• MatildaAn

Havandeskapspenning en djungel *hjälp*

Jag fick igår ett brev om beviljad havandeskapspenning, med detta beslut kom även ett brev där jag ska skriva in min inkomst osv...då är min fråga; jag jobbar mycket helger och kvällar vilket innebär OB, ska jag skriva med detta i årslönen till havandeskapspenningen?

När ska man skicka in denna lappen? sköter det av sig själv sedan med utbetalningarna? Är det 80% av min månadslön som jag får ut?

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Havandeskapspenning en djungel *hjälp*
  • seewhatididthere

Jag tror att du ska ta med det pappret till din arbetsgivare så att du får ut exakta siffror. Man ska inte chansa när det gäller försäkringskassan. :P Jag skickade in min så fort allt var ifyllt. Byråkratin kan ta lite tid så det känns bäst att göra det man ska så fort som möjligt. Vet inte om detta var någon hjälp, men lycka till. :)

• Aruten

Japp all OB ingår i din årsinkomst även skifttillägg. Jag jobbar 5-skift och har fått med allt sånt på min lön. Du får ut 80 % av din lön minus skatten f-kassan drar. Ungefär 30% av dina 80% så det är inte så rikt att vara ledig =(
    Skicka in havandeskaps lappen så snabbt du kan för det är en jäkla lång handläggningstid särskilt om du får avslag och måste överklaga då kan det dra ut på tiden ännu mer! Ett intyg från arbetsgivare är bra också om du vill ha havandeskapspenning.

• minon85

Som tidigare skrivits i tråden är det arbetsgivaren som ska fylla i den lappen, det står även på blanketten.
    Sen ska du få tillbaka den för att också skriva på och sen skicka tillbaka till försäkringskassan.
    Hoppas det ordnar sig.

• MatildaAn
    mrsBlake skrev 2010-06-22 15:26:45 följande:
    Jag tror att du ska ta med det pappret till din arbetsgivare så att du får ut exakta siffror. Man ska inte chansa när det gäller försäkringskassan. :P Jag skickade in min så fort allt var ifyllt. Byråkratin kan ta lite tid så det känns bäst att göra det man ska så fort som möjligt. Vet inte om detta var någon hjälp, men lycka till. :)
    Jo fast havandeskapspennings papprena ska jag själv fylla i. Ringde honom idag och det pendlar mellan 1300 - 2000 från månad till månad. så det är skit svårt
  • MatildaAn
    Aruten skrev 2010-06-22 15:36:29 följande:
    Japp all OB ingår i din årsinkomst även skifttillägg. Jag jobbar 5-skift och har fått med allt sånt på min lön. Du får ut 80 % av din lön minus skatten f-kassan drar. Ungefär 30% av dina 80% så det är inte så rikt att vara ledig =(
    Skicka in havandeskaps lappen så snabbt du kan för det är en jäkla lång handläggningstid särskilt om du får avslag och måste överklaga då kan det dra ut på tiden ännu mer! Ett intyg från arbetsgivare är bra också om du vill ha havandeskapspenning.
    Okej jag ska skicka in den så snart som möjligt, dock vet jag inte om du läste mitt inlägg riktigt? Jag har fått beviljad havandeskapspenning och det tog 1 vecka från jag skickade in ansökan till jag fick Hp beviljat.
  • MatildaAn
    minon85 skrev 2010-06-22 15:39:35 följande:
    Som tidigare skrivits i tråden är det arbetsgivaren som ska fylla i den lappen, det står även på blanketten.
    Sen ska du få tillbaka den för att också skriva på och sen skicka tillbaka till försäkringskassan.
    Hoppas det ordnar sig.
    Nej nej nej nej det ska INTE arbetsgivaren skriva i! Inte "Begäran havandeskapspenning"

JAG ska skriva under pappret och det står DU på alla kategorier. "vilken period har DU avstått eller kommer att avstå frå att arbeta osv"

Spå det är JAG och INTE arbetsvigaren DÄREMOT ska arbetsgivaren skriva i lappen ang föräldrapenningen, där står det "obs blanketten ska fyllas i av arbetsgivaren"

Tack!
  • mjuik
    MatildaAn skrev 2010-06-22 15:22:56 följande:
    Jag fick igår ett brev om beviljad havandeskapspenning, med detta beslut kom även ett brev där jag ska skriva in min inkomst osv...då är min fråga; jag jobbar mycket helger och kvällar vilket innebär OB, ska jag skriva med detta i årslönen till havandeskapspenningen?

När ska man skicka in denna lappen? sköter det av sig själv sedan med utbetalningarna? Är det 80% av min månadslön som jag får ut?

Tacksam för hjälp.
    Jag fick samma lapp, är också beviljad.
    Jag ringde mitt lönekontor som berättade exakt hur mycket jag fått i ob förra året. Den summan + min månadslön skrev jag som min årsinkomst.
    Skrev också som tillägg hur jag kommit fram till den summan.
  • MatildaAn
    mjuik skrev 2010-06-22 19:39:37 följande:
    Jag fick samma lapp, är också beviljad.
    Jag ringde mitt lönekontor som berättade exakt hur mycket jag fått i ob förra året. Den summan + min månadslön skrev jag som min årsinkomst.
    Skrev också som tillägg hur jag kommit fram till den summan.
    Gud vad smart!
    Jätte skönt att någon som är i samma "sits" alltså jag känner mig så jäkla korkad!

Så du bad om att få ett utdrag på OB för 1år och sen månadslönen *12.
    Smart, så ska jag göra. Tack tusen tack för hjälpen!
  • mjuik
    MatildaAn skrev 2010-06-22 19:42:58 följande:
    Gud vad smart!
    Jätte skönt att någon som är i samma "sits" alltså jag känner mig så jäkla korkad!

Så du bad om att få ett utdrag på OB för 1år och sen månadslönen *12.
    Smart, så ska jag göra. Tack tusen tack för hjälpen!
    Haha det behöver du inte göra. Man vill inte fylla i fel så man får för lite pengar eller för mycket.

Jag ringde och frågade och då kollade hon upp mig och hur mycket jag fått i ob under 2009. Det blev ett snitt på 1600:- tror jag. Tänk på att om du får ett månadssnitt och ska räkna ut vad det blir på ett år så ska du ta det *11, inte *12.
    När du har semester får du inget ob.
  • MatildaAn
    mjuik skrev 2010-06-22 19:46:32 följande:
    Haha det behöver du inte göra. Man vill inte fylla i fel så man får för lite pengar eller för mycket.

Jag ringde och frågade och då kollade hon upp mig och hur mycket jag fått i ob under 2009. Det blev ett snitt på 1600:- tror jag. Tänk på att om du får ett månadssnitt och ska räkna ut vad det blir på ett år så ska du ta det *11, inte *12.
    När du har semester får du inget ob.
    Problemet är det att det stämmer inte då jag har varit sjuk och då inte tjänat ihop OB. Man måste ju kunna ta ut 4 månadslöner och räkna ut snittet.

Vad händer om man räknar lite högre än vad man egentligen har och om arbetsgivaren skriver under detta? 

Åh det har du rätt i! Smart!
Svar på tråden Havandeskapspenning en djungel *hjälp*