• Anonym (Sue)

Jag kan inte simma!

Hej kära fl-medlemmar!

Jag har en skämmig hemlighet, jag kan inte simma bra alls. Jag får panik när jag kommer ut på djupt vatten och vattentrampa kan jag inte heller, jag bara hyperventilerar :(

Detta är ngt som börjat jaga mig mkt nu på senare tid eftersom vi funderar på att skaffa familj, då tänker jag på framtiden när barnen blir större och kanske vill gå och bada med sin mamma, det går ju inte eftersom då kanske jag inte skulle kunna hjälpa dom om dom hamnar i nöd..

Detta är en tanke som görs sig påmind nästan dagligen numera. Vill egentligen bara skriva av mig och jätte gärna höra era åsikter. Jag pratar inte med någon om detta så jag kan inte riktigt komma in i ett annat tänk så det hoppas jag att ni kanske kan hjälpa mig med?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag kan inte simma!
  • Lena

Jag hade sådana problem tidigare men jag har övat och övat och vet nu att jag kan simma så jag får inte panik på djupt vatten. Övade först simning i grunda bassänger (barnbassängen) och sen i djupabassänger.

• Nyfiken gul

börja i simskola!!

Det är inte skämmigt eller pinsamt alls - ALLDELES för många kan inte simma bland dagens vuxna och det är därmed vanligare än du tror... alla som solar på stranden är inte där bara för solens skull utan för att dom helt enkelt inte kan simma..

min mans ex vill inte gå i simhall eller på stranden o visa sig offentligt efter sina barns födelse och den kropp hon fått av det - är vad hon själv säger - men sonen själv säger att mamma inte kan simma - vilket har gjort att han själv är rädd för vatten och bad och lek. Jag o maken försöker lära honom att vatten inte är farligt och att man KAN lära sig att simma.

och att kunna simma halvtaskigt är MYCKET bättre än att inte våga bada alls...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • KataStråf

Kan inte heller simma, och visst är det lite skämmigt, men man kan ju inte vara bra på allt . Blev själv skrämd och kom under vattnet när jag gick i grundskolan (var nog 9 år eller nåt) och sen dess har jag varit livrädd för djupt vatten Skäms. Idag är jag 27 och fortf. livrädd. Vissa saker fastnar

• Anonym (Sue)

Lena: Jag har försökt att öva lite på grunt vatten men jag tycker inte att jag tar mig framåt så då slutar det med att jag sätter ner fötterna! Hopplöst!

Nyfiken gul: Det skulle ju vara lättast att börja på en simskola men det kommer jag inte göra, jag är så jäkla blyg och skulle tycka att det var alldelesför skämmigt :( det är jätte dumt men jag kan inte hjälpa att känna så.

• Clobberella

Men det är väl lätt åtgärdat! Kontakta en simskola eller simhall och be att få privatlektioner, eller om de råkar ha en grupp för vuxna som vill lära sig simma.

• Anonym (Sue)

Katasråf: Skönt att inte vara ensam! Ja vissa saker är så svåra att jobba bort. Har du barn? Det är ju det som stör mig mest att inte kunna hjälpa om det skulle behövas.

• Lena
    Anonym (Sue) skrev 2010-06-22 16:33:25 följande:
    Lena: Jag har försökt att öva lite på grunt vatten men jag tycker inte att jag tar mig framåt så då slutar det med att jag sätter ner fötterna! Hopplöst!

Nyfiken gul: Det skulle ju vara lättast att börja på en simskola men det kommer jag inte göra, jag är så jäkla blyg och skulle tycka att det var alldelesför skämmigt :( det är jätte dumt men jag kan inte hjälpa att känna så.
    prova med lite djupare vatten då, precis så du bottnar.
  • Anonym (Sue)
    Clobberella skrev 2010-06-22 16:34:07 följande:
    Men det är väl lätt åtgärdat! Kontakta en simskola eller simhall och be att få privatlektioner, eller om de råkar ha en grupp för vuxna som vill lära sig simma.
    Iofs, privatlektioner skulle kanske gå bättre.. det har jag inte tänkt på!  Tack! Det är så jobbigt att ta första steget bara.. men kanske.
  • Clobberella
    Anonym (Sue) skrev 2010-06-22 16:39:46 följande:
    Iofs, privatlektioner skulle kanske gå bättre.. det har jag inte tänkt på!  Tack! Det är så jobbigt att ta första steget bara.. men kanske.
    Det är ju inte omöjligt att de har vuxengrupper heller. Jag kan tänka mig att det finns många vuxna invandrare som inte kan simma tex. Det är väl få länder som har så hög simkunnighet som vi har i sverige,
  • Anonym (Sue)
    Lena skrev 2010-06-22 16:37:04 följande:
    prova med lite djupare vatten då, precis så du bottnar.
    Men då vågar jag inte simma utåt utan bara innåt och då blir det ju grunt snabbt igen kanske. Usch du ska veta att jag får nästan lite panik bara när jag tänker på det.
Svar på tråden Jag kan inte simma!