• Joico

Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!

Jag har också ett reservhjul som ser ut som övriga hjul på bilen, samma däck men med plåtfälg.
    Det står på hjulet att jag bara får köra i 80km/h och att det är ett reservhjul - men det ser som sagt ut som resten. Min bil är inte gammal, en 2008

• Joico
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-23 23:17:55 följande:
    Vad har du för hastighets betäckning på reservhjulet då ?
    Är de samma som övriga däck så är det bara att köra som vanligt.
    80km/h sa jag ju? eller vadå...
  • Joico
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-23 23:31:00 följande:
    80km/h står det väl en liten lapp på fälgen om eller ?
    För på däcket i sig så ska det stå en bokstav/bokstavskombination som talar om hur snabbt du får åka med däcket tänkte på eftersom det var lika som övriga sa du.
    så leta på den är den lika som övriga så är det med största säkerhet minst 160km/h tilllåten och inte 80 Tungan ute
    Ah du menade på däcket. Inte hjulet
    Men så länge däcket sitter på den fälgen så är det ju 80km/h som gäller. Däremot om jag sätter däcket på en annan fälg så är det säkert "vanlig" hastighet
  • Joico
    Rabarbapuppa skrev 2010-06-24 00:06:26 följande:
    I min värld används reservhjul för att ta sig till däcksverkstaden med, inte att fortsätta köra på när ett får punka. Ofta gammalt gummi i dessa som sagt, och nästa gång man får punka så står man ju där utan..
    I agree.

Oavsett om det är ett "vanligt" hjul (dvs inte ett litet, med annan färg på fälgen osv) eller inte så använder jag det bara tills jag kan byta till mitt vanliga, lagade hjul. Och det är samma dag.
Svar på tråden Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!