• mamlan

Byta vatten mot mjölk i deg?

Har fått en del mjölk över som datumet gått ut på, tänkte ta och baka lite bröd. Nu undrar jag om man kan byta ut vatten i ett recept mot mjölk? Vad händer om man tex i ett recept på småfranska använder mjölk i stället för vatten, blir det bra?
    Eller om ni har något gott och ENKELT brödrecept att dela med er av?

• Svar på tråden Byta vatten mot mjölk i deg?
  • Aruten

Det tror jag du kan göra utan problem, smaken blir inte så annorlunda, lite mer fyllig kanske =) Baka och smaka så får du se om du gillar det =)

Annars är vanliga kanel/vanilj-bullar bra att baka om man har mycket mjölk. Gör på en liter så får du många goda.

• Menhir

Det är inget problem. Med mjölk blir det lite rundare smak och lite fluffigare än med vatten dock kan kroppen ta upp mer järn från "vattenbröd".

Man kan baka med de flesta vätskor, byt ut en del av mjölken i kanelbullar mot cider tex, det ger god smak eller häll i lite öl i grova brödet, det blir mustigt.

Byt ut en del av vetemjölet mot annat mjöl eller mot mysli, minst 1/3 - 1/2 bör vara vetemjöl dock.

En gång i tiden bakade vi allt bröd själva och experimenterade en del. Jag blev nästan lite sugen igen. Nästan.

• mamlan
    Menhir skrev 2010-06-21 21:03:01 följande:
    Det är inget problem. Med mjölk blir det lite rundare smak och lite fluffigare än med vatten dock kan kroppen ta upp mer järn från "vattenbröd".

Man kan baka med de flesta vätskor, byt ut en del av mjölken i kanelbullar mot cider tex, det ger god smak eller häll i lite öl i grova brödet, det blir mustigt.

Byt ut en del av vetemjölet mot annat mjöl eller mot mysli, minst 1/3 - 1/2 bör vara vetemjöl dock.

En gång i tiden bakade vi allt bröd själva och experimenterade en del. Jag blev nästan lite sugen igen. Nästan.
    Cider i kanelbuller..hmm..det lät intressant.
  • Aruten
    Menhir skrev 2010-06-21 21:03:01 följande:

Mmm kanelbullar med cider, det lät gott, måste testa nästa gång Skrattande Tack för tipset!
  • Modgun

Jag brukar köra hälften mjölk och hälften vatten när jag bakar bröd. Det blir en väldigt fin smak =)

• mamlan

Det blev jättebra. Hmm, vad tror ni om öl i matbrödet? Har ett par öl i kylen och är inget fan av att dricka just öl...började fundera om det kunde ge en mustig smak i matbröd, någon som testat?

• MBert
    mamlan skrev 2010-06-26 23:53:34 följande:
    Det blev jättebra. Hmm, vad tror ni om öl i matbrödet? Har ett par öl i kylen och är inget fan av att dricka just öl...började fundera om det kunde ge en mustig smak i matbröd, någon som testat?
    Oh ja. Jag bakade ett bröd med öl i igår. Men det ska inte vara vilket öl som helst. Det KAN bli fel smak och för beskt liksom. Helst ska det vara ett mörkt öl, typ Porter.
    Men testa.

Som svar på TS så går det utmärkt att byta degvätska rakt av både vatten mot mjölk, som ger mer fylligare smak och mindre "porer" i brödet. och även mjölk mot vatten (om man inte har mjölk hemma).
    Äppeljuice går som sagt också bra att använda. Det vet jag flera som använder istället för mjölk (allergi) i kanelbullar. Det går förståss också att använda havremjölk att baka på istället.
Svar på tråden Byta vatten mot mjölk i deg?