• tru

Hamster

Har köpt en hamster som vi får på lördag. Har googlat och läst på internet om skötsel och allt möjligt. Hamstern har varit 2 månader hos en kompis syster. Den sägs vara handtam och jättesnäll. Men är de något särskilt man ska tänka på? Behöver man göra samma procedur som om den kom direkt från affären eller uppfödaren. Alltså lämna den ifred de första dagarna för att sedan låta den bekanta sig med handen osv.

Har själv haft en hamster när jag var yngre men har svårt att komma ihåg om de var nåt särskilt man ska tänka på.

De jag undrar över är hur man desinficerar vattenflaskorna och matskålarna och hur ofta behöver man göra det? Har hittat uppgifter om att de ska göras varje dag men behövs verkligen de. KOmmer inte ihåg att de gjordes speciellt ofta när jag hade hamster sist.

• Svar på tråden Hamster
  • amana

Ni märker hur det är när ni får den. Om den är tam och inte rädd kan ni försiktigt sätta in handen och se hur den reagerar. Om den klättrar upp i handen är det ju ett bra tecken. Om den är lite avvaktande, låt den få den tid den behöver på att vänja sig. Ibland behöver de några dagar bara att vänja sig vid den nya buren och nya omgivelser, nya lukter osv.
    Ni behöver inte desinficera vattenflaska och matskålar varje dag. Det räcker att diska dem i vanligt diskmedel och skölja noga, en gång i veckan eller om de blir extra smutsiga.
    Det man ska tänka på är väl att den ska ha ett hus att kunna gömma sig i. Spån i buren som den kan fylla huset med (de gillar att bygga bo). Fri tillgång till vatten i vattenflaskan och mat som du köper i djuraffären. Men inte för mycket feta frön. Lite grönsaker och hö att äta också. De är ju små, så de äter inte så mycket.
    Kanske värt att tänka på nu när det börjar bli sommar är att buren inte ska stå i direkt solljus.
    Hamstrar är ganska bra på att smita, även genom de minsta springor. Så använd en bra bur.
    När du sedan har hamstern är det bra att regelbundet titta på tänderna, klorna och klämma lite på kroppen för att se att allt är som det ska.
    Annars har du säkert koll på det mesta, eftersom du läser på.

• ANOF

Tänk på att vissa kan ha för lätt att förväxla hamster med någon annan liknande gnagare. Så du måste försäkra dig om vilken liten typ av gnagare det egentligen är du ska få.

• Modesty Blaise
    amana skrev 2010-06-28 21:03:39 följande:

Ni märker hur det är när ni får den. Om den är tam och inte rädd kan ni försiktigt sätta in handen och se hur den reagerar. Om den klättrar upp i handen är det ju ett bra tecken. Om den är lite avvaktande, låt den få den tid den behöver på att vänja sig. Ibland behöver de några dagar bara att vänja sig vid den nya buren och nya omgivelser, nya lukter osv.
    Ni behöver inte desinficera vattenflaska och matskålar varje dag. Det räcker att diska dem i vanligt diskmedel och skölja noga, en gång i veckan eller om de blir extra smutsiga.
    Det man ska tänka på är väl att den ska ha ett hus att kunna gömma sig i. Spån i buren som den kan fylla huset med (de gillar att bygga bo). Fri tillgång till vatten i vattenflaskan och mat som du köper i djuraffären. Men inte för mycket feta frön. Lite grönsaker och hö att äta också. De är ju små, så de äter inte så mycket.
    Kanske värt att tänka på nu när det börjar bli sommar är att buren inte ska stå i direkt solljus.
    Hamstrar är ganska bra på att smita, även genom de minsta springor. Så använd en bra bur.
    När du sedan har hamstern är det bra att regelbundet titta på tänderna, klorna och klämma lite på kroppen för att se att allt är som det ska.
    Annars har du säkert koll på det mesta, eftersom du läser på.

Hö?
    Det kan väl skada kindpåsarna? 
    Och diska bör man väl göra i vanligt (hett, kokande) vatten -- utan diskmedel? 
  • amana
    Modesty Blaise skrev 2010-06-28 21:34:20 följande:
    Hö?
    Det kan väl skada kindpåsarna? 
    Och diska bör man väl göra i vanligt (hett, kokande) vatten -- utan diskmedel? 
    Med hö menar jag fint malet hö. Men de äter inte så mycket av det. Det ska mycket till för att det ska kunna skada kindpåsarna.
    Det är nog lite svårt att diska i kokande vatten. Ganska stor risk att man bränner sig. Det går alldeles utmärkt att diska i diskmedel. Så länge man sköljer noga efteråt. Man diskar ju sina egna glas och bestick i diskmedel och sköljer noga, som det går alldeles utmärkt att äta/dricka ur sedan.
    Man behöver inte använda kokande vatten. Om man har en hamster som går ensam i en bur finns det inte så många bakterier eller virus att desinficera bort.
  • amana

Jag menar att de använder mest hö till att bygga bo.
    Här är vad hamstar äter:

BASFODER:
    Fröblandningar
    , som kan köpas i lösvikt i djuraffärer, använder du som basfoder. (Du kan även göra en egen hamsterblandning av t ex solrosfrön (måttliga mängder), sesamfrön, hirskolv, mariekex, skorpor, russin, ris, cornflakes, havregryn och knäckebröd).
    Dvärghamstern gillar fröblandningar med små fröer, du kan tex blanda i finkblandning.

TILLSKOTT:
    Som tillskott till basfodret ger du grönsaker och frukt i små mängder

En gång per vecka ger du något av detta:

Liten bit kokt eller stekt kött eller fisk (utan kryddor!) Ge inte korv (är för salt) eller leverpastej (kan ge diarre). Liten bit kattmat på burk t ex whiskas, sheba, iams. TIPS: Du kan också ge frikadeller i barnmatsburkar istället för kattmat. Pannkaka Kokt ägg Mjölmaskar
  • Modesty Blaise
    amana skrev 2010-06-29 08:09:33 följande:
    Med hö menar jag fint malet hö. Men de äter inte så mycket av det. Det ska mycket till för att det ska kunna skada kindpåsarna.
    Det är nog lite svårt att diska i kokande vatten. Ganska stor risk att man bränner sig. Det går alldeles utmärkt att diska i diskmedel. Så länge man sköljer noga efteråt. Man diskar ju sina egna glas och bestick i diskmedel och sköljer noga, som det går alldeles utmärkt att äta/dricka ur sedan.
    Man behöver inte använda kokande vatten. Om man har en hamster som går ensam i en bur finns det inte så många bakterier eller virus att desinficera bort.
    Jag brukar hälla det kokande vattnet över skålarna och diska dem när det har svalnat något.

Ger jag intryck av att vara utvecklingshämmad, eller varför anser du det vara nödvändigt att tala om för mig att det är svårt att diska i kokande vatten? Vad gäller diskmedel så följer jag bara de råd som gavs av uppfödaren och djuraffärens personal -- dvs, ingen användning av diskmedel.

Så när du skriver hö så menar du malet hö?
    Jaha.

Lycka till med hamstern TS. Fråga gärna andra (experter) än oss på FL, så att du kan känna dig säker på att få rätt rekommendationer. Det finns en jättebra bok att köpa också. I djuraffären.  
  • Erase

TS; allt du behöver veta om bla. hamstrar finns på svenska hamsterföreningens hemsida. Jag skulle verkligen rekommendera dig att läsa där och ställa frågor . Det sista du ska ge din hamster är iallafall HÖ.  Däremot finns det massor av "roligt" foder som hamstrar uppskattar !  Min älskar tex. barnmatsgröt :P  
    Lycka till !

• tru

Ja jag vet att man inte ska ge hö, så de är ingen fara. En av anledningarna till att vi väljer hamster istället för något större smådjur är pga att vi slipper problemet med hö. Nu blev de inge köp då säljaren ångrade sig i sista sekund. Men de ska bli en hamster bara semestern är slut. För då slipper vi ju Problemet med hamstervakt. Svenska hamsterföreningen har jag varit inne på. Du har nog rätt i att de är ett  bättre forum. De jag undrade över var mest hur man skulle få den van vid miljön och mig och dottern, i och med att den redan är handtam. Men vad jag minns sedan sist  jag hade hamster så löste sig de där ganska självmant då man såg på hamstern hur den reagerade.

Men tack för alla svar.

Svar på tråden Hamster