• Juno

    Brådskande! Vad heter "styrdokument" på engelska

    skriver på engelska om utbildning och kan inte hitta en vettig översättning på "styrdokument". Någon som vet?

  • Svar på tråden Brådskande! Vad heter "styrdokument" på engelska
  • Pickeli
    steering documents tror jag är det du letar efter. Dock lite osäker.
    Google it!
  • Pickeli

    Sen vet jag inte om det har samma innebörd i svenska som i engelska, vet heller inte vad du ska ha det till men en ide är kanske att sätta det i ett sammanhang där man vet vad det betyder. Om du förstår vad jag menar :)


    Google it!
  • Juno

    Heter det steering document? Googel överstätt föreslår det med det låter väldigt svengelskt.

    Jag vill ha ett samligsnamn som beskriver texter som läroplan, läroplansförslag, skollagen mm

  • fruis
    Juno skrev 2010-06-23 12:15:22 följande:
    Heter det steering document? Googel överstätt föreslår det med det låter väldigt svengelskt.

    Jag vill ha ett samligsnamn som beskriver texter som läroplan, läroplansförslag, skollagen mm
    Man kan ju alltid kontrollgoogla steering documents eller andra tveksamma uttryck. Då får man en bra överblick över hur ordet verkar användas och om det verkligen finns
  • Ruby

    Det kan nog heta lite olika saker. Exv. steering document, directional document, goal statement, policy document.

    I ditt fall kanske philsophy of teaching? Googlade mig till följande: 


    "Educators formulate a "goal statement," also known as a "philosophy of teaching," to maintain a professional focus while working with students, parents and administrators."


    "Goal statements allow educators to focus on items of importance as they interact with students, formulate grading policies, enforce disciplinary actions and manage their classrooms."

  • Pentra
    nypedagog skrev 2017-04-09 18:04:31 följande:
    policy documents

    Hoppas verkligen att du inte arbetar på SOS ALARM...
Svar på tråden Brådskande! Vad heter "styrdokument" på engelska