• bo74

Äggallergi - symtom utan att någonsin ha ätit ägg?

Min dotter på 7 månader har visat symtom på allergi och vi har precis fått veta att hon är äggallergiker. Men vad jag vet har hon inte ätit något med ägg i. Vi har ätit Babysemp 2, Nutramigen, Nestlé Mild Havregröt, Semper mild välling havre och lite rena grönsaker. På innehållsförteckningarna hittar jag inget som har med ägg att göra (ingen äggvita, äggula, ovalbumin, ovomucoid eller Lysozym/E 1105). Vad har hon då fått sina symtom ifrån? Har jag missat något? Hon är inte ens influensavaccinerad. Innehåller difteri/poliovaccinet ägg?

Jag trodde också att man inte kan bli allergisk mot något förrän man exponerats för det. Stämmer det?

• Svar på tråden Äggallergi - symtom utan att någonsin ha ätit ägg?
  • Suri

Nä, så kan det väl inte alltid vara? Eller? Jag menar, det är ju en del livsmedel som man ska vänta med ifall barnet är allergisk, ex nötter. Hon är väl född med äggallergin? Mitt syskonbarn testades emot diverse livsmedel när hon var bebis, vissa saker hade hon såklart aldrig ätit, men de testade ändå. Hon var allergisk emot mjölk och ägg. Hade aldrig ätit något av det. Bara bröstmjölk. Men det är klart, ämnena passerar ju ut i mjölken.

• bo74

Ja just det! Bröstmjölken! Jag har ju ätit ägg och ammat. Vad dum jag är! Men nu när symtomen kom tillbaka ammades hon inte sedan några månader. Jaja, det berodde väl på något annat att hon kräktes och fick eksem då.

• Suri

Testade de andra livsmedel också? Hon kan ju ha andra allergier även om testet visade neg. Det är knepigt med småbarn och allergier. Försök vara lite vaksam på om hon får symptom av Andra saker med.

• bo74

Tack för svar! De tog test för komjölkprotein också men där var det lugnt. Hon verkar ha störst problem med havregröten och havrevällingen men gluten sa de att hon inte har. Vet inte vad mer som är gemensamt för de två produkterna. För man är inte så ofta allergisk mot bara havre väl? Vet du vilka fler allergier som är vanliga och som man ska vara vaksam på? Hon har inte ätit nötter, ägg, jordgubbar eller tomat sedan symtomen uppstod. Ingen frukt över huvud taget.

• Suri

Det är vanligt att man får neg på ex mjölk, fast barnet ändå är allergiskt. Det enda sättet att få veta säkert är att ta bort all mjölk en längre period och se om hon blir bättre. Just mjölk är ju rätt vanligt. Gröt och välling innehåller ganska mycket mjölk. Det finns en barnallergitråd som du kan fråga i. Men om jag var du skulle jag nog köpa hem mjölkfri välling och gröt och testa ett par veckor. Mjölk och ägg verkar vara en vanlig kombination att vara allergisk emot.

• maribel

Mina barn är allergiska mot mjölk (visade neg på testerna på ena barnet, neg på pricktest men positivt på blodprovet) ägg och vete. Man kan tyvärr vara allergisk mot soja(vanligt) och havre,råg och vete.

• Alexi

Jag var allergisk mot fisk redan som bebis, fick väl genom amningen först och även om jag slutade amma runt tre månader så reagerade jag sen bara mina föräldrar tog fram ett paket fisk.

Svar på tråden Äggallergi - symtom utan att någonsin ha ätit ägg?