PCO finns alltid där, att den ligger latent skulle man faktiskt kunna kalla det. Jag hade ingen aning om att jag hade PCO förrän jag slutade med piller! Hormonerna i pillrena framkallar ju varje månad en mensliknande blödning, så man upplever ju regelbundenhet. Men inga ägg har mognat under tiden.
Men det finns faktiskt en positiv sida av att ha PCO, vi har ofta många fina ägg långt upp i åldrarna, de har ju aldrig mognat i samma takt som hos "friska"..
Jag är dålig på det där med viktproblem och PCO, eftersom jag själv inte har det problemet. Acnen dock är rätt vanlig med PCO, och piller skrivs många gånger ut för att dämpa acne.
Även om jag inte har viktproblem så märker jag att jag mår ENORMT mycket bättre när jag äter en lågkolhydratkost!
Nej, man behöver inte vänta in sin egen mens, man får tabletter för att starta en blödning, tex Provera, sen så börjar man med Pergo på den blödningen.
Jag har aldrig fått höra att den tunna slemhinnan skulle vara ett jättevanligt problem, men det ser läkaren på det VUL som du bör göra ca dag 12-13 i varje cykel på pergo. VUL gör man för att se till att man inte blir över-eller understimulerad. Max 2 blåsor är det normala man får ha, annars är det sexförbund eftersom man vill undvika flerbörd. Jag är nu nere på ynka 1/2 tablett varannan dag för annars får jag massvis av blåsor!!
HÄNG INTE UPP DIG PÅ ALLT DU LÄSER OM PÅ FL!!!!! Det här är ofta ett forum som lockar de som har problem.. Sen så finns det ökade risker med graviditeter om man är kraftigt överviktigt, men det gäller alla med viktproblem