Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

    Har kvinnor inget ansvar?

    Selfish Geene skrev 2010-06-23 21:02:17 följande:
    Alla män är (om man hårddrar det) potentiella våldtäktsmän,
    Vad är det för bitter syn på män?

    Har själv 2 söner, och aldrig i livet att jag tänker gå omkring och titta på dem och tänka att de är potentiella våldtäktsmän.

    Jag önskar att fler vettiga och normalt funtade män någon gång kan ställa sig och börja försvara män.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 21:12:39 följande:
    Risken att någon av dom är våldtäktsmän är väldigt liten så det är inte rationellt att se på dom som våldsmän öht, jag ser inte poängen med att göra det!?

    Däremot ska man vara medveten om att det finns våldtäktsmän därute och dom skiter i att "du har rätt att gå i kortkort/följa med hem/säga nej/etc etc utan att bli våldtagen".
    Resonemanget liknar det som fotgängare använder sig av när de slänger sig ut i trafiken för att det råkar ligga vita ränder under deras fötter "Jag har RÄTT att gå här, så då gör jag det"

    Min åsikt är att det är tämligen meningslöst att "ha rätt" när man är död!
    Du skrev ju själv: Alla män är potentiella våldtäktsmän.
    Alltså innebär det att om jag anammar din tanke skulle mina söner, som växer upp till män, vara potentiella våldtäktsman. Som andras döttrar skulle vara rädda för (och söner också för den sakens skull).

    Jag vet att det finns idioter där ute som tror att de har rätt att göra vad de vill. Men inte fan är det mitt ansvar att se till att de håller sig på mattan. Lika lite som det är mitt ansvar om grannen blir avundsjuk på min nya tv och går in och snor den när jag inte är hemma.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 21:27:38 följande:
    tja, dom skulle kunna växa upp och bli våldtäktsmän, frågan är vad det skulle finnas för skäl att se dom som våldtäktsmän redan nu?

    Säg att du äger ett försäkringsbolag: En av dina klienter lämnar sin TV på stans mest trafikerade parkering en lördagnatt, skulle du ersätta hennes TV om (läs:när!)den blev stulen? Eller skulle du anse att hon varit ovarsam och medvetet utsatt sig för en överhängande risk att bli utsatt för brott?
    Jag lämnade min bil olåst i två veckor med nyckeln i och blev inte förvånad över att den stod kvar. Jag tar det som självklart att man respekterar andras egendom.

    Jag tror att de flesta som hittar en tv på gatan tar den till polisen.
  • Hertha
    Hertha skrev 2010-06-23 21:33:59 följande:
    Jag lämnade min bil olåst i två veckor med nyckeln i och blev inte förvånad över att den stod kvar. Jag tar det som självklart att man respekterar andras egendom.

    Jag tror att de flesta som hittar en tv på gatan tar den till polisen.
    Vill förtydliga mig lite:
    Det handlar om att vägra döma majoriteten efter vad ett fåtal gör.
    Alla tyskar är inte nazister
    Alla kvinnor är inte bitterfittor
    Alla fransmän är inte otrogna
    Alla amerikaner är inte republikaner
    Kvinnor kan också våldta
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 22:04:47 följande:
    Och de flesta våldtar inte för att de "har chansen", det jag pratar om är risken för att bli bestulen eller våldtagen beroende på var man befinner sig/ställer sin olåsta bil.

    Om du ställde din olåsta bil på en plats som bilar ofta blir stulna, borde du vara förvånad över att den stod kvar. Men om du ställer din låsta bil på en plats som kan anses som säker (tex i ett garage) är det inte naivt att bli förvånad om den blir stulen, förstår du?

    Det spelar ingen roll om "de flesta" inte snor en kvarlämnad TV, det räcker att en person gör det för att den ska bli stulen, om du ställt Tv´n på en plats där den typen av människor traditionellt återfinns. är du naiv om du tror att du ska kunna hämta tv´n nästa dag.
    Så det är mitt ansvar att du inte kan hålla dina fingrar i styr?
    Jag är ledsen men jag vägrar gå med på det. Jag är så utless på människor som försöker lägga över ansvaret över sina liv och sina handlingar på någon annan.

    Det är kanske naivt att tro gott om människor, men det konstiga är att om man gör det brukar de flesta faktiskt motsvara ens förväntningar.

    Om din dotter blir våldtagen när hon går hem från bussen, vill du verkligen stå där och predika ansvarsfullhet då? Är det så du kommer känna? "Du borde ha tagit ansvar för din hemgång och stannat hemma istället, då hade du inte varit på den gatan i mörkret".

    Och lesbiska kvinnor som blir uppspöade av sin partner, kan de slippa ansvaret då? Eller är det fortfarande deras fel för att de valt ett samboskap?
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 22:56:19 följande:
    Ohh,, tack så mycket för den fina kommentaren! Lägg ner personangrepp!!!
    Men kan man inte se det som att du får ta ditt ansvar för att du startade den här TS? De flesta sådana av det här slaget brukar innebära ett visst mått av pajkastning till slut. Dvs att det borde vara något du som visste skulle komma och därmed har du lite förverkat din rätt till att bli indignerad över kommentaren eftersom du faktiskt kunde låtit bli att skriva TS alt låtit bli att skriva en kommentar så här i slutet?

    Något att dra lärdom av kanske? 
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 23:25:39 följande:
    Jag försöker bara få tråden att handla om rätt saker! Om någon är så "liten" att det inte går att prata om något utan att man måste gå till personangrepp,,,  korkat och föga givande för någon!
    Så då tycker du inte att du behöver ta något ansvar för vad Bedan skrev?
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 23:28:11 följande:
    Ansvaret delas inte upp i "tårtbitar (tex: om en person har 10% ansvar måste någon annan ha 90% eller om en person har 100% ansvar kan ingen annan ha något ansvar öht)

    Två personer kan ha fullt ansvar över samma sak.

    Nåja, det är inte det saken gäller.

    Du undrar om jag tänker "predika ansvar" när min dotter blivit våldtagen? Naturligtvis inte! Det skulle vara både elakt och meningslöst.
    Jag "predikar ansvar" INNAN hon ger sig ut i en park klockan tre en lördagnatt, för att undvika att hon utsätter sig själv för onödiga risker.

    Lesbiska kvinnor som får spö för första gången har all rätt att vara förvånade (precis som i hetero-förhållanden) men om hon stannar kvar utsätter hon sig medvetet för risken att misshandlas igen och har således inte tagit ansvar för sin egen säkerhet.
    Jag tar ansvar över mitt liv såtillvida att jag väljer att inte begå brottsliga handlingar eller utöva något mot någon annan som kan leda till någon form av skada.
    Jag förväntar mig samma ansvarstagande från andra.

    Din dotter kommer säkert känna precis rätt mängd ansvar efter din predikning om hon blir våldtagen 5 timmar senare. Jag är väldigt glad att jag slipper höra den dock.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 23:38:23 följande:
    Jag måste få fråga: säger du åt dina barn att se sig för innan de går ut på ett övergångsställe?
    I så fall: Varför?
    För att i trafiken är det din skyldighet att vara uppmärksam på andra trafikanter. Om de blir påkörda är det dock, som du nog också lärde dig på bilskolan, enbart bilistens ansvar och fel.

    Sen är det, hoppas jag, inte en medveten handling från bilistens sida, och kan kanske ex jmf med ett ligg i sömnen. Inte alla uppskattar det och huruvida man uppfattar det som en våldtäkt eller inte beror ju på hur personerna hanterar det.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 23:51:50 följande:
    Det är bilisten som ska lämna företräde för barnet. Jag antar att du själv stannar när du kommer till ett obevakat övergångsställe för att släppa fram fotgängarna, ändå tycker du att barnen ska ta ansvar i trafiken och se sig för innan de går ut i gatan.
    Varför?

    Förväntar du dig inte att alla bilister visar samma hänsyn till fotgängare som du gör?

    Jmf följande så ser du också kanske skillnaden

    I trafiken har du inga rättigheter, endast skyldigheter.


    Alla har rätt att gå i en offentlig park


     

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?