Inlägg från: Kärnhuset |Visa alla inlägg
  • Kärnhuset

Kapitelböcker för 5-åringar?

Sasson skrev 2010-06-24 14:47:38 följande:
    Vi läser just nu Mio, min Mio. Har läst första Pippiboken också, den var mkt uppskattad. Och Ronja - vi kör helt enkelt Astrid Lindgrentema
    Vad kul att läsa - Det gjorde nämligen vi också när barnen var i den åldern (drygt 5 år) . Vi tog ett helt år med Astrid Lindgren- tema. läste nästan varenda bok hon har skrivit och sommaren därpå åkte vi till Astrid Lindgrens Värld. Det blev en helt annan närvaro på ALV. Barnen kunde ju alla personer och händelser och frågade efter ytterligare personer som de tyckte saknades på ALV.

En del hävdar kanske att Astrid Lindgrens böcker lämpar sig för äldre barn och jag kan delvis hålla med, för en del är rätt läskiga, MEN med böcker till skillnad från film så kan barn själva tänka ut sina bilder och "välja" hur läskigt det blir. Det blir s.a.s. inte läskigare än vad deras hjärna klarar av till skillnad med film där bilderna serveras!
  • Kärnhuset
    pippilotta01 skrev 2010-08-13 23:24:04 följande:
    Vitnosböckerna läser vi, dom är lagom spännande.
    Ha vad kul att läsa att det finns fler som läser de gamla vitnosböckerna (som kommit i nytryck igen). Vi har precis börjat läsa dem för vår yngsta (hittade en låda gamla böcker när vi rensade i sommar, bl.a. mina gamla vitnosböcker. Jag har sett att det finns 17 st. (minst)

LasseMaja läser vi också. Jag har fått de till 18 st.
  • Kärnhuset
    Tygtiiger skrev 2010-08-14 23:58:34 följande:
    Nja, jag håller inte helt med. Jag kunde läsa själv väldigt tidigt och läste Bröderna Lejonhjärta när jag var sex år och fy satan vad rädd jag var för Katla! Jag följde tom med mamma ut till soptunnan för att jag var rädd för att vara själv! (Men läste den gjorde jag.)
    Och Mio min mio, fy, spejarna är hemska! Jag blir räddare för det jag läser än det jag ser, fortfarande - storyn sätter sig.
    Men då är det ju upp till DIN fantasi!
    Jag tror att det generellt sett är lättare att bli rädd för film än av att läsa bok. I film har du en massa effekter som ljus, ljud och annat som spär på det läskiga. Men det finns ju alltid undantag.
  • Kärnhuset
    grinchen skrev 2010-08-18 10:39:41 följande:
    Kärnhuset skrev 2010-08-15 15:08:00 följande:
    Men då är det ju upp till DIN fantasi!
    Jag tror att det generellt sett är lättare att bli rädd för film än av att läsa bok. I film har du en massa effekter som ljus, ljud och annat som spär på det läskiga. Men det finns ju alltid undantag.
    Jag tror nog också att film generellt kan vara mer otäck än litteratur. Sedan tror jag inte heller att det är farligt med lite lagom läskigt/sorgligt/otäckt i barnkultur, oavsett om det är litteratur, film teater eller annat. Det är ju känslor som är en del av livet och är inte farliga.

Jag menar givetvis inte att man ska mata barn med otäcka bilder/historier de inte har möjlighet att förstå då kan det nog bli skrämmande på helt fel sätt. Min erfarenhet är att Bröderna Lejonhjärtan och Mio min Mio ofta fascinerar barn just i fem sexårsåldern så någonting måste det ju finnas i dem som tilltalar dem trots (eller kanske just på grund av?) att de är lite otäcka och tar upp svåra ämnen som död, ensamhet etc. Ofta funderar barn över extistensiella frågor som liv och död i den åldern och då kan ju litteraturen vara ett sätt att närma sig sådana frågor. Tänker jag iallafall.
    Jag håller med. Böcker är ett sätt att bearbeta svåra känslor, och jag tror att böcker, speciellt om de läses tillsammans med förälder, är en bra väg till dialog om det svåra och hemska (spännande) som finns och som barn i den åldern ändå kommer att konfronteras med och fundera över. Och till skillnad mot film så kan man, som sagt, själv skapa sin bild, inte bli serverad den.
Svar på tråden Kapitelböcker för 5-åringar?