Inlägg från: Fikabröds Kungen |Visa alla inlägg
  • Fikabröds Kungen

Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!

silvergirl skrev 2010-06-23 20:41:16 följande:
    Fast den är från 97.. Men det kanske är gammalt det med..
    Kolla så att det inte är för torrt gummi ,för då kommer detta däck fast det har bättre mönster ha sämre kör egenskaper.
    ett 13 år gammalt däck känns inte så frächt i gummit.
    Själv så kastar jag alltid ur alla cykel däck till reservdäck å lägger in "riktigt" däck som reservdäck då dom andra har för många begränsningar
  • Fikabröds Kungen
    Joico skrev 2010-06-23 23:10:11 följande:
    Jag har också ett reservhjul som ser ut som övriga hjul på bilen, samma däck men med plåtfälg.
    Det står på hjulet att jag bara får köra i 80km/h och att det är ett reservhjul - men det ser som sagt ut som resten. Min bil är inte gammal, en 2008
    Vad har du för hastighets betäckning på reservhjulet då ?
    Är de samma som övriga däck så är det bara att köra som vanligt.
  • Fikabröds Kungen
    Joico skrev 2010-06-23 23:23:13 följande:
    80km/h sa jag ju? eller vadå...
    80km/h står det väl en liten lapp på fälgen om eller ?
    För på däcket i sig så ska det stå en bokstav/bokstavskombination som talar om hur snabbt du får åka med däcket tänkte på eftersom det var lika som övriga sa du.
    så leta på den är den lika som övriga så är det med största säkerhet minst 160km/h tilllåten och inte 80 Tungan ute
  • Fikabröds Kungen
    NEOPLAN skrev 2010-06-24 22:20:58 följande:

Samma här. 
    Använder dock inte nödreservhjulet i första hand, har ett gammalt  vinterdäck med nästan samma dimension som sommardäcken liggande i skuffen. Mina vinterdäck är visserligen från 1993, men har inga sprickor, bra mönster och duger därmed som reservhjul.

Samma gäller vinterbilen, ligger alltid ett sommardäck i bagageutrymmet när vinterdäcken är monterade.

Det är ju rent ut sagt farligt att åka med 3 vinterdäck och ett sommar däck.
    Även förbjudet man måste ha däck av samma typ samt samma mönster på på varje axel.
    ex de får inte skilja på höger bak samt vänster bak däck däremot får du ha olika däck på främmre axeln mot bakre axeln 
  • Fikabröds Kungen
    silvergirl skrev 2010-07-02 11:23:42 följande:
    Ja men då är det ju rimligtvis inte tillåtetet. jag utgår från att det är ett sommardäck eller året-runtdäck jag har nu..
    "året runt" däck får användas tillsammans med vinterdäck under förutsättning att dom är MS märkta.
    Lagen säger att det skall vara däck med samma typ godkännande på varje axel..
    Gällande besiktningen så missade väll besiktnings mannen att du hade olika däck på samma axel.
    då dom har sin fulla rätt att utfärda "nya" 2:or på en ombesiktning.
Svar på tråden Reservhjulet på bilen! Hjälp hjälp!