grinchen skrev 2010-08-18 10:39:41 följande:
Kärnhuset skrev 2010-08-15 15:08:00 följande:
Men då är det ju upp till DIN fantasi!
Jag tror att det generellt sett är lättare att bli rädd för film än av att läsa bok. I film har du en massa effekter som ljus, ljud och annat som spär på det läskiga. Men det finns ju alltid undantag.
Jag tror nog också att film generellt kan vara mer otäck än litteratur. Sedan tror jag inte heller att det är farligt med lite lagom läskigt/sorgligt/otäckt i barnkultur, oavsett om det är litteratur, film teater eller annat. Det är ju känslor som är en del av livet och är inte farliga.
Jag menar givetvis inte att man ska mata barn med otäcka bilder/historier de inte har möjlighet att förstå då kan det nog bli skrämmande på helt fel sätt. Min erfarenhet är att Bröderna Lejonhjärtan och Mio min Mio ofta fascinerar barn just i fem sexårsåldern så någonting måste det ju finnas i dem som tilltalar dem trots (eller kanske just på grund av?) att de är lite otäcka och tar upp svåra ämnen som död, ensamhet etc. Ofta funderar barn över extistensiella frågor som liv och död i den åldern och då kan ju litteraturen vara ett sätt att närma sig sådana frågor. Tänker jag iallafall.
Jag håller med. Böcker är ett sätt att bearbeta svåra känslor, och jag tror att böcker, speciellt om de läses tillsammans med förälder, är en bra väg till dialog om det svåra och hemska (spännande) som finns och som barn i den åldern ändå kommer att konfronteras med och fundera över. Och till skillnad mot film så kan man, som sagt, själv skapa sin bild, inte bli serverad den.