• hemlig02

Fryssen efter träningspass?

Jag har den senaste veckan cyklat ca 3 mil/dag som träningspass. Tidigare har jag inte cyklat mycket alls på en riktig cykel, däremot flera spinningpass i veckan. Nån timme efter cykelturerna har jag börjat frysa och kännt mig fryssen länge efterår. Vad beror det på? Kan det ha nåt att göra med att jag ätit för lite? Eller är det nåt annat?

• Svar på tråden Fryssen efter träningspass?
  • Drake

Äter du direkt efter passet?
    Jag har förstått som så  att när glycogendepåerna är helt tomma så blir man frusen, det gäller ju för övrigt också om man inte har ätit på länge utan att träna.

• hemlig02
    Drake skrev 2010-06-22 14:27:03 följande:
    Äter du direkt efter passet?
    Jag har förstått som så  att när glycogendepåerna är helt tomma så blir man frusen, det gäller ju för övrigt också om man inte har ätit på länge utan att träna.
    Nja, jag har ätit ganska direkt efter passet, men tror kanske att jag ätit alldels för lite.... Svårt att avgöra hur mycket man behöver äta när det är en ny aktivitet man ägnar sig åt. Men då skulle kanske min teori stämma, att jag har ätit för dåligt och därför fryser. Får nog testa att äta mer nästa gång  
  • Anova

Jag är också en sådan som fryser efter träningen, jag kan redan börja frysa vid nervarvningen i slutet. Och det kan ju vara för att mina glykogendepåer är tomma (tränar ofta mer än en timma).
    Sen kan det ju vara så att energin i musklerna avtar (energi astrar värme) och att blodet i musklerna försvinner ner i magen då man äter och därmed blir man kall..

Jag brukar alltid sitta och huttra under en tjock filt med en kopp rykande te efter passen. Men det är ganska mysigt tycker jag

• miss alm

Jag blir frusen just FÖR att jag äter (när jag äter) efter ett hårt träningspass. Tror det är så att blodet går till magen och försöker hjälpa till med matsmältningen och då finns det inte så mycket kvar ute i resten av kroppen...

• hemlig02
    miss alm skrev 2010-06-23 09:24:36 följande:
    Jag blir frusen just FÖR att jag äter (när jag äter) efter ett hårt träningspass. Tror det är så att blodet går till magen och försöker hjälpa till med matsmältningen och då finns det inte så mycket kvar ute i resten av kroppen...
    Men då borde det ju gälla varje gång man äter, inte bara just efter träninspass tycker jag....
  • miss alm

Ja, det gör det för mig:)

Svar på tråden Fryssen efter träningspass?