Inlägg från: Anonym (d) |Visa alla inlägg
  • Anonym (d)

Candida

fastnade lite i den här tråden..

kollade upp symptom och jag har ju extremt många av de. ofta återkommande svampinfektioner i underlivet, problem med hörselgångarna, får ofta och lätt utslag och kliande hud, knepig mage + övervikt, kolhydratsug, mår alltid sämre i fuktigt väder, oförklarlig trötthet osv osv. min sambo har också liknande problem + extremt mycket problem med svullna slemhinnor i näsan/svalget (kräks varje natt av slemproduktionen och läkarna hittar inget fel annat än att hans slemhinnor är svullna).

jag har provat kolhydratfattig kost en period och mådde då fantastiskt bra. kan även tillägga att jag har pco (och därför lätt att få candidaöverväxt?)

kan detta vara candida? hur får jag reda på om det är det då? och kan jag ha smittat min sambo? (är det smittsamt öht? underlivsvamp är ju det)

• Anonym (d)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-13 17:08:59 följande:
    Ja, det låter ju som att det skulle kunna vara candida - mina symptom liknar dina. Särskilt eftersom du mådde bättre av lågkolhydratskost.

Jag köpte boken "Candida - vår tids folksjukdom" av Peter Wilhelmsson (brukar dock även finnas på bibliotek). I den finns tester man kan göra för att se om man har candidaöverväxt - och om så är fallet, vilekn svårighetsgrad problemen ligger på. Beroende på vad testerna rekommenderar författaren sedan lämplig kost. Jag tycker att det är en jättebra bok.

Det går också att testa sig genom saliv eller avföring via Scandlab som har tester för detta ändamål, men det är ganska dyrt. Tror att det egentligen räcker med boken.

Vet inte hur smittsamt candida är, men att det kan smitta vet jag. Jag hade svamp på bröstvårtorna då jag ammade och min son smittades.
    kan man aldrig äta kolhydrater igen då? eller är det inga kolhydrater tills kroppen är "ren" och sen kolhydrater i vettiga mängder? kan en minskning av kolhydrater hjälpa, eller är det cold turkey som gäller?  inser ju att jag inte lever sunt nu, men att aldrig någonsin äta snask igen är en deprimerande tanke..

jag ska beställa den där boken :).
  • Anonym (d)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-17 20:37:32 följande:
    Jodå, visst ska du äta kolhydrater, men i begränsade mängder tills kroppen är bättre. Peter Wilhelmsson rekommenderar i "Candida - vår tids folksjukdom" att man under en candidadiet är mycket restriktiv med kolhydraterna i ca två veckor och sedan lägger man in mer kolhydrater efter hand.

Jo, det är jobbigt när man inser att man får ge upp snasket - I know. Men numera saknar jag knappt det, äter man det inte blir man inte lika sugen. Fast det är ju inte så att du aldrig mer kan ta något sött - bara att det får vänta tills svampen är borta och sen i måttliga mängder:)
    men dåså :). va lite rädd att kolhydrater var big nono, som i lchf där man "förstör" sin diet om man äter kolhydrater.

jag kan tåla att snasket stryker på foten, det måste det ju göra oavsett om man ska hålla en nyttig diet. men jag vill ju kunna ta en bit tårta eller äta en bit choklad ibland.
Svar på tråden Candida