Inlägg från: Anonym (Sue) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sue)

Jag kan inte simma!

Hej kära fl-medlemmar!

Jag har en skämmig hemlighet, jag kan inte simma bra alls. Jag får panik när jag kommer ut på djupt vatten och vattentrampa kan jag inte heller, jag bara hyperventilerar :(

Detta är ngt som börjat jaga mig mkt nu på senare tid eftersom vi funderar på att skaffa familj, då tänker jag på framtiden när barnen blir större och kanske vill gå och bada med sin mamma, det går ju inte eftersom då kanske jag inte skulle kunna hjälpa dom om dom hamnar i nöd..

Detta är en tanke som görs sig påmind nästan dagligen numera. Vill egentligen bara skriva av mig och jätte gärna höra era åsikter. Jag pratar inte med någon om detta så jag kan inte riktigt komma in i ett annat tänk så det hoppas jag att ni kanske kan hjälpa mig med?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag kan inte simma!
  • Anonym (Sue)

Lena: Jag har försökt att öva lite på grunt vatten men jag tycker inte att jag tar mig framåt så då slutar det med att jag sätter ner fötterna! Hopplöst!

Nyfiken gul: Det skulle ju vara lättast att börja på en simskola men det kommer jag inte göra, jag är så jäkla blyg och skulle tycka att det var alldelesför skämmigt :( det är jätte dumt men jag kan inte hjälpa att känna så.

• Anonym (Sue)

Katasråf: Skönt att inte vara ensam! Ja vissa saker är så svåra att jobba bort. Har du barn? Det är ju det som stör mig mest att inte kunna hjälpa om det skulle behövas.

• Anonym (Sue)
    Clobberella skrev 2010-06-22 16:34:07 följande:
    Men det är väl lätt åtgärdat! Kontakta en simskola eller simhall och be att få privatlektioner, eller om de råkar ha en grupp för vuxna som vill lära sig simma.
    Iofs, privatlektioner skulle kanske gå bättre.. det har jag inte tänkt på!  Tack! Det är så jobbigt att ta första steget bara.. men kanske.
  • Anonym (Sue)
    Lena skrev 2010-06-22 16:37:04 följande:
    prova med lite djupare vatten då, precis så du bottnar.
    Men då vågar jag inte simma utåt utan bara innåt och då blir det ju grunt snabbt igen kanske. Usch du ska veta att jag får nästan lite panik bara när jag tänker på det.
  • Anonym (Sue)
    Clobberella skrev 2010-06-22 16:41:09 följande:
    Det är ju inte omöjligt att de har vuxengrupper heller. Jag kan tänka mig att det finns många vuxna invandrare som inte kan simma tex. Det är väl få länder som har så hög simkunnighet som vi har i sverige,
    Nej, och då är ju alla i samma sits, det är absolut ngt att fundera på. Men just för att det är en så hög simkunnighet i sverige det är ju det som gör att man skäms.. vet inte hur jag lyckades smita undan som liten. :(
  • Anonym (Sue)
    KataStråf skrev 2010-06-22 16:44:54 följande:
    Nej, jag har inga barn. Men det är lite pinsamt när man träffar på nya kompisar eller partners och man måste berätta att man inte kan simma. Alla verkar tycka att det är en självklarhet att man ska kunna simma. Jag har verkligen försökt. Men jag får panik om jag inte känner botten. Tycker själv att jag är skrattretande löjlig. Men det går helt enkelt inte.
    Då är vi verkligen i samma sits förutom att jag inte vågar vara öppen med det, vilket förstås är jätte dumt. Sambon misstänker dock säkert att så är fallet.
  • Anonym (Sue)
    Anonym skrev 2010-06-22 16:45:49 följande:
    Jag är fd simskolelärare och badvakt. De flesta badhus har faktiskt simskola för vuxna, bara att höra dig för dit.

Det är precis som ni säger att många invandrare som inte kan simmA men även svenskar och därför finns grundutbildningar, påbyggnadsutbildningar etc.

Vissa erbjuder även privatlektioner efter stängningstid om man vill vara ensam i bassängen.

Du kan lära dig simma, får du rätt stöd och kämpar lite så fixar du det där galant.
    Okej! Då ska jag höra mig för och försöka ta mod till mig att faktiskt kontakta dom, det är det som är det svåraste. Tack för peppningen
  • Anonym (Sue)
    Lena skrev 2010-06-22 16:48:15 följande:
    Försök simma längs med istället då. Och att simma innåt går oxå bra, eller ha någon med dig som står där du bottnar. Så gjorde jag med maken i början.
    Ja det är förstås bättre!
    Men det är ju som sagt psyket som är svårast att övervinna. När jag försökt får jag ofta tankar som att det är ormar som slingrar längst med benen eller att jag måste simma från ngt som gömmer sig under ytan och vill dra ned mig :(
Svar på tråden Jag kan inte simma!