• Anonym

underhåll..när får man standardtillägg vid växelvis?

vi har 3 barn som bor vv.

pappan tjänar 497.293 kr inkomst 2009.

jag tänkte stämma för standardtillägg.

vad har jag för chans att få igenom det?

inga påhopp tack om varför.
    Han ska betala för sin avkomma och ge dem en standard han har råd att ge.

• Svar på tråden underhåll..när får man standardtillägg vid växelvis?
  • Anonym

Det hela beror väl på hur mycket du tjänar också.

Sen kan jag tycka att varför ska han betala mer till dig för de ska ha den standarden som han har. Det har dom. Den veckan dom bor hemma hos honom.
    Tjäna dina egna pengar kasnke?

• Anonym

jag tjänar egna pengar.
    Men han är höginkomsttagare och jag låg..

barne har rätt att få en ekonomisk standrad han kan ge dem.

• Birgitta2

Han har helt klart råd att betala lite extra. Du får gå till en familjerättsjurist som kan räkna på detta. Han kommer fram till en viss summa. Sen skickas en skrivelse ut till honom om ev. stämning etc. Om jag inte har fel har du en timme hos jurist kostnadsfritt - men det kanske inte är hos alla förstås. Ring runt och hör efter.

Men - har han skaffat fler barn och kanske bor i dyr villa  så beräknas detta också. Dvs han skall inte betala så mycket att han inte kan försörja eventuellt fler barn än dina. Hans ev. nya barn skall ju också ha sitt.

• sextiotalist

Barnet har ju del av pappans standard när barnet bor hos pappan, du skall inte ha del av det och vad är det för standardtillägg du är ute efter, är det för att barnet skall ha plattTV på rummet, en egen dator, du skall bo finare, lyxigare mat på bordet eller att du skall kunna gå ned i tid.

• Birgitta2
    Anonym skrev 2010-06-23 14:49:52 följande:

vi har 3 barn som bor vv.

pappan tjänar 497.293 kr inkomst 2009.

jag tänkte stämma för standardtillägg.

vad har jag för chans att få igenom det?

inga påhopp tack om varför.
    Han ska betala för sin avkomma och ge dem en standard han har råd att ge.

Det handlar inte om standard han har RÅD att ge, utan standard de är vana vid. Hade han haft vhoch betalat underhåll hade du helt klart kunnat vara säker på att han kanske kunde betala några hundralappar extra per barn. Standardtillägg vid varannan vecka - det är inget du kan kräva utan att gå via jurist. Jag kan tänka mig att det är en möjlighet. Eller att han betalar dyra sporter såsom ridning och liknande.

Chansen är nog 50/50 kan jag tänka mig att du får igenom det. Men betänk att du får betala juristens arbete. 1500 per timme - eller - 2000 per timme. Det varierar. Och betänk att de ofta sätter 4 timmar om de jobbat 3 tim och en kvart.....
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-23 14:54:32 följande:
    jag tjänar egna pengar.

De bor varannan vecka. Han betalar för barnen hans vecka. Du för din vecka. Varför leva som en parasit på ditt ex?
    Fattar inte kvinnor som inte vill klara sig själva.

Om du tycker att du tjänar dåligt med pengar, byt jobb, byt bransch, studera?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-23 14:54:32 följande:
    jag tjänar egna pengar.

Vad tjänar du? Vem får barnbidrag? Vem köper kläder, bet. barnomsorg/fritis?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-23 15:08:51 följande:
    De bor varannan vecka. Han betalar för barnen hans vecka. Du för din vecka. Varför leva som en parasit på ditt ex?
    Fattar inte kvinnor som inte vill klara sig själva.

Om du tycker att du tjänar dåligt med pengar, byt jobb, byt bransch, studera?
    vem har sagt att pengarna ska gå till mig?
    jag trodde jag skrev BARNEN!!

"barne har rätt att få en ekonomisk standrad han kan ge dem."

Jo jag skrev barnen...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-23 15:12:01 följande:

Jo jag skrev barnen...
    försörjer inte du barnen? får han barnbidrag?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-23 15:14:06 följande:
    försörjer inte du barnen? får han barnbidrag?
    men det är väl 2 olika saker.. om jag försörjer barnen eller om de får hans ekonomiska standard...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-23 15:12:01 följande:

Jo jag skrev barnen...
    Fortfarande bor barnen varannan vecka de får hans standard hos honom. Barnen går inte under av att inte ha en dator var hemma hos dig eller en platt-tv att titta på barnprogram på.

Onödiga pengar att slänga ut på adovkatkostnader. Lägg dom pengarna på barnen istället för advokater och ni slipper ett bråk och barnen blir mer harmoniska också!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-23 15:16:44 följande:
    men det är väl 2 olika saker.. om jag försörjer barnen eller om de får hans ekonomiska standard...
    tror du inte tingsrätten frågar samma sak? vem får barnbidrag? för 3 barn får man 3604 kr/månad. du jobbar heltid va? han med?

han får ca 28 000 kr efter skatt/månad. säj att du tjänar 17 000 kr/månad heltid. Då har du 13 400 kr kvar efter skatt.

Får han barnbidragen har han ca 31 600 kronor/månad.

Får du barnbidragen får du ca 17 000 kr/månad. Är barnen skrivna hos dej får du ca 2 300 kr/mån i bostadsbidrag. (Räknat på 6000 kr/månad i avg o att lgh är 90 m2). Helt plötsligt är du uppe i 19 300 kr/mån.Då skiljer bara 8700 kr/månad mellan era inkomster. Varav barnen bor 50% hos honom så 4350 kr/månad är den ekonomiskillnad ni har under dina veckor. Nu är det här fiktiva summor, men du måste fundera på om de är så stora skillnader när alla bidrag osv är medräknade.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-23 15:18:47 följande:
    Fortfarande bor barnen varannan vecka de får hans standard hos honom. Barnen går inte under av att inte ha en dator var hemma hos dig eller en platt-tv att titta på barnprogram på.

Onödiga pengar att slänga ut på adovkatkostnader. Lägg dom pengarna på barnen istället för advokater och ni slipper ett bråk och barnen blir mer harmoniska också!
  • Anonym
    Birgitta2 skrev 2010-06-23 15:05:59 följande:
    Det handlar inte om standard han har RÅD att ge, utan standard de är vana vid. Hade han haft vhoch betalat underhåll hade du helt klart kunnat vara säker på att han kanske kunde betala några hundralappar extra per barn. Standardtillägg vid varannan vecka - det är inget du kan kräva utan att gå via jurist. Jag kan tänka mig att det är en möjlighet. Eller att han betalar dyra sporter såsom ridning och liknande.

Chansen är nog 50/50 kan jag tänka mig att du får igenom det. Men betänk att du får betala juristens arbete. 1500 per timme - eller - 2000 per timme. Det varierar. Och betänk att de ofta sätter 4 timmar om de jobbat 3 tim och en kvart.....
    jo men det är ändå många år framåt som jag räknar med.. . barnen är bara 3, 4  å 5 år nu...

glasögon
    matallergier
     sen tillkommer aktiviteter mm..

lägger gärna ut pengar u för att få detta i framtiden.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-23 15:48:41 följande:
    jo men det är ändå många år framåt som jag räknar med.. . barnen är bara 3, 4  å 5 år nu...

glasögon
    matallergier

Matallergier- äter inte barnen hemma hos pappan också?
    glasögon- inte bättre att försöka komma övernes om att dela på kostnaden direkt?
    aktiviteter- betala hälften var, en gång till komma överens om det nu istället för att gå via adovokater?

Om barnen är så pass små är det inte bättre att försöka få ett fungerade samarbete nu istället för att bråka om pengar?
    Eller prata med varandra.

Vem har barnbidragen? Du har rätt till bostadsbidrag. Hur mycket tjänar du?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-23 15:48:41 följande:

glasögon
    matallergier

glutenintrolerans kostar 3800 kronor mer/år för en vuxen. ett barn kostar kanske 3000 kr/år.
    mjölkproteinalergiska barns kost är ca 3000 kronor dyrare. Då ingår alla måltider. Är barnet på förskola/skola minskar kostanaden med ca 1/3. äggalergi, fiskallergi osv är inga större kostnader för.
  • Anonym
    Om umgängesförälderns inkomst är högre än normalt kan barnen få göra anspråk på att få ett standardtillägg. Syftet med ett standardtillägg är att barnet skall få leva på ett snitt av föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ett standardtillägg är avsett att se till att barnet får lite "guldkant" på tillvaron. De skall få möjlighet att t.ex. köpa lite dyrare kläder, få ha lite dyrare hobbys m.m. Det är viktigt att barnet skall ha möjlighet att tillgodogöra sig standardtillägget, varför barnet kan göra anspråk på högre standardtillägg ju äldre barnet är. Inte heller detta hjälper försäkringskassan till med.

S
    tandardtillägg kan inte bli aktuellt vid växelvist boende eftersom ingen av er betraktas som underhållsskyldig. Underhållsreglerna i föräldrabalken kan teoretiskt ge ett visst stöd för att en förälder med hög inkomst (som pappan i det här fallet) kan vara skyldig att ge barnen en motsvarande ekonomisk standard som han har. Men i praktiken är det inte troligt att en domstol skulle fastställa ett standardtillägg vid växelvis boende.

Lycka till ts.
  • pegga

Det finns inte extremt många vägledande avgöranden som har med standardtillägg att göra, och det är ännu svårare att gissa eftersom de som finns uttryckligen hänvisar till förarbetena och att det måste göras en förhållandevis fri prövning utifrån de aktuella omständigheterna:

Trots det skulle jag våga mig på att gissa att det är extremt små chanser att lyckas, bl.a. av följande skäl:

1) Pappans inkomst är inte så extremt hög. Hög absolut, men inte extrem på något sätt.

2) Det framgår tydligt av HD-domar och förarbeten att hela överskott inte kan ligga till grund för bedömning av eventuellt standardtillägg, eftersom "även den underhållsskyldiges behov av ytterligare medel för egen del utöver vad som täcks av förbehållsbeloppet bör beaktas", som det heter på HD-svenska

3) Barnen är mycket små och kan knappast tillgodogöra sig standardtillägg (vilket är ett absolut krav)

4) Föräldrarna har växelvist boende. I normalfallet innebär det att inga anspråk kan göras på underhållsbidrag från någondera föräldern.

5) Mamman har alltid möjlighet att mot pappan vilja kvittera ut hela barnbidraget, vilket iofs inte påverkar bedömningen av barnets behov, men däremot jämkar anspråket på pappan.

6) Om frågan om underhåll (bortsett från standardbehov) inte är prövat, kan inte heller standardtillägg i sig prövas. Det sistnämnda förutsätter det förstnämnda.

7) Praxis. I realiteten är standardtillägg väldigt ovanligt.

Det finns ytterligare några skäl till varför TS kanske ska tänka sig för. När det gäller boende/vårdnad etc. får man i regel rättshjälp eller rättskydd, men när det gäller underhållsbidrag, och i synnerhet standardtillägg, är det mycket, mycket snävare riktlinjer, enligt ett färskt HD-beslut:

NJA 2003 s. 226 (NJA 2003:33) www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/Detalj_Ram.jsp&detaljTitel=%D63892-01%20H%F6gsta%20domstolen&tmpWebLasare=Netscape

Det här innebär att TS sannolikt får betala hela kalaset själv, och förlorar hon löper hon dessutom väldigt stor risk att få betala motpartens kostnader också.

Summa summarum: Med tanke på att TS kan behålla hela barnbidraget själv, eventuellt få utfyllnadsstöd, bostadsbidrag etc. så förefaller det åtminstone mig som i det närmaste idiotiskt att göra rättssak av något där den eventuella vinsten är så liten och den eventuella förlusten är så stor.

Svar på tråden underhåll..när får man standardtillägg vid växelvis?