Inlägg från: Anonym (svampen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svampen)

Candida

kul o hitta den här tråden
    ja startade en liknande häromdagen men ingen nappade
    jag har precis börjat en candidadiet för bara 4 dagar sen o märker stoooooor skillnad
     tyvärr får jag inte dricka det där teet då jag ammar
    men ... fortsätt gärna o dela era erfarenheter här =)

• Anonym (svampen)
    Anonym (Svamp) skrev 2010-08-12 23:07:38 följande:
    Välkommen till denna tråd. Vi får dela med oss av våra erfarenheter och stötta varandra i kampen mot candidan.

Hur går det för dig att hålla dieten? Kommer ihåg att jag hade ett sötsug de första dagarna sen försvann det. I dag får jag kväljningar när någon öppnar lådorna med lösviktsgodis och den söta lukten av godis kommer farande. Prövade äta en liten bit av en banan för några dagar sedan och det var äckligt sött och då var bananen grön.

Hur pass hård i dieten är du, tänkte om du kan plocka bort allt när du ammar?
    hej igen!
    Alltså ja måste ju erkänna att ja äter banan. o de verkar va helt ok för min kropp. har dessutom i tranbär och blåbär i morgongröten. o så äter ja lite annan frukt.

ja e ju bara inne på 4e dagen men mår sååååå mycket bättre i magen o e piggare.
    jag är dessutom laktosintolerant o känslig mot soja så det blir till o plocka bort massor ur kosten
    idag gjorde jag en supergod sallad
    majspasta, spenat, majs, tonfisk och paprika
    man får ju prova sig fram

ja har inte ätit smågodis på 5 månader så det är ingen match
    men alla kakor... herregud!
    sen läste ja att man inte ska äta potatis? där blir de svårt för mig... ja ska nog prova lite o se hur jag mår av det. jag måste ju få i mig bra med näring i och med amningen

hur går det för dig?
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-13 13:10:16 följande:
    Kul med en till i tråden!

Vad skönt att du märker skillnad så fort! Tror att du kan komma riktigt långt med en bra kost, även om du inte kan ta vissa tillskott eller téer.

Har du tagit någon receptbelagd svampmedicin? Jag fick nämligen min candida efter graviditeten och då kom svampen på bröstvårtorna. Jag belv ordinerad svampmedicin (Fluconazol tror jag den hette) för att kunna amma. Men det belv inte ett skvatt bättre - snarare sämre då jag slutade med tabletterna. Det har bara varit kostoläggningen som har funkat för mig:)
    tack ja känner mig varmt välkommen!

Jag har aldrig tagit rec.belagd medicin mot svamp.

Symptomen: Det värsta är väl magen... jag tål typ ingenting. Min mage kraschar helt av socker och vetemjöl.
    Sen har jag jätteofta nagelsvamp. Har haft hudsvamp. Och kan knappt cykla för jag får så lätt svamp i underlivet.
    Men som sagt för mig är det ett lidande med min mage.

Så jag la om kosten i måndags (nu e det lördag) och har således uteslutit all form av vetemjöl, socker, sötningsmedel, jäst, mjölkprodukter och svamp. Har mått kanon i några dagar. Sen hittade jag igår ett hälsobröd som är bakat med helt vete bara, och trodde de skulle gå bra men magen kraschade direkt.

Sen vet ni idag, så har magen varit okej, men så åt jag nötter o russin och det blev katastrof i magen.
    Jag åt 2 nektariner innan också, kan det vara det?

Listan för vad jag kan äta blir ju bara smalare och smalare. Jag misstänker att jag inte kan äta fet mat, eller stekt/friterad osv... som att min mage bara tål "ren" mat som är så obehandlad som möjligt.

Vad tror ni?
  • Anonym (svampen)
    nurseanna skrev 2010-08-14 20:19:25 följande:
    Prova att köpa en anti-candidakur från Regnbågscentret, och sen köra en candida-kost. Mycket bra!
    kan man göra det när man ammar?
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-15 13:46:12 följande:
    Magens reaktion hade säkert att göra med frukten och nötterna. Nötter har ofta mycket mögel på sig (vilket svampen äter och därmed förökas av) och russin har ju mycket koncentrerat socker i sig (vilket ju svampen också äter) så säkerligen berodde det på det. 

Känner väl igen det där med att matlistan blir smalare! Tyvärr brukar ju det mesta som är gott ryka:) Så tråkigt nu när det börjar komma så mycket goda bär och frukter, man vill ju bara vräka i sig! Jag undviker all torkad frukt för det triggar mina symptom. Nötter äter jag men bakar dem i ugnen först så att möglet oskadliggörs. Vanlig frukt brukar gå bra i begränsade mängder. Dock funkar inte ens det för mig för jag får sockersug av bara lite frukt och bär. Men det är ju olika från person till person vad som funkar. Jag har också en känslig mage som bara verkar tåla vissa saker. Vete funkar inte alls för mig heller. Magen protesterar vilt. Har du svårt att hitta saker att äta rekommenderar jag Ingrid Franzons bok "Hjälp vad ska jag äta?" som riktar sig till personer med allergier och candidabesvär.
    =) Tack! Japp då får jag skippa nötterna. Åt 10 osaltade cashew tidigare idag då ja var vrålhungrig, men det klarade magen av.
    Jag ska läsa den där boken du rekomenderar!

Vad äter man till mellanmål när man inte kan äta youghurt och frukt o nötter?!?!?! Hjälp!
    Jag vill inte bli smalare. Ja e hungrig hela tiden. Och oj vilken abstinens jag har efter kladdkaka. Grrr.

=)
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-16 20:35:50 följande:
    Det där med mellanmålen tycker jag också är jättesvårt! Ofta blir det knappt mellanmål för mig, bara för att det inte finns ngt att äta, och det går ju inte för jag vill inte heller gå ner mer i vikt. Tips på mellanmål kanske kan vara riskakor, knäckebröd utan jäst, stekt ägg, gröt på polenta, hirs etc. På hälsokosten finns det jättegoda rostade kikärter, ska nog gå och införskaffa en påse:)

Kladdkaka ja...var och fikade hemma hos föräldrarna härom dagen och när jag kom stod en varm, god, kladdig kladdkaka på bordet och väntade på att få bli uppäten. Där satt alla och mumsade medan jag satt med mina riskakor och mitt örtte. Jättekul verklingen...Ibland kan jag drömma att jag stoppar i mig rostat bröd med ost eller ngt bakverk, mycket skumt.

Men men, vi som följer en candidadiet för att få bukt med svampen gör ju i alla fall något bra för vår hälsa och då är det ju värt att skippa kladdkakan och brödet ett tag:)
    ja riskakor mums! och har du provat majsbrödet? MUMS!!! Med mjölkfritt smör på =)

Haha ja jag vet, riskakor och örtthe när andra äter kladdkaka, då känner man att man är on fire ;)
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-16 21:29:52 följande:
    Har faktiskt inte provat majsbröd. Finns det på vanlig ICA?

Precis, och så tror alla att man bantar och jag som redan är smal får ofta kommentaren: "Du som är så smal inte ska du väl banta! Ta nu lite (vad det nu är som bjuds) och sluta upp med de där dumheterna..." .har faktiskt slutat försöka förklara mig och säger bara att jag inte tål socker istället Flört
    ja, tål inte socker, den e bra. den är sann dessutom!
    ja majsbröd har vi här både på coop o ica. finns ibland vid det glutenfria. 10 bröd för 5 kr. mums!
    =) Nu har jag smällt i mig 5 såna, så nu ska ja dricka upp mitt the o gå o lägga mig me min svamp.
    =)
  • Anonym (svampen)

kolhydrater finns ju i rotfrukter tex... o de får man väl äta?
    FÅr o får.. ja känner mest att ja måste prova mig fram... så jag har candida diet som riktmärke och sen exprimenterar jag lite. Jag känner mig lite yr o svag dock... svårt o få i sig tillräckligt kanske. Och det är knepigt i och med att jag ammar, så då knns de så viktigt att få bra mat i sig.

Till frukost äter jag qinuoagröt med tranbär/blåbär och aprikoser o havremjölk. Magen accpeterar bären!
    Sen till lunch blir det typ majspasta, majs, tonfisk... spenat... o sen till middag typ omelett. Eller kanske svart ris o lax...
    Men det kan jag ju inte äta hela tiden.

Men guuud vad jag mår bättre i magen redan! Jag äter probiotika också.

Vad äter ni? Mer tips på mat tack =)

• Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-17 20:42:14 följande:
    För mig funkar rotfrukter bra - jag är dock visst allergisk mot morötter. Men visst, de innehåller mer kolhydrater än ex broccoli, men som du säger, bäst är nog att prova sig fram.

Om du vill kan du ju variera frukostgröten genom att använda amarant, hirs, bovete, polenta eller likanande. Det går ju också att göra mjölk av sesamfrön eller andra frön.
    där sa du nåt! SKa prova. än så länge har ja inte tröttnat på dinkelgröten. mums.
  • Anonym (svampen)

hörrni, idag var jag på stan, hade glömt lunchlådan... går o köper wok me grönsaker o vitt ris och låter hungern styra o ja äter allt. fick lite ont i magen men det gick okej. ibland har nöden ingen lag.
    Men ja kör på dieten o mår såååå mycket bättre i magen.

köpte tartex idag o ska prova (det är jäst i den dock...) men ja har ju inget pålägg alls ja kan ha i och med att ja inte äter kött.

Magen verkar okej än så länge =)

Man behöver kanske inte följa regelboken till punkt o pricka, ja exprimenterar lite. Men socker o vitt vetemjöl är helt utelsutet.

Ha det gott alla svampar =)

• Anonym (svampen)

hallo =) Idag var jag på stan ( i min lilla by) och blev där längre än beräknat. Ingen mat med mig o vråååålhungrig. Gick på en restaurang och köpte fiskgryta o tog några smörgåsar till. Tänkte det är bättre att ja blir dålig i magen än att jag tuppar av av hunger. O vet ni, min mage sa knappt ifrån.

=)

• Anonym (svampen)

hörrni... sen jag började äta probiotika ( probi mage ) så har min mage blivit SÅÅÅ mycket bättre. Så det i en kombination med en någerlunda candidadiet så blir de fantastiska resultat.

• Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-09-04 20:21:59 följande:
    Vilken probiotika tar du?
    tror den heter Prob I mage... det är en grön burk från hälsokosten kostar ca 179 kr. De garanterar resultat, man får pengarna tillbaka om man inte är nöjd.

I helgen var jag bortrest utan ordentlig mat och utan probiotikan, och gissa vad... magen är totalt katastrof. Imorgon kör jag med candidadieten stenhårt igen.

Mmmmm majsbröd, mums.
  • Anonym (svampen)

jag har inte märkt av några biverkningar.
    Idag är första dagen igen på min diet. Den är dock inte så stenhård då jag äter en del frukt (fungerar okej) och dricker juice.

Ja jag äter bär. Fungerar.

Mina värsta fienden är socker, vetemjöl, och fett.

Jag vill inte gå ner i vikt, o de e lite svårt att äta ordentligt så man slipper viktnedgången.

Hur tänker ni om det?

• Anonym (svampen)
    Anonym (Svamp) skrev 2010-09-06 20:32:03 följande:
    Om du kan äta mat med fett i kanske du kan undvika att gå ner i vikt. Kan det kanske fungera om du äter kokosfett?
    citerar mig själv: värsta fienderna är socker vetemjöl och fett ;)
    men kokosfett kan jag prova, tack för tipset!!!
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-09-07 11:29:14 följande:
    Varför är fett en fiende? Alltså bra fett, menar jag.
    alltså jag kan ha rapsolja och olivolja i maten, men jag kan tex inte äta stekt mat
    så de va egentligen lite felformulerat av mig
Svar på tråden Candida