Acelise skrev 2010-07-02 21:49:07 följande:
Min sons första tand har nu tittat upp.
Han är inne på sin 10:e dag med rejäla diarréer/lös mage, så jag är faktiskt lite orolig. Saliven som utsöndras när man får tänder kan ju bidra till att magen blir lösare, men vi har nu börjat ana något typ av virus istället.
Det knäppa är att han är pigg och glad, ammar mycket (vi slutade med riktig mat, han får bara amning och lite risgröt varje dag) och är sig själv. Förutom just diarréerna. Känns ju löjligt att söka barnläkarhjälp när han tydligen inte är uttorkad, men samtidigt kan man väl inte ha diarré hur länge som helst?
Tror absolut tandsprickning och diarré har ett samband, dock behöver det inte vara direkt.
Man bilr ju mer infektionskänslig, så kanske är det förkylning/magsjuka som satt sig i magen?
Saken är väl att det är ganska vanligt att tänderna väljer att titta upp, när kroppen har något virus att brottas med. Men är han pigg os v så vet jag ju inte vad de skulle kunna göra inom sjukvården tyvärr. Hur är det med hans vätskeintag? Får de i sig vätska i överkant så kan de ju också bli lösa i magen. Om han fortfarande har ökad salivproduktion så kan det ju vara därför hans mage fortsätter att bråka. Det kan ju vara fler tänder på gång.