• Anonyhm

Hjälm när de cyklar på trehjuling?

Alla barn som tar sig fram på hjul ska ha hjälm enligt min filosofi. Jag har arbetat på NIVA och sett alldeles för många barn som slagit i huvudet. En del har dött. En del har klarat sig. Att införa hjälm som en självklarhet från början kan aldrig vara fel. Min kompis dotter är också två. Hon tar sig fram med hjälp av fötterna i marken. För en månad sedan lyckades hon på något vis dra till i styret så att cykeln tippade bakåt, hon slog i bakhuvudet ordentligt. Min andra kompis tippade baklänges från sin cykel när han var 5. Han drog bakhuvudet i asfalten och skadade hjärnan så att han än idag, 20 år senare, inte kan läsa och skriva, eller tala i för långa meningar. 

• Anonyhm
    Trollet Ludenben skrev 2010-06-24 12:40:50 följande:
    Tycker inte att det finns något "ska". Det får man avgöra själv. Hurpass aktivt barn man har, vad det är för miljö man cyklar i (slät asfalt eller där det är många gatkanter eller trottoarer) och sen hur bra balans och motorik barnet har. Inget är rätt, fel eller löjligt utan man gör en bedömning själv om det behövs eller inte.
    Man kan aldrig lita på att ett barn inte trillar även om man nu på något konstigt vis tycker att en tvååring har grym motorik. Ett barn på två år är för litet för att själv kunna avgöra det och för att kunna förstå vilka konsekvenser som kan bli om man skadar huvudet. Alltså har man som förälder ett ansvar att bestämma åt dem. Och man kan som sagt inte lita på en tvåårings motorik. 
  • Anonyhm

Märkligt resonemang. En tvååring övar fortfarande på finmotoriken. Få människor skulle låta en tvååring äta kladdkaka och dricka saft i en vit soffa...men att sätta dem på en cykel går bra! Prioriteringar när de är som märkligast.

• Anonyhm
    Equal skrev 2010-06-24 12:52:44 följande:
    Anonyhm

Jag håller med dig, en del resonerar väldigt märkligt.
    Varför låta bli liksom? Att inte ha hjälm kan vara skadligt. Att ha hjälm kan inte vara skadligt. Och förhoppningsvis ska de ändå använda hjälm på cykeln senare så varför inte göra det till en självklarhet från början? 
Svar på tråden Hjälm när de cyklar på trehjuling?