Hur länge får er 16-åring vara ute?
Vardagskvällar? Helger? Under sommarlov?
Om det är festival osv?
Otroligt tacksam för svar då vi nyligen blivit "tonårsföräldrar".
Vardagskvällar? Helger? Under sommarlov?
Om det är festival osv?
Otroligt tacksam för svar då vi nyligen blivit "tonårsföräldrar".
puff......
Jag är själv sexton. På helger (när det inte är lov) får jag vara ute till 00.00, men om det händer någon enstaka gång att jag kommer hem vid halv ett-ett har det inte spelat någon roll. På vardagar har jag inte fått några speciella tider, men om jag fortfarande inte är hemma efter 22 brukar mamma ringa hem mig. Så jag antar attt kring nio-tio. Jag har ju skola dagen efter och ska duscha osv.
Förra sommaren, när jag var 15, fick jag vara ute ganska länge. Jag hade inga speciella tider. Tex midsommarafton var jag hemma klockan tre på natten och mamma sa inget. Men man kan ha i åtanke att de jag umgicks med då kände min mamma bra och hon visste att hon kunde lita på mig osv..
I år vet jag inte vad jag har för tider, men jag jobbar nästan varje dag så jag inser ju själv att jag inte kan vara ute på nätterna eftersom jag annars inte orkar jobba... Jag skulle tro att så länge jag har jobb, även om jag inte jobbar dagen efter (så att jag inte vänder dygnet för mke) måste jag vara hemma kring midnatt. Kanske lite senare. :) sedan när mitt sommarjobb är slut, i augusti, tror jag att jag får vara ute till två på natten kanske... Så länge min mamma vet att jag inte dricker eller röker och jag sköter mig bra i skolan (gick ut nian med 15 mvg, 2 vg) så har jag ganska fritt :)
21 på vardagar, 01 på helgerna, har jag på mina.
Min dotter har inga tider egentligen att förhålla sig till, som regel. Däremot gör vi upp när hon sticker iväg när hon är hemma och det kan variera beroende på vad hon gör.
Det viktiga är att vara hemma till utsatt tid eller att höra av sig och meddela försening.
Vardagar är enligt mig "lagom tid" omkring senast niosnåret om det är skola dagen därpå. Helg kan variera allt mellan 23, till 1-2 eller till att sova över. Helt beroende på vad hon skall göra, eller med vilka hon är.
Mina äldre söner som var snäppet vildare än hon hade fasta tider som inte var lika flexibla.
Det beror på vad som skall göras o vart. Festivaler kan de se sig om i månen efter tills de är myndiga. Härhemma avtalar, vi när det skall ske något ,om vilken tid som är bäst att komma hem. Har aldrig vart några problem med det.
Att springa ute bara för att sker inte i vårt hem.
När jag var 16(det vill säga förra året) så såg min mamma helst att jag kom hem vid 22 på vardagskvällar,men jag fick vara ute till 23 om jag ringde och sa till.
Under helger och på sommarlov fick jag var ute så länge jag ville.
Jag hade(och har) väldigt fria regler efter som vi kör på "frihet under ansvar". Dvs att jag får vara ute länge så länge jag har mobilen på och alltid ringer tillbaka om mamma vill ha tag i mig,att hon vet var jag är(flyttar jag på mig vill hon veta det),att hon vet ungefär när jag kommer hem och hur jag tar mig hem,hon vill också veta vem jag är med.
Hon låter mig göra mycket som jag vill pga att jag inte festar,dricker,röker,hamnar i dåligt sällskap osv.
Tror man får bedömma tonåringar och deras tider o"n case by case."
Har skrivit det i någon annan tråd också:
Jag är en hård mamma, när min dotter var 16 så fick hon vara ute till 21 på skolkvällarna och på sitt rum från kl 22.
Helgkvällar var det midnatt och sen rummet direkt om inget hänt som hon ville ventilera.
Festivaler fick hon öht inte åka på utan att jag eller hennes pappa var med och då var det våra tider som gällde, efter avtal.
Sommarlovet varierade, det berodde mycket på vad som hände, om vi var lediga eller jobbade eller hade något planerat till nästa dag.
Nu är hon snart 18 och har själv förstått att det är rätt smart att vara hemma och ta det lungt på skol/jobbkvällarna så senast 22 är hon inne, på eget bevåg faktiskt.
Åka iväg på festival själv kommer vår son inte att få göra när fyllt sexton. Men annars tror jag inte riktigt på fasta tider. Vi kommer nog att köra samma race som våra föräldrar gjorde, dvs. man kommer överens från gång till gång. För det beror ju lite på vad man ska göra och var man är. Och vad man ska göra dagen efter...
Jag ska erkänna att jag var ganska skötsam när jag var 16 (Mina vildar år var 13-15). Jag fick vara ute ungefär till 1, ibland 2. Såklart tyckte jag att det var pest och pina när jag gick hem och alla andra stannade kvar. På skolveckan var det 10 som gällde, vilket jag tycker är en bra tid. Festivaler fick jag gå på, men då skulle jag hem vid 1. Den här sommaren införde vi att jag gick hem vid 1 tiden så att mamma fick se att jag var nykter och skötte mig och sedan fick jag gå ut igen. Den regeln tyckte jag var underbar! Det borde ni föräldrar införa med era tonåringar också. Efter 1 är det ingen idé att börja dricka, då är alla redan packade eller påväg hemåt. Och eftersom man ska hem klockan 1 för att föräldrarna ska titta en i ögonen eller konversera tar man avstånd till det mesta av alkoholen. Dock är det oundvikligt att försöka hålla tonåringen borta från alkoholen!
Vår 16-åring har inga speciella tider nu när det är lov, är mest intresserad av att veta HUR hon ska komma hem, det viktigaste är att vi får hem henne. Därför hämtar vi henne (i rimlig tid, jag har bebis och behöver sova lite ibland ;) och vid något tillfälle när det absolut inte varit möjligt eller när hon absolut inte velat hem i rimlig tid har hon t.o.m fått sova över hos en kille trots att jag för ett halvår sen hade sagt NONO med väldigt stora bokstäver. Man får ständigt ompröva sina prioriteringar när man har tonåring. Prio ett är som sagt att få hem henne levande ;)
Min 16-åriga tjej har fotbollsträning 3-4 dgr/v då kommer hon hem vid 22-22.30. Annars är det runt 21. Helger är det senast 00 som gäller men eftersom bussen går vid 23.15 så blir det ju inte till 00 alla gånger. Vi hämtar naturligtvis ibland men inte alltid. Nu har hon träffat en kille som hon varit ihop med i 4 månader och om de inte tränar (han också sportkille) så umgås dom hemma hos han eller hos oss, det känns som om hon har haft en väldigt lugn tonårstid än så länge...till skillnad från mig själv i den åldern.... Det gör mig fruktansvärt stolt :)