• SofiaEmmy

Hatar nyfikna människor

....jag blir så trött på människor som måste påpeka att det är dags att skaffa barn #2.... jösses... som om jag inte visste att man kan skaffa fler än ett i Sverige!... *grr*.... tänk om jag skulle gå runt och bry mig om andra människors privatliv..." hörru... du är lite tjock... vet du om att du kan banta...??".... eller..." hörru.... du är lite ful... vet du om att det finns botox...??"... 

...varför finns det människor som känner att de måste berätta för mig att jag inte ska vara nöjd med ett barn utan måste skaffa fler...?.... jag fick mitt fjärde missfall nu i mars när jag var i v.11 och hade gladeligen varit gravid nu och skaffa en helt bunt med ungar men alla är faktiskt inte lyckligt lottade att kunna få fler än ett.... till saken hör också att det tog 6 år att få den flickan vi har genom IVF och möjligheterna att få ett på egen hand är liten så vi är väldigt nöjda och stolta att vi har ETT barn.... men orkar man dra den historien VARJE gång...?.... 

• Svar på tråden Hatar nyfikna människor
  • Pickeli

Du "överreagerar" pga din historia skulle jag säga. Det är ett känsligt ämne för dig och det är ju helt och fullt förståeligt och därför blir det extra jobbigt för dig när det kommer upp på tapeten.

Jag får också höra det titt som tätt och det är inget jag tänker på, men just för att du har varit med om det du varit med om så känns det annorlunda för dig.

Mina kompisar har försökt att bli gravida flera år och de får alltid höra att det är dax att skaffa barn osv osv, det är jobbigare för dem att höra det än ett par som valt att vänta med barn om du förstår vad jag menar?

Försök att tänka på att de inte vet din historia och skaka av dig det. Det är klart att det räcker med ett barn, du är ju dessutom lyckligt lottad som har ett barn! Skrattande

Google it!
  • SofiaEmmy

....självklart överreagerar jag... det är väldigt känsligt för mig..... jag ställer mig bara frågande till varför man måste fråga öht.... varför är det en fråga som är självklar att ställa och varför måste jag försvara mig när jag säger att vi är nöjda med ett...?... antagligen har jag stött på för många nyfikna som insisterar att vi minsann ska skaffa ett syskon....

• Hedi
    SofiaEmmy skrev 2010-06-22 13:51:14 följande:
    ....självklart överreagerar jag... det är väldigt känsligt för mig..... jag ställer mig bara frågande till varför man måste fråga öht.... varför är det en fråga som är självklar att ställa och varför måste jag försvara mig när jag säger att vi är nöjda med ett...?... antagligen har jag stött på för många nyfikna som insisterar att vi minsann ska skaffa ett syskon....
    För att folk inte alltid fattar att det inte bara är att knippsa med fingrarna för att bli gravid. Innan de själva märker att det kanske inte alltid är sa lätt. Man har ju lärt sig att man blir gravid om man inte skyddar sig och fatt det intjatat i huvudet. De vet helt enkelt inte bättre, försök att skita i det även om det är jobbigt kram
  • LittleMsSunshine

Jag tycker inte att du överreagerar. Jag har själv inga barn eller försökt att få men jag tänker på att aldrig fråga folk för mycket om allt som gäller barn. Jag vill inte vara den som frågat när barn nr 2 kommer till en kvinna som har jättesvårt att bli gravid..

• Bling1975

Jag är i en liknande sists med skillnaden att jag inte har fått något barn ännu. Men jag bryr mig inte när folk frågar, jag svarar bara något i stil med "klart vi vill ha barn, skulle de gå att beställa så skulle vi ha haft ett för länge sedan" då brukar de flesta tystna. Man behöver inte säga mer om det inte är människor man känner väl eller träffar ofta och de vet ju oftast om ens historia.

Människor är nyfikna av naturen eller så försöker de säkert bara hitta något att prata om för de är lite osäkra.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Hatar nyfikna människor