• Bengt och IngaLill

Kungliga frågor

Jag har blivit lite smittad av rojalism, det går nog över.

Mest beröm har Daniels och pappans tal fått, vem vet vem som har skrivit vad?

Var det så svårt att inte läsa innantill för Daniel, som smilande tigit sig igenom nästan hela dagen och kvällen med tid att förbereda sig?

Hon såg kärast ut och väldigt ung som en 20åring?

Idag hörde jag kommentarer till den nya ordlistan: Säpojogg, torrdiskning och tårthöjd:)
    Fler som tyckte det såg konstigt ut med de springande från Säpo, hur gör man utrikes?

Paret har fått 78.000 kvm av Hagaparken som var allmän mark, inhägnad för sin disposition till Haga slott som vi betalat renoveringen av, hur verkar det när slottet i stan med 600 rum är ledigt?

• Svar på tråden Kungliga frågor
  • kokulan

Nerifrån och upp då...

Jag tycker att det är fantastiskt att Haga Slott blir bebott igen, det förtjänar den. Och Kronprinsessparet förtjänar att bo där. Jag kan lätt avvara marken som blir inhägnad.

Springande säpo såg onekligen märkligt ut, men de måste ju också få träna lite ibland, eller hur?

De såg lika kära ut båda två tycker jag, om inte annat så bevisade Daniel sin kärlek väldigt tydligt med sitt tal.

Jag tror knappast att Daniel förberedde sitt tal på bröllopsdagen. Den satt som ett smäck redan för flera veckor sedan, skulle jag tro.

Det mesta av deras tal har de nog skrivit alldeles själva, eller med hjälp av varann. Pappan är ju van talare.

Rojalist har jag alltid varit, så om du är smittad är det ju trevligt för dig.

• Tant Groda

Tycker de såg väldig kära ut båda två, sen får man ju tänka på att detta är något väldigt stort och Daniel är ju ganska ny i dessa sammanhang...Tycker han såg väldigt kär ut och fruktansvärt nervös, men vem hade inte varit det.

Jag reagerade inte så mycket på att säro sprang där de sprang, tror att det är rätt vanligt när det så här stora siturationer, men det såg jobbigt ut.

Jag tror att deras tal var deras tal men de har säkert fått lite hjälp att finslipa det. Som ovan sa så är Daniels pappa en van talare, vilket hördes på långa vägar.

Hagaparken vill jag inte uttala mej om då jag är skåning och inte är så insatt i den parken

• Frelin

Tycket båda två såg kära ut men på olika sätt. Daniel grät en hel del inne i kyrkan av lycka och man ser honom flertalet gånger unter kortegen och under middagen säga jag älskar dig till viktoria =)
    Hans tal var underbart och jag tror faktiskt dom skrivit sina tal själva till detta tillfälle. Självklart kan man ta hjälp av varann eller annan närstående som kanske har tips för vad man ska säga för att det ska låta bra.

Hagaparken förtjänar att bli bebott igen, tråkigt dock för jag älskar att promenera där, men ett slott ska inte stå tomt i onödan tycker jag. Och det är en otroligt vacker plats att bo på.

• Bengt och IngaLill

Jag glömde: Varför en båttur där det inte fanns folk, när fler ville se dem lite närmare?

• kokulan

Angående Hagaparken. Som jag förstår det kommer man fortfarande kunna utnyttja stora delar av den. Gångvägen har dragits om och går utanför den nya inhägnaden.

• Bengt och IngaLill

Och det roliga är att kungabarnen växt upp där.

Nu får vi hoppas att den sjuka "avelshingsten" duger, men vi tror att han är testad och duglig :)

Ingen som förstår det där med slupen Wasaorden över vattnet?

• kokulan
    Bengt och IngaLill skrev 2010-06-23 02:45:38 följande:
    Och det roliga är att kungabarnen växt upp där.

Nu får vi hoppas att den sjuka "avelshingsten" duger, men vi tror att han är testad och duglig :)

Ingen som förstår det där med slupen Wasaorden över vattnet?
    Kungen med sina Hagasessor har vuxit upp där, nuvarande kungabarn har vuxit upp på Drottningholm.
  • alskdldskjf
    Bengt och IngaLill skrev 2010-06-22 01:27:45 följande:

Jag har blivit lite smittad av rojalism, det går nog över.

Mest beröm har Daniels och pappans tal fått, vem vet vem som har skrivit vad?

Var det så svårt att inte läsa innantill för Daniel, som smilande tigit sig igenom nästan hela dagen och kvällen med tid att förbereda sig?

Hon såg kärast ut och väldigt ung som en 20åring?

Idag hörde jag kommentarer till den nya ordlistan: Säpojogg, torrdiskning och tårthöjd:)
    Fler som tyckte det såg konstigt ut med de springande från Säpo, hur gör man utrikes?

Paret har fått 78.000 kvm av Hagaparken som var allmän mark, inhägnad för sin disposition till Haga slott som vi betalat renoveringen av, hur verkar det när slottet i stan med 600 rum är ledigt?

Som trogen rojalist och löjligt blödig vid bröllop så tyckte jag detta var en av årets höjdpunkter och jag kan förstå att du blir lite tillfälligt rojalistisk..  ;)

Både Olle och Daniel höll väldigt fina tal och de var lite väl för personliga för att någon annan skall ha skrivit åt dem. Däremot kan de ju ha fått hjälp med alla introducerande hövligheter gentemot gästerna, för det är nog inget som en vanlig Svensson känner till.
    Hade jag varit Daniel hade jag också lärt mig mitt tal utantill, för jag hade garanterat glömt de där papprena någonstans annars!

Jag håller med om att Victoria såg mycket yngre ut. Hon lyste som solen i ett ganska vanligt bröllopsromatikmoln. Däremot tyckte jag nog allt att Daniel verkade precis lika kär, fast på sitt sätt. Hans rödögda puffiga ögon efter vigseln sa en hel del och sedan hans något darriga, storögda uppenbarelse under resten av kvällen.

Ja, det såg konstigt ut med Säpo. Ett vanligt fenomen i USA så de har väl tagit efter därifrån antar jag.

Jag är väldigt glad över att de skall bo i Hagaslottet. Jag är som sagt rojalist och eftersom jag alltid tyckt det var så fint med Haga-sessorna osv så känns det så traditionellt rätt att Victoria skall bo och starta egen familj på det ställe där kungen en gång växte upp. Skönt att de inte behöver bo mitt i staden utan kan få en egen oas där de kan få rå om sig själva.
    Däremot tycker jag det är trist att de 608 rummen i slottet står tomma, och frågan är om det skulle kunna gå att börja använda delar av det till annat? Inte bostäder, men kanske till mer allmänna arrangemang för regeringen osv. Kanske ta en del av slottet och göra om till en magnifik festvåning som går att hyra vid t.ex. bröllop till Victoria och Daniels minne. Kanske kan där anordnas en paradvåning som kan användas vid finare statsbesök av t.ex. andra kungligheter och som när den ej används kan för en rejäl penning (som går direkt till kronprinsessparets bröllopsfond) hyras ut till andra brudpars bröllopsnatt.
    Bengt och IngaLill skrev 2010-06-22 02:29:45 följande:
    Jag glömde: Varför en båttur där det inte fanns folk, när fler ville se dem lite närmare?
    För att Victoria uppenbart är fruktansvärt traditionalistisk och väljer att göra mångt och mycket så som hennes föräldrar gjorde. Fint tycker jag.
  • jeeri74
    alskdldskjf skrev 2010-06-23 11:40:33 följande:
    Jag är väldigt glad över att de skall bo i Hagaslottet. Jag är som sagt rojalist och eftersom jag alltid tyckt det var så fint med Haga-sessorna osv så känns det så traditionellt rätt att Victoria skall bo och starta egen familj på det ställe där kungen en gång växte upp. Skönt att de inte behöver bo mitt i staden utan kan få en egen oas där de kan få rå om sig själva.
    Däremot tycker jag det är trist att de 608 rummen i slottet står tomma, och frågan är om det skulle kunna gå att börja använda delar av det till annat? Inte bostäder, men kanske till mer allmänna arrangemang för regeringen osv. Kanske ta en del av slottet och göra om till en magnifik festvåning som går att hyra vid t.ex. bröllop till Victoria och Daniels minne. Kanske kan där anordnas en paradvåning som kan användas vid finare statsbesök av t.ex. andra kungligheter och som när den ej används kan för en rejäl penning (som går direkt till kronprinsessparets bröllopsfond) hyras ut till andra brudpars bröllopsnatt.
    Men slottet är ju inte tomt som att det inte används. Det bor folk där (kommer dock inte ihåg hur många), det används vid representation (om det stavas så), en del av slottet är öppet för allmänheten och så är det en stor arbetsplats där t ex kungen, drottningen och Victoria har sina arbetsplatser.
    Paradvåning finns ju och används, kan ske inte så ofta men..
Svar på tråden Kungliga frågor