• joelland

Vad är en bra (seriös) lön för att jobba hemifrån

Hej, 

Vi är ett litet företag inom internet som behöver hjälp med viss administration och support.

Då vi kan erbjuda extremt flexibla arbetstider kom vi att tänkta på att den kanske går att anställa någon som är hemma med barn. Vi har också en fördöm att Mammor / Papport är relativt mogna och ansvarsfulla. Därför skriver jag nu är. 

Per månad rör det sig om 30 timmar (kanske mer senare) vi behöver hjälp med. Dessa timmar är fördelade på alla dagar, även på helger. Så arbetar man varje dag så blir det 1 timme om dagen, jobbar man varannan dag så blir det två timmar om dagen. Arbetet sker med fördel kvällstid, men detta är inget krav. 

Får detta tänkte vi erbjuda 5000 kronor per månad - FAST LÖN. 

Innan vi lägger ut en annan så tänkte jag höra om ni tror att detta uppfattas som ett seriöst erbjudande? 

Joel

• Svar på tråden Vad är en bra (seriös) lön för att jobba hemifrån
  • Eko

Nej, det känns inte seriöst att lägga ut en annons på familjeliv. Dessutom ska man ha ob på kvällar och helger, och man får inte enl lag jobba varje dag (mån-sön, alla dagar i månaden)

• joelland

Trisst att du tycker det låter oseriöst, effekten blir till slut  att bara stora företag till sluta har råd att heltids anställda. 150h/kr per timmme PLUS ob för ett jobb där man själv bestämmer tiderna är rimligt.  

• Drake

Den lön du erbjuder är ju 166 kronor i timmen efter skatt. Det är inte en dålig timlön alls tycker jag. Jag tror säkert att du kommer att hitta många mamma/pappalediga som är villiga att jobba 30 timmar i månaden för 5000 kronor

Hur ska du lösa det med semesterersättning, pension osv?

• Mandarin

Det låter mycket intressant

• trollotta

Jag tycker att det låter som en högst rimlig lön och när det gäller annonseringen så varför inte, alla sätt är bra utom dom dåliga. Jag liksom många andra hade tyckt att ett sådant arbete var toppen. Länka till annonsen så söker jag jobbet (omjag nu uppfyller kriterierna).

• joelland

Ser nu att jag uttryckte mig lite fel ovan. ett "inte" föll bort.

Vad jag menade är att vad vi har budget för en kostnad på 5000 kronor per månad. Ska pension, ob och andra skatter in så måste det dras från dessa 5000 som vi anser att vi har råd med. Vi uppskattar att arbetet MAX tar 30 timmar per månad. Vi gör arbetet själva idag och det tar oss ca 20 timmar. 

Vi förstår att ersättningen per timme absolut inte är bra med trodde kanske att flexibiliteten och att  lönen är fast skulle kompensera detta. 

• Eko
    Drake skrev 2010-06-22 12:24:27 följande:
    Den lön du erbjuder är ju 166 kronor i timmen efter skatt. Det är inte en dålig timlön alls tycker jag. Jag tror säkert att du kommer att hitta många mamma/pappalediga som är villiga att jobba 30 timmar i månaden för 5000 kronor

Hur ska du lösa det med semesterersättning, pension osv?
    nä 166kr/timmen före skatt.
  • Drake
    joelland skrev 2010-06-22 14:28:41 följande:

Vad jag menade är att vad vi har budget för en kostnad på 5000 kronor per månad. Ska pension, ob och andra skatter in så måste det dras från dessa 5000 som vi anser att vi har råd med. Vi uppskattar att arbetet MAX tar 30 timmar per månad. Vi gör arbetet själva idag och det tar oss ca 20 timmar. 

Vi förstår att ersättningen per timme absolut inte är bra med trodde kanske att flexibiliteten och att  lönen är fast skulle kompensera detta. 

Ok, så av 5000 kronor ska ni ta arbetsgivaravgift, semesterersättning och pension, samt att personen ska skatta på pengarna som blir över?

När man räknat bort de kostnaderna blir det ca 1800 kronor kvar efter skatt för arbetstagaren. Jag personligen skulle inte jobba 30 timmar för 1800 kronor.
    Eko skrev 2010-06-22 15:09:06 följande:
    I trådstarten stod det att personen skulle få 5000 kronor i fast lön, då tolkade jag det som att skatten då redan är dragen. Men jag ser nu att han inte menat det på det viset.
  • Eko
    Drake skrev 2010-06-22 15:23:13 följande:
    Ok, så av 5000 kronor ska ni ta arbetsgivaravgift, semesterersättning och pension, samt att personen ska skatta på pengarna som blir över?

När man räknat bort de kostnaderna blir det ca 1800 kronor kvar efter skatt för arbetstagaren. Jag personligen skulle inte jobba 30 timmar för 1800 kronor.
    Eko skrev 2010-06-22 15:09:06 följande:
    I trådstarten stod det att personen skulle få 5000 kronor i fast lön, då tolkade jag det som att skatten då redan är dragen. Men jag ser nu att han inte menat det på det viset.
    fast lön är alltid innan skatt.
  • Kjell2

Ta hjälp av en redovisningsfirma eller bemanningsföretag istället. Precis det ni efterfrågar är de experter på.

Även om ni hittar någon som vill jobba 30 timmar per månd, varje dag i veckan, lär inte personen bli långvarig. Det går inte att försörja sig på den lön ni erbjuder och personen kommer för eller senare hitta annat heltidsjobb.

• skorpionen80

Vad blir det i lön innan skatt? Runt 100kr/h skulle jag tycka är OK.Inte mindre. Visst att man kan lägga upp tiden själv, men det är snarare en förmån än något att dra av på lönen för. Sen beror det ju på vad det är för jobb och vad man själv räknar med att det tar ;) Går det snabbare är det OK, men då får det ju inte tillkomma saker efterhand som drar ut på tiden.
  • Drake
    Eko skrev 2010-06-22 15:26:46 följande:
    fast lön är alltid innan skatt.
    Vad menar du med fast lön? Månadslön?
  • trollotta

Jasså, då är det ju en helt annan sak..

Jag förstår att det är knapert i budgeten, det brukar vara det när det gäller småföretagande inom familjen. Skulle inte ett alternativ vara att komma överens om ett fast pris, eventuellt då 5000 kronor, med någon som har F-skattsedel och behöver lite extra inkomst?
  • Novemberstjärnan

jadu 6000kr skulle jag tjänat om jag tog jobbet som tfnförsäljare för några månader sen. då jobbade man 9-17 alla vardagar utom fredagen då man slutade 15 ist. Man fick lite provision också. Jag hade lätt nappat på detta, tror jag.

• Cecarr

Hm, jag skulle eventuellt nappa på detta om ni berättar lite mer vad det handlar om. Ska man jaga kunder i tfn eller är det rent adminarbete? Jag kan även arbeta mindre tid än 30 timmar i veckan. Är främst ute efter en extrainkomst att dryga ut kassan med. Om ni är intresserade så hör av er....

//Cecarr

Svar på tråden Vad är en bra (seriös) lön för att jobba hemifrån