• Lilli

Hjälp med tapetserad vägg som ska fixas!

Hej alla!

Vi har nyss flyttat in i en hyreslägenhet. Tapeterna är hemska, verkligen gräsliga färger med små blommor :(

Dessa tapeter har blivit godkända vid besiktningen så hyresvärden kommer inte att ordna nya osv.

Vi får lova att själva ändra dem, men det ska vara professionellt gjort... VAD ska vi då göra? Vi vill ha tips på billiga men prosvärda alternativ. Jag tänkte att man kunde måla, men det var tydligen inget att rekommendera.
    Ngn som vet om man kan använda Microlit o isf vad det skulle kosta?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hjälp med tapetserad vägg som ska fixas!
  • Idun

Om ni vill tapetsera om och slippa drygt underarbete kan ni sätta en underlagstapet först- den vi har använt heter Plain och finns på Flugger. Den kan målas eller tapetseras på. 

• johandra

Varför inte måla? Det funkar alldeles ypperligt att måla på tapeter...Köp bra färg bara o sen e det bara att rolla på!

Lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Mamsis

Ja sitter tapeterna bra fast är det bara att måla på. Dock godkänner inte alltid alla hyresvärdar att man målar på tapeter!

Själv har jag en tapet från rusta i vardagsrummet, hade toktur och det var rea så 39 kr rullen betalade jag. Kanonlätta att sätta upp, det är sk nonwoventapeter.

• LillTussa

Underarbete är viktigt. ta bort tapet som inte sitter ordentligt. Slipa skarvar och spackla igen hål/ojämnheter och slipa tills det är jämnt. Ta bort alla lister så blir arbetet enkelt.  Underarbetet är 80 % av arbetet. Tapetseringen piece of cake! Sen när du tapetserar, se till att du har bra grejor. En tapetborste, bra mattkniv, roller till limmet och ett par extra händer är bra att ha..

Rusta har bra non-woven-tapeter för rimlig summa. dessutom snygga!  De är absolut enklast att tapetsera med, papperstapeter är bara bängligt..

Min erfarenhet av målning är också ok. Men då är underarbetet superviktigt för jag upplever att det syns mkt mer om man fuskat. 
    Om det börjar bubbla/koka, bli inte oroliga. Det går oftast till sig när det torkar..

Lycka till! 

• KattenKorven

Billigast brukar bli att vara noggrann så man slipper göra om tycker jag. Låna gärna slipmaskin av någon om ni inte har egen. Underlättar grundarbetet!

• Ekorrmamman
    johandra skrev 2010-06-24 23:38:32 följande:
    Varför inte måla? Det funkar alldeles ypperligt att måla på tapeter...Köp bra färg bara o sen e det bara att rolla på!

Lycka till!
    Gör INTE det om du inte vill betala för omtapetsering i samband med avflytt.
    Målade väggar räknas nämligen som lägre standard... 
Svar på tråden Hjälp med tapetserad vägg som ska fixas!