• Anonym (Frida)

Orsak till mina spottings!!!

Har i flera år haft mer eller mindre spottings innan mens. Dessa började då jag slutade med p-piller efter flera års använande. Jag trodde att det var för att kroppen behövde lite tid för att ställa om sig men spottingsen fortsatte år ut och år in. Gjorde en utredning (snäll och förstående gyn) för ca 6 år sedan som visade på bra progesteronvärde, ingen endometrios (har inga symptom på det heller) inga cellförändringar, inte PCO osv. Började försöka bli gravid för ca tre år sedan. inget hände. Utredning visar att allt är bra med både mig och mannen. Fortfarande högt och bra progesteronvärde och alla andra värden oklanderliga.

Fick tillslut göra IVF. Har gjort tre försök varav två har blivit graviditeter som slutat i missfall i
    v 6. Har under perioder mått dåligt, dålig mage, enorm trötthet, yrsel osv. Detta har pågått lika länge som spottingens och symptomen har kommit och gått. Men jag har aldrig kopplat samman det med mina spottings. Jag uppsöker nu i början av året en vanlig läkare på grund av mina magproblem och hon tar blodprover på mig.
    Det visar sig att jag (antagligen under många )år gått runt med b-vitaminbrist. Orsaken vet vi inte men hormonmediciner såsom p-piller och IVF-mediciner kan ge brist.  Hon berättar för mig att med mina värden är det i princip omöjligt att föda fram ett friskt barn. Jag har nu fått vitaminpiller, vilat upp mig och är i gravid i 12 veckan med ett barn som gjordes hemma på vanligt vis.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-22 10:30
    Så min poäng är alltså. Att trots att gyn säger att det är normalt med spottings och att allt ser bra ut så kan det finnas problem som det inte upptäcker. En så "liten" sak som vitaminbrist kan påverka en hel kropp på det här viset. Många skriver och oroar sig för sina spottings, med all rätt!! Så lyssna på kroppen och gå vidare med era frågor när gyn och fertilitetsexperter säger att allt ser så himla fint och bra ut. För de kan ha fel!

• Svar på tråden Orsak till mina spottings!!!
  • Anonym

Gud, vad bra att jag läste detta!!!!!!!! Jag fick precis besked från vårdcentralen att jag hade b-vitaminbrist. Jag har haft spottings i tre månader och inte fattat någonting. Tänk vad hemskt att de sjukvårdskunniga inte kollar upp sådant här, att det ska gå flera år osv. Ett stort grattis till dig som äntligen plusat!!!!!
    tackar också för att jag förmodligen fått svar på varför jag själv haft dessa problem!

• Anonym (Mimmi)

Jätteintressant att få höra din historia! Har själv fått två missfall tidigt, och har spottings, och jag märker att jag blir bättre av högdospiller med B-vitamin (självmedicinerar i perioder). Vilken typ av B-vitamin är det du har brist på?

• Anonym

Jag hade brist på b-12 och b-6. Vilken var det du hade brist på?

• Anonym (Mimmi)

Jag har ingen b12-brist, men jag misstänker att jag har brist på b6, kanske ska kolla upp det...

• Anonym (Frida)

Puffar lite på tråden!

Jag åt b12 och b6 (äter fortfarande-vågar inte sluta förrän ungen är ute)! Fick även d-vitamintillskott då jag låg för lågt även på det. Men främst var det b-vitaminsbristen som satte käppar i hjulet.

• Anonym (Mimmi)

Hur höga doser B6 och B12 tar du? Jag självmedicinerar just nu och märker att jag mår bättre av det. Försöker inte bli gravid eftersom jag har separerat, men jag tycker ändå att det är drygt med korta menscykler och spottings...

• Anonym (Frida)

2 st b12 per dag (läkarens ordination).
    3*2 st b6 per dag.
    2 st d-vitamin per dag.
    1 st folsyra per dag.

Lycka till Mimmi!

• Anonym (hmm)

Det här känns som jag. 
    Vilken styrka har B-vitaminen du tar? 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Frida) skrev 2010-10-12 12:24:34 följande:

2 st b12 per dag (läkarens ordination).
    3*2 st b6 per dag.
    2 st d-vitamin per dag.
    1 st folsyra per dag.

Lycka till Mimmi!

Vilken styrka är det på tabletterna?
  • Anonym (Anna)

Hej, jag skulle också vilja veta vilken styrka du har på tabletterna. Jag har ätit Mitt Val Kvinna nu under några månader och det har gjort att jag har färre dagar med spottings men det är fortfarande två eller så. Mitt Val Kvinna har 900% RDI av B12 och 300 % av B6. Jag verkar behöva mer.

Svar på tråden Orsak till mina spottings!!!