• ingendukänner

Ni som valt att inte ta reda på könet!

Hej alla ni som valt att inte ta reda på könet på ert barn...hur går era tankar?
    Hur tänker ni angående köp av saker till bebisen och namn osv.
    Av vilken anledning vill ni inte veta könet?

Vi har valt att inte ta reda på vad vår lille bebis där inne är utav för kön, vi är så tacksamma bara barnet är frisk och välskapt.

men det finns många funderingar kring köp av grejer, namn osv...

• Svar på tråden Ni som valt att inte ta reda på könet!
  • NobodysFool

Vi tycker inte att det är några problem med inköp av saker till ett barn där vi inte tagit reda på köpet.
    Vi köpte neutrala kläder till förlossningen, sen efter förlossningen handlade vi loss och fick en massa av släktingarna. spjälsäng och allt annat praktiskt kan man ju köpa innan eftersom att det är ju inte specifierat i könsrollen om man säger så.
    Sen är ju överaskningen av kön halva förlossningen ju ...

• SilverEmma

Kläder är väl inga problem? Vi undvek bara rosa, enbart för att vi inte gillar färgen. Kläderna här hemma går i alla regnbågens färger, lika snyggt på en tjej som på en kille!

Namn bestämde vi oss för ganska fort. Man får väl helt enkelt bestämma sig för ett pojknamn & ett flicknamn...ser inte problemet i det heller.

Vi tog reda på könet under första graviditeten så vi lät bli med andra...bara för att ha testat båda.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Modgun

Eftersom att köns ul aldrig är 100% så vill jag inte slänga ut pengar i "onödan"
    De pengar som man lägger på ett köns ul kan jag lika gärna sätta in på barnets bankkonto.

• Modgun

Edit:

Sen spelar det ingen roll vad det blir för kön, jag och min gubbe älskar vårat barn oavsett kön.

• Cami11a87

Jag tog också reda på könet med min lilla pojke.. nu ska vi sätta igång att få till ett syskon och då har vi valt att inte ta reda på könet denna gång.

Som andra sagt så är det inga problem, man handlar neutralt och när bebisen väl kommit ut så kompliterar man bara sina saker med lite rosa eller blått.

• Petra123

Vi tog reda på könet när vi skulle ha vår son. Mycket praktiskt tyckte jag. Men nu ska vi ha en till, och har valt att inte ta reda på könet. Blir det en flicka så har vi så mycket neutralt ändå så det räcker. Men hade jag inte tagit reda på könet på min son, så hade jag nog hållt mig till vitt, grönt, gult osv när det gäller kläder. Fast jag var helt säker från första början att det var en pojke...ultraljudet bara bekräftade :)

Loke* 090827 Bebis* bf mars-11
  • Michisen

Ett: I vårt landsting berättar de inte kön på barnet, utan man får i så fall själv boka tid på en privat klinik för att göra ett extra ultraljud. De pengarna spar jag hellre, könet får man ju reda på till slut hur man än gör.

Två: Vad gäller att handla till barnet innan så anser jag att alla kläder är unisexkläder - det vill säga, alla barn kan bära alla kläder. Sedan anser jag personligen att små spetsklänningar är obärbara, oavsett kön, så såna kläder handlar vi inte ändå.

Tre: Namnen vi snurrar runt är både flicknamn och pojknamn. Vi har rätt långa listor på namn som vi båda tycker låter bra, sedan får vi se vem det är som är där inne när människan tittar ut. Med äldste sonen så hade vi flicknamn och pojknamn redo och när han kom ut så hälsade jag med orden: "Men hej Dexter, där är du ju." Maken bara tittade på mig, för det var vi ju egentligen inte helt överens om, men sedan tittade han på barnet och bara - "Jo, men hej Dexter." *s*

Fyra: Jag kan tycka att det visst hade varit trevligt att få reda på könet på den lille i magen, men det är inte viktigt för mig. Hade barnmorskan sagt: "Åh, vilken livlig liten tjej!" på RUL så hade jag inte börjat gråta av besvikelse över att överraskningen var förstörd, men jag hade inte heller jublat av glädje över att hon försa sig i så fall.
    Jag hoppas på att vi får ett lika underbart barn som det barn vi redan har helt enkelt.

Så tänker jag.

• lövet2

För vår del var det inte aktuellt att ta reda på könet förrän med de tre yngsta barnen. Före det var det inga ultraljud alls annat än om någon misstänktes ha något fel. Därför var vi vana vid att könet skulle komma som en överraskning på förlossningen och ville inte ha det på något annat sätt.
    När det gällt namn, så har vi brukat sätta i hop en pojklista och en flicklista. Sedan har vi bestämt oss när barnet var fött. Kläder har vi köpt lite basplagg av i vitt och gult. Sedan har vi kompletterat med annat efter födseln. Vagnen valde vi efter att färgen skulle tåla väder; både regn och sol. Vi tog en neutral gråblå färg, och sedan har vi bäddat den lite olika för varje barn ...

• Mika86

Med första barnet "visste" jag att det va en pojk så därför kollade vi inte men va ändå spännande vid förlossnignen o se om jag ahde fel.

Med andra barnet kollade vi men saknade den där spänningen inför förlossningen  o som en del säger man knyter ann till barnet lättare men det tyckte jag inte.

Denna gången ville jag inte kolla för vill ha spänningen.

Kläder ja det ha vi fått mycket typ som folk köper på väg till bb eller hem till oss på besök typ så bli ändå "rätt" kläder.
    När vi köper kläder köper vi neutrala kläder.

Namn, ja vi ha namn till båda könen.

Svar på tråden Ni som valt att inte ta reda på könet!