• wappiz

Liggamma - farligt? Era erfarenheter?

Jag funderar en del kring liggamning under nattetid. Kan det vara farligt att liggamma eftersom man ju mycket lätt skulle kunna somna och kanske rulla över bebisen?

Vad är era erfarenheter av liggamning? Är det något ni brukar göra, eller har ni avstått pga något specifikt skäl - isf vad?

• Svar på tråden Liggamma - farligt? Era erfarenheter?
  • Småtokig

Jag har bara liggammat nattetid. Fanns inga andra alternativ för mig. Har inte varit några som helst problem.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Här och nu

Hade svårt att amma barn 1, men han ville inte heller. Nr 2 fick först bara tag om jag låg ner. Nej, liggamma är inte farligt alls.

• Här och nu

Sen visst, det kom ju nyligen nya rön om att samsovning ökar risken för spädbarnsdöd, men jag har alltid märkt om jag rullat emot min bebis.

• Catriiin

Jag liggammade jämt när vi sov och visst somnade jag till ibland men har aldrig varit i närheten av att rulla över dottern, när jag vaknade låg vi i precis samma ställning fortfarande. Men så brukar jag heller aldrig röra mig särskilt mycket i sömnen. Jag är rätt säker på att det inte är någon fara att man råkar göra det, om man inte är full eller narkotikapåverkad vilket jag utgår från att du inte är

• wappiz

Men somnar ni när ni liggammar, eller försöker ni hålla er vakna? Är det OK att slumra tycker ni?

• hewa

Min första hade jag i början så ont av amningen att enda sättet att öht lyckas utan tårar var att liggamma, dag som natt. När det onda väl var fixat (sår som tog tid på sig att läka, trots bra grepp) så hade vi blivit bekväma så vi fortsatte liggamma när vi var hemma

Även andra liggammades på nätterna och ibland även dagtid.

Har aldrig haft några problem med att ens vara i närheten av att rulla på något av barnen. Men det har varit oerhört skönt att kunna slumra till vid amningen utan att kunna tappa barnet! 

• ninnione

liggamma tyckte jag var mest bekvämt, för mig gick de såpass fort nattetid så jag skulle inte hunnit somna heller. men väldigt skönt att slippa vakna till rejält genom att sätta sig upp. bebisen kunde också bara fortsätta sova efter amningen eftersom vi även samsov.

• wappiz

Jag har oxå märkt att jag ligger still som en pinne när jag provat att liggamma - även när jag somnat, Känner mig bara lite orolig ändå att det SKULLE kunna hända, och undrar hur det fungerar för folk i allmänhet.

• AnnaFreja

Jag liggammar min dotter på natten och jag somnar ofta vid amningen själv. Tycker att det är supermysigt att ligga nära mitt barn. Man har någon instinkt att inte röra sig. Det enda negativa är väl att jag själv ofta är lite stel i nacken/axlarna när jag vaknar för att jag ligger så stilla.

• Småtokig
    wappiz skrev 2010-06-22 12:29:46 följande:
    Men somnar ni när ni liggammar, eller försöker ni hålla er vakna? Är det OK att slumra tycker ni?
    Jag somnade i princip alltid när jag liggammade. När man vaknade till någon timme senare så var det bara att stoppa in bröstet i ammningstoppen igen
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
Svar på tråden Liggamma - farligt? Era erfarenheter?