• Anonym (allergisk?)

Blir illamående, yr och trött av vispgrädde, men klarar av att äta/dricka andra mjölkprodukter.

Jag har ett problem och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag tror jag är allergisk eller överkänslig mot vispgrädde.Det har inte alltid varit så, utan det började på min 22-årsdag i feburari då jag skulle äta tårta som var gjord på grädde bland annat och bara några minuter senare mår jag verkligen skitdåligt!! Först blir jag hängig, trött och lite snurrig. Sen kommer illamåendet och det slutar med att jag spyr hela kvällen och är dålig i magen. Efter det vågade jag inte äta nån mer som var gjort på vispgrädde.

När svärfar skulle bjuda på gräddtårta en gång så kunde jag inte ens ta en liten bit utan att illamåendet sköljde över mig. Det räckte med att jag kände doften utav grädden.

Idag på jobbet så bjöds det på tårta och jag tänkte att jag tar en liten bit. Jag fick i mig en liten bit och kände mig som vanligt efteråt, i ungefär en halvtimme sen började illamåendet och tröttheten, jag kände tillslut att jag behövde spy, som tur var så slapp jag det! Men jag trodde att jag skulle kräkas flera gånger, mådde verkigen pest!

Min fundering är att jag reagerar endast såhär på vispgrädde! Jag kan dricka vanlig mjölk, äta mat som innehåller matlagningsgrädde, creme frachie, gräddfil, yougurt, filmjölk..

Någon som känner igen sig? Vad kan det vara? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Blir illamående, yr och trött av vispgrädde, men klarar av att äta/dricka andra mjölkprodukter.
  • Haraaz

Man kan må illa av för mycket fett. Speciellt i samband med socker (som tårta). Mjölk har ju bara max 3% fett, gräddfil 11%, creme fraiche runt 11%, yoghurt brukar väl ha mellan 0,5-2% fett... Medan grädde har 36-40%!!! Så jag tror definitivt det är pga fettet.

• Anonym (m)

Du är troligen laktosintolerant skulle jag gissa. Man kan reagera olika på olika produkter. Själv kan jag äta lite vispad grädde men av kokt grädde så blir jag riktigt dålig. Man blir vanligen trött och illamående om man inte tål det.
    Det är enkelt att kolla om man är intolerant genom att bara äta laktosfria produkter ett tag. 

• Anonym (m)

Ja det kan faktiskt vara fetttet också, det håller jag med om. Men det är bara att pröva sig fram.
    Lycka till med det. 

• Lillsnufflan
    Anonym (m) skrev 2010-06-23 18:14:31 följande:
    Du är troligen laktosintolerant skulle jag gissa. Man kan reagera olika på olika produkter. Själv kan jag äta lite vispad grädde men av kokt grädde så blir jag riktigt dålig. Man blir vanligen trött och illamående om man inte tål det.
    Det är enkelt att kolla om man är intolerant genom att bara äta laktosfria produkter ett tag. 
    Kan du äta vispad men inte kokt grädde är det något annat än laktosen du reagerar på. Den bryts nämligen ner av upphettning.

Vad TS problem beror på vet jag inte. Men jag kan bli illamående och trött av fet mat. Men kräkts har jag ju aldrig gjort. Det kan inte vara så att eftersom du blev sjuk en gång i samband med gräddätning så "minns" kroppen det och du kopplar undermedvetet ihop grädde och illamående? Jag mådde länge illa av lukten av pepparkaksdeg efter att ha blivit magsjuk en gång när jag bakade pepparkakor.
  • Anonym
    Lillsnufflan skrev 2010-06-23 18:23:09 följande:
    Kan du äta vispad men inte kokt grädde är det något annat än laktosen du reagerar på. Den bryts nämligen ner av upphettning.

Vad TS problem beror på vet jag inte. Men jag kan bli illamående och trött av fet mat. Men kräkts har jag ju aldrig gjort. Det kan inte vara så att eftersom du blev sjuk en gång i samband med gräddätning så "minns" kroppen det och du kopplar undermedvetet ihop grädde och illamående? Jag mådde länge illa av lukten av pepparkaksdeg efter att ha blivit magsjuk en gång när jag bakade pepparkakor.
    Precis vad jag tänkte skriva, förutom att i mitt fall var det jordnötter. Tog flera år innan jag kunde ens känna lukten av jordnötter igen efter det. Usch!
  • Anonym (m)
    Lillsnufflan skrev 2010-06-23 18:23:09 följande:
    Ja det är möjligt att jag reagerar på fettet. Men jag tål inte laktosen heller det har jag kollat. Så man kan alltså äta kokt grädde om man är laktosintollerant, det hade jag ingen aning om. Oskyldig
  • Anonym (A)

Jag  har en kollega som har exakt samma problem som du, hon hsr inte heller lyckats få svar på vad exakt det beror på.

• Elina26

Jag också lite liknande problem. Kan äta mjölkprodukter men mår illa av vanlig grädde. Däremot kan jag äta grädde som är laktosfri. Vad kan detta bero på?

• Lindquist
    Elina26 skrev 2017-09-16 21:56:13 följande:

Jag också lite liknande problem. Kan äta mjölkprodukter men mår illa av vanlig grädde. Däremot kan jag äta grädde som är laktosfri. Vad kan detta bero på?

För att laktosfri grädde är högpastöriserad och vanlig grädde är lågpastöriserad. Högpastöriserade produkter tål jag bäst men inte lågpastöriserade.
Svar på tråden Blir illamående, yr och trött av vispgrädde, men klarar av att äta/dricka andra mjölkprodukter.