• mamma till 2 frön

Sängvätare och larm

Min dotter har nyss fått larm för att se om vi kan få bukt med hennes sängvätning. Jag undrar dock varför de inte kan ha blöja också? Vad är vitsen med att hon ska bli genomvåt, sängen rivas upp mm mitt i natten. Om det handlar om att kroppen skulle känna obehag och på så sätt mogna eller hur man vill se på det så borde hennes kropp förstått det för länge sedan. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig??? Hur har ni gjort??
  • Svar på tråden Sängvätare och larm
  • lövet2

Ett av våra barn fick en sådan där matta med larm. Den gjorde ingen som helst nytta mer än att skrämma livet på alla i hushållet! Det som i slutänden hjälpte var Minirin spray, men det tog lång tid. Efter ett par år märkte vi en klar förbättring, men det tog 3-4 år innan sängvätandet var över ...

• Busbellan

Tanken är väl att hon ska vakna inna hon hunnit kissa ner sängen, eftersom larmet larmar bara vid nån droppe.
    Hon ska alltså lära sig känna igen signalerna att hon behöver kissa och lära sig att vakna av det.
    jag har tyvärr inga bra erfarenheter av just den där larmmattan eftersom den väckte hela huste UTOM dottern som var den som skulle vakna. Har hört att även andra har samma problem.
    Ofta sover ju barn som kissar i sängen väldigt hårt och då är det inte säkert de vaknar av larmet heller. Minirin blev sen vår räddning

Mamma till Nora, August och Ella
  • mamma till 2 frön

Dottern har fått en liten "brytare" som stoppas i ett trosskydd. I natt har vi faktiskt testat att stoppa trosskyddet i blöjan eftersom hon tycker det är så jobbigt när hela sängen blir blöt, skamsen fast vi bedyrar att hon inte rår över det. Vi har blivit lovade Minirin till höstenFlört.

• skoladan

Larmmattan skapade ångest hos alla i familjen utom hos sängvätaren som lugnt sov vidare trots att larmet förde ett herrans liv. Jag klarade inte att ha larmmattan eftersom jag på nåt vis låg och väntade på att den skulle larma och när den gjorde det så vaknade alla utom sängvätaren. Nej, larmmatta är inte bra.
    Minirin gjorde ingen nytta när hon först fick det vid 6 år. Det hjälpte helt enkelt inte. När vi sen provade igen när hon var 10 år så funkade det. Hon fick minirin när hon skulle övernatta hos någon, eller om någon skjulle övernatta hos henne.
    Hennes läkare var mycket snål med blöjor. Hon sa att det inte var bra för barnets självförtroende att ha blöja. Jag sa att det inte var bra för min nattsömn att inte ha blöja. Jag tog upp henne två ggr per natt i flera år. Ofta var hon nedkissad när jag väckte henne. Jag fick byta i sängen ibland 3 ggr/natt. Jag hade berg av tvätt.
    Till slut sa jag att hon MÅSTE få blöjor, att JAG måste få den avlastningen för att orka.
    Hon var sängvvätare tills hon var 12 år. De sista 1,5 åren kissade hon inte på sig varje natt. En gammal dam som jag kände sa att hon kommer att sluta kissa i sängen när hon får mens. Och det stämde nästan precis. Hon slutade några månader innan hon fick sin första mens.
    Jag vet verkligen allt om hur det är att ha ett barn som är sängvätare.

• mamma till 2 frön

Oj, skoladan låter jobbigt för dottern. Tyvärr verkar det som larmet vi fått är trasigt så vi har inte kunnat prova det ordentligt så vi kör med "natt-trosa" ett tag till. Dottern önskar inget hellre än att bli torr och blev jättebesviken när vi förstod att larmet inte funkade.

• vildvittra

För oss har larm-madrassen funkat riktigt bra, och jag är förvånad över att inte fler har den erfarenheten.

Vår son sover väldigt tungt, förut kunde man ställa honom på huvudet utan att han vaknade. Vad larmet har gjort är att successivt få honom att sova något lättare. Det låter hur mycket som helst, ja, men det är klart värt det. Nuförtiden sker bara en olycka ibland, mest om han har gått och lagt sig vid en annan tid än han är van vid, eller om han håller på att bli sjuk. Det är nästan så jag tar rfam feber-termometern så fort han kissar på sig ;)

När det händer, så piper madrassen på en gång och det hinner inte bli mer än en droppe eller två innan han vaknar till och går på toa.

Jag kan inte säga att det är en mirakelkur som funkar på en gång, men under loppet av ett år har det gjort stor skillnad för vår son.

Vi prövade också Minirin innan, men jag kände mig alltid skeptisk till det. Det känns som man bara dövar symptomen utan att gå till roten med problemet. Vår barnläkare rekommenderade att vi istället tog madrass, och det har jag definitivt inte ångrat.

• Tant Blå

Kan bara instämma i vad skoladan säger om kisslarm! Funkar inte för vår unge - alla vaknar utom han som kisade på sej värre än nånsin. Minirin är vår räddning, det funkar nu bra efter en tids uppehåll, tidigare hjälpte det inte precis som skoladan oxå skriver. Nu är sonen 8 och det lär nog dröja innan han är torr på natten. Lillasyster och lillebror var helt torra på natten vid 3,5.

Jag har bara ett stort tack att säga till alla hjälpmedel till sängen; madrassöverdrag, engångsunderlägg osv. Annars hade jag nog blivit tokig.

Svar på tråden Sängvätare och larm