• Angel in sight

Hur tvättar man med klorin?

Har ett par filtar som varit vita men ser lite dassiga ut nu i färgen så jag tänkte att klorin kanske fungerar. Det står dock på flaskan att man inte ska blanda klorin med tvättmedel. Hur gör man för att få bäst resultat?

• Svar på tråden Hur tvättar man med klorin?
  • April Mamma

Min mamma häller ner klorinet efter att tvättmedlet har spolats ner....hon har arbetat på ett tvättäri länge så jag tror att det går att göra som hon gör =)

Det finns ju annars nått som heter bleksalt eller nått liknadne...

• Birgitta2

Jag använder klorin i förtvätten. Och det får inte vara mer än 40 graders-tvätt. Högre temperaturer gör så att klorinet inte verkar. Normalt har jag inte förtvätt - men med klorin gör jag så.

• Erkens mamma

Så här gör jag:

Häller klorinet i tvätt trumman först.
    Lägger i textilierna som jag har blött först. De är våta alltså.
    Sätter på vanliga tvättprogrammet utan förtvätt.
    Låter hela det programmet gå.

Sedan låter jag textilierna ligga kvar i maskinen och tvättar om dem som vanlig tvätt med medel.

Vitt och fint!  (men inte så miljövänligt så jag försöker att köra sådana maskiner mycket mycket sällan... )

• Rigmor Mortis

Först och främst: är de i bomull? För är de i syntet lär de bli ännu grådassigare av Klorin, syntet brukar vara färgat vitt och inte blekt.

• Paisley

Det blir ingen bra effekt i tvättmaskinen eftersom det sköljs bort direkt. Om du vill bleka dem ska du lägga dem i blöt i kallvatten under några timmar (3-4 kanske) och glöm inte att röra runt emellanåt. Sedan tvättar man dem som vanligt i maskinen för att få bort kloret. Häng dem sen i solen om du kan.

Svar på tråden Hur tvättar man med klorin?