• silvergirl

Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!

Lyckades krångla på reservhjulet efter att helt överraskande drabbats av punka idag. Men är lite konfunderad, hur ser ett reservhjul ut egentligen? Det här ser nämligen ut precis som ett vanligt hjul, ingen större skillnad. Ett riktigt reservhjul skall väl vara smalare, inte lika platt och med rött på fälgen? Misstänker att detta är ett helt vanligt hjul som någon klämt in där bak på bilen, den är begagnad så har ingen att fråga. Då får jag alltså köra med det hjulet och behöver inte skaffa något nytt alltså? Någon som vet?

• Svar på tråden Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!
  • silvergirl
    a mor skrev 2010-06-23 20:16:40 följande:
    Är det ett vanligt däck med godkänt mönsterdjup så är det bara att tuta å köra.  Skrattande
    Ja, det är ju ett bra däck, aldrig kört med, bättre mönsterdjup än dom andra. Gött, slipper köpa hjul! Tack för svar!
  • silvergirl
    Nenne 71 skrev 2010-06-23 20:02:07 följande:
    På gamla bilar kan det vara ett vanligt däck.
    Fast den är från 97.. Men det kanske är gammalt det med..
  • silvergirl
    Cia o krabaten skrev 2010-06-23 20:45:59 följande:
    Fast det kan ju vara bra med ett nytt i reserv...
    Ja just, jäklar! det tänkte jag inte på mitt nöt..
  • silvergirl

Om gummit är torrt så syns det naturligtvis, och det ser helt prima ut. Idag gick jag igenom besiktningen utan anmärkning, detknsek han hade sagt något om åtminstonde om det inte varit bra. men visst, jag behöver ju köpa ett nytt ändå åtminstonde som nödhjul.. Tyvärr kan jag inte fixa det gamla, fälgen blev helt skadad, mina fina fälgarRynkar på näsan Körde på en kant, smartass, jag skulle böja mig över bebisen. Nu funderar jag allvarligt på att sätta henne bak, skriker hon, ja då får jag stanna och kolla helt enkelt..

• silvergirl
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-26 12:37:30 följande:
    Det är ju rent ut sagt farligt att åka med 3 vinterdäck och ett sommar däck.
    Även förbjudet man måste ha däck av samma typ samt samma mönster på på varje axel.
    ex de får inte skilja på höger bak samt vänster bak däck däremot får du ha olika däck på främmre axeln mot bakre axeln 
    Då menar du samma mönsterdjup eller? För annars vet jag inte vad det spelar för roll.. Jag gick ju ingenom den obokade efterkontrollen nu på besiktiningen, det var efter att jag hade bytt däcket.. Kollar dom bara upp dom gamla felen då ? Dom måste väl reagera om något är åt helskotta fel? På första bes hade jag ju samma däck på alla fyra, men jg hadej u en massa andra fel då..
  • silvergirl
    Rabarbapuppa skrev 2010-07-02 11:11:45 följande:

Vad Bullkungen menar är rimligen det faktum att vinterdäck och sommardäck har helt olika karaktäristik. Det är olika gummiblandningar, olika mönster, olika förmåga att tränga undan vatten resp. snö/slask etc. Det är olika typer av däck och ur framförallt bromssynpunkt är det olämpligt (som sjutton) att segla runt på olika typer av däck.

Vad lagen säger känner jag inte till, så det låter jag vara osagt, men jag vet att det är åt helsike att köra med så olika typer av däck.

/Puppa

Ja men då är det ju rimligtvis inte tillåtetet. jag utgår från att det är ett sommardäck eller året-runtdäck jag har nu..
Svar på tråden Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!