Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Kapitelböcker för 5-åringar?

Ture Sventon läser sonen och hans pappa mycket. Jag har läst "varför är det så ont om Q" av Hasse Alfredsson och den gillade han jättemycket!

Vi har provat med "Hur du tränar din drake" men den ska man nog vara något år till för, muminböckerna funkar (muminpappans memoarer är lite kul" och nalle puh.

Ska testa LasseMaja, har en av dem hemma men puh, jag gillar inte sådana böcker, vill ha sagor...

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    Kärnhuset skrev 2010-07-24 16:13:24 följande:
    En del hävdar kanske att Astrid Lindgrens böcker lämpar sig för äldre barn och jag kan delvis hålla med, för en del är rätt läskiga, MEN med böcker till skillnad från film så kan barn själva tänka ut sina bilder och "välja" hur läskigt det blir. Det blir s.a.s. inte läskigare än vad deras hjärna klarar av till skillnad med film där bilderna serveras!
    Nja, jag håller inte helt med. Jag kunde läsa själv väldigt tidigt och läste Bröderna Lejonhjärta när jag var sex år och fy satan vad rädd jag var för Katla! Jag följde tom med mamma ut till soptunnan för att jag var rädd för att vara själv! (Men läste den gjorde jag.)
    Och Mio min mio, fy, spejarna är hemska! Jag blir räddare för det jag läser än det jag ser, fortfarande - storyn sätter sig.
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Kapitelböcker för 5-åringar?