• Anonym (fundersam)

Litet barn med många födelsemärken/leverfläckar

Min dotter föddes med ett litet rött märke under ena näsborren, helt slätt men illrött. Nu är hon snart två år och det märket syns knappt alls längre. Men hon har fått andra nya märken och andra lite märkliga hudförändringar. Jag har visat dem på BVC och enda kommentaren ifrån distriktssköterskan var "Vad konstigt", inte särskilt betryggande.

Min dotter har fått två ljusbruna märken på magen, omkring 1 cm i diameter. Det ena ser helt normalt ut, som vilket födelsemärke som helst medan det andra är lite märkligt. Det har några mörkare prickar i det ljusa och känns även en aning knottrigt. Sedan har hon två riktigt mörka små prickar, en på magen och en på benet som egentligen inte är särskilt märkliga. Men det konstigaste av allt är hennes förhårdnader på knän, fotknölar och på båda sidorna av båda fötterna. Det är som hårda, gråa kakor, typ som gamla tanter kan ha på hälarna eller armbågarna. Det går att pilla bort men det började på bara fötterna och har sedan dykt upp på de andra ställena. Hon har inte ont och det verkar inte klia alls. Jag har smörjt henne med feta krämer eftersom BVC tror att det är som hon är torr men det hjälper inte.

Mina två söner som är 5 och 6 år gamla har inte ett enda födelsemärke ännu och det är väl lite därför jag reagerar på min dotters hud.

Är det någon som har sett sådana här hårda och gråa förhårdnader på era barn? Någon som har haft ett knottrigt födelsemärke med prickar i? det är väl mest det knottriga födelsemärket som bekymrar mig, förhårdnaderna tror jag inte är något farligt även om de inte är särskilt vackra eller trevliga att ha.

• Svar på tråden Litet barn med många födelsemärken/leverfläckar
  • Hexx

Ta med barnet till läkaren!!!!!!!!!!!

Svar på tråden Litet barn med många födelsemärken/leverfläckar