• malin1974

Lös i mage vid tandsprickning???

Min tjej på 5 1/2 månad har varit hård i magen i en vecka så vi köpte speciell gröt som hon har ätit nu i några dagar.
     I går började hon bli väldigt lös i magen och bajsar ca 4-5gånger om dagen, lööööst,  mot tidigare 1-2 gånger.
    Nu är saken den att hennes första tand kom fram genom tandköttet i söndags oxå. Kan det ha något samband. Finns det något man kan göra eller ska jag avvakta ett par dagar till?

Emma 020728 Julia 100105 Mina barn, mitt liv, mitt allt!
  • Svar på tråden Lös i mage vid tandsprickning???
  • mellieB

De kan ha ett samband,, När min son fick sina 2första tänder blev han gör lös i magen i några dar.. men nu när han fick några till märkte jag ingen skillnad.. Men de brukar ju säga att de blir lösa i magen av tandsprickning så de kan mycket väl höra ihop=)

• Wera med W

Japp, detsamma med vår dotter kommer jag ihåg. Alltid hård i magen förutom de gånger hennes tänder kom.

• miatilda090920

jag tror inte på lös mage och tandsprickning.

min dotter har både haft feber, grinig, dreglat, varit grinig t och pillat i munnen tusen miljoner gånger om dagen.

men var är tänderna?

hon är 9 månader nu och inga tänder ännu.

• malin1974

Min dotter har dreglat och bitit, dragit och gnagt på allt  hon har kunnat sedan hon var 2 månader, för 2 dagar sedan såg vi den första lilla vita prick i nedre tankdöttet... 
    Så det kan ta lång tid. vi trodde hon skulle få tänder MYCKET snabbare...

Jag tror dock att hennes lösa mage har med tänderna att göra och avvaktar ett par dagar för att se om det ger med sig när de två nedre tänderna har kommit upp en bit till...

• miatilda090920

undra om min dotter kommer få tänder. hon har haft lös mage många gånger men inga tänder och hon är 9 månader.

hur sent kan barn få tänder?

• malin1974

Jag har en kompis vars son fick sin första tand strax efter 1 års dagen...

• xXMaLoXx

Att barn kan bli lösa i magen av tandsprickning stämmer. Det blir ju ökad salivproduktion och lite halvslemmigt. Ungefär samma princip som att de kan bli lösa i magen av att svälja massa slem under en förkylning.

• miatilda090920

det stämmer säkert då, men min dotter har haft lös mage många gånger  osv. så tänderna borde ju kommit då, men det tar la tid antar jag (si så där sedan 3 månader)

• xXMaLoXx
    miatilda090920 skrev 2010-06-23 06:45:22 följande:

det stämmer säkert då, men min dotter har haft lös mage många gånger  osv. så tänderna borde ju kommit då, men det tar la tid antar jag (si så där sedan 3 månader)

Lös mage behöver ju inte betyda tandsprickning, det finns ju annat som kan orsaka dålig mage. Det jag skrev var att det kan ha ett samband med tandsprickning.
  • malin1974

Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan de blir normala i magen igen???

• Guslageran

Det här med tandsprickning är en gåta ibland :P

Min son fick sina två första tänder för en månad sen. Han hade bitit och dreglat massor under en längre tid och dagarna innan tänderna syntes så vaknade han varje timme under natten och var ledsen. Sen har det hela lugnat ner sig tills för ett par dagar sedan då han började dregla mängder igen. Han sover oroligt, biter på allt igen och inatt började han bajsa löst och oftare. Det kan ju vara någon magbakterie så det är väl bara att vänta och se. Han äter bra så det är skönt :)

• Acelise

Min sons första tand har nu tittat upp.
    Han är inne på sin 10:e dag med rejäla diarréer/lös mage, så jag är faktiskt lite orolig. Saliven som utsöndras när man får tänder kan ju bidra till att magen blir lösare, men vi har nu börjat ana något typ av virus istället.
    Det knäppa är att han är pigg och glad, ammar mycket (vi slutade med riktig mat, han får bara amning och lite risgröt varje dag) och är sig själv. Förutom just diarréerna. Känns ju löjligt att söka barnläkarhjälp när han tydligen inte är uttorkad, men samtidigt kan man väl inte ha diarré hur länge som helst?

Tror absolut tandsprickning och diarré har ett samband, dock behöver det inte vara direkt.
    Man bilr ju mer infektionskänslig, så kanske är det förkylning/magsjuka som satt sig i magen? 

• xXMaLoXx
    Acelise skrev 2010-07-02 21:49:07 följande:
    Min sons första tand har nu tittat upp.
    Han är inne på sin 10:e dag med rejäla diarréer/lös mage, så jag är faktiskt lite orolig. Saliven som utsöndras när man får tänder kan ju bidra till att magen blir lösare, men vi har nu börjat ana något typ av virus istället.
    Det knäppa är att han är pigg och glad, ammar mycket (vi slutade med riktig mat, han får bara amning och lite risgröt varje dag) och är sig själv. Förutom just diarréerna. Känns ju löjligt att söka barnläkarhjälp när han tydligen inte är uttorkad, men samtidigt kan man väl inte ha diarré hur länge som helst?

Tror absolut tandsprickning och diarré har ett samband, dock behöver det inte vara direkt.
    Man bilr ju mer infektionskänslig, så kanske är det förkylning/magsjuka som satt sig i magen? 
    Saken är väl att det är ganska vanligt att tänderna väljer att titta upp, när kroppen har något virus att brottas med. Men är han pigg os v så vet jag ju inte vad de skulle kunna göra inom sjukvården tyvärr. Hur är det med hans vätskeintag? Får de i sig vätska i överkant så kan de ju också bli lösa i magen. Om han fortfarande har ökad salivproduktion så kan det ju vara därför hans mage fortsätter att bråka. Det kan ju vara fler tänder på gång.
  • Acelise
    xXMaLoXx skrev 2010-07-02 22:13:50 följande:
    Saken är väl att det är ganska vanligt att tänderna väljer att titta upp, när kroppen har något virus att brottas med. Men är han pigg os v så vet jag ju inte vad de skulle kunna göra inom sjukvården tyvärr. Hur är det med hans vätskeintag? Får de i sig vätska i överkant så kan de ju också bli lösa i magen. Om han fortfarande har ökad salivproduktion så kan det ju vara därför hans mage fortsätter att bråka. Det kan ju vara fler tänder på gång.
    Å, så skönt med någon som kommer med lite idéer. Vi är verkligen lost.

Jag ammar mycket mer nu när han har varit dålig i magen (ammade innan 3-4 gånger per dag, började trappa ned när smakportionerna blev fler och större), nu ammar jag säkert varannan timme och flera gånger på natten igen. Är livrädd för att neka honom det och att han på så sätt får vätskebrist.
    Förutom amning dricker han ungefär 1-2 dl vatten på flaska om dagen plus lite vätskeersättning (kanske 20 ml) sedan han blev risig.

Man ser i nederkäken att det är svullet/rött på framsidan liksom, mot läppen, där tänderna ska komma.

Hans hud går tillbaka när man "nyper" honom i magen och han är inte torr i munnen. Och förutom att han sover som en kratta är han som vanligt i humöret, orkar vara med och sitta uppe och leka o så.

Svar på tråden Lös i mage vid tandsprickning???