• Josse

Elektriker hjälp ang beställning av spis

Jag sitter och ser på den tekniska beskrivningen på spisen jag vill ha men jag förstår inte vad de menar.
    Den maskin jag vill beställa på internet heter Cylinda SK 684 VL RF
    http://www.cylinda.se/Templates/Core/Pages/VisaProduktPdf.aspx?id=952&namn=Spis med Varmluftsugn SK 684VL RF

Jag har i proppskåpet en propp med 16A och på min gamla spis står det 400V

I den tekniska beskrivningen på nya maskinen.

Spänning (V) - 400
    Total inkopplad effekt (kW) - 9,6
    Säkringar - ***
    Anslutningssladd - Ja
    Elkontakt (typ) 400V- Perilex

"*** 400 V 3x10 A, alt. 400 V 2x16 A, 230 V 3x10 A+N, alt. 230 V 2x16 A+N, alt. 230 V

1x25 A+N. Enligt norm SS -EN 60335-2-6. Fast anslutning skall utföras av behörig

elinstallatör."

Kan jag då beställa denna denna maskin men naturligtvis låta en elektriker installera?

• Svar på tråden Elektriker hjälp ang beställning av spis
  • Birgitta2

Om du köper en spis, så köp den i en auktoriserad butik. Där har dom alltid installationshjälp också. Kostar c:a 400-700 kr. Du kan ju prata med dom i butiken ang det tekniska.

• Drake

Hur bor du?
    Som jag har förstått det så finns två typer av spisar. En som man kopplar in direkt på huvudel-ledningen och en typ som har stickpropp (som ett kylskåp).

Om du ska köpa en spis som är inkopplad på huvudledningen så måste en elektriker göra detta. Den standard som gäller har inte ändrats på många många år, så såvida du inte bor i ett jättegammalt hus som inte fått nytt elnät draget så är det nog inga problem att beställa spisen.

Om du bor i bostadsrätt, ring styrelsen, de ska kunna svara på frågor. Annars ring hyresvärden. Om det är en villa du bor i, ring butiken om du är osäker.

• Pappa G

Stämmer det du skriver, så är det ju spontant inga problem.
    Du har ju 3x16A idag, och den nya kräver ju bara 3x10A.

• Josse

Pappa G, precis det svar jag behövde höra. Ja det stämmer jag har 3st proppar under varandra och alla är 3x16A. Tusen tack för hjälpen.

Svar på tråden Elektriker hjälp ang beställning av spis