• sahara

Sås till varmrökt lax ?

Till helgen ska jag bjuda 20 personer på varmrökt lax, kokt potatis, sparris, sallad och någon god sås.Men jag har idetorka.
    Har ni tips på någon god sås ? Gärna kall.

• Svar på tråden Sås till varmrökt lax ?
  • Anova

Kall romsås?

Crem fraiche, stenbitsrom, dill, gräslök salt och peppar. Lite rödlök går även bra att stoppa i om man vill det.

• Birgitta2

Eller creme fraiche, dill och citron - salt och peppar.

• Maria40

Creme fraiche, stenbitsrom, (salt) o peppar, + ev lite citron och dill.
    stenbitsrom är ganska salt i sig.

• Hemi21

Creme fraich, rödlök, stenbitsrom och gräslök.

• Anova

Jag har inte smakat denna, men denna har jag sålt (jobbat som fiskförsäljare). Och folk verkar gilla den till rökt lax.

3 dl majonäs
    1 dl mild yoghurt
    1 dl hjortronsylt.

• Rae

Funkar hollandaissås (stavas det så?) till varmrökt lax?

Har tänkt att göra en egen till just varmrökt lax men blev lite osäker nu.

• Anova
    Rae skrev 2010-06-24 11:35:16 följande:

Funkar hollandaissås (stavas det så?) till varmrökt lax?

Har tänkt att göra en egen till just varmrökt lax men blev lite osäker nu.

Jo det fungerar, absolut.. Ha citron brevid så att man kan ta extra citron om man vill. I och med att den rökta laxen är ganska salt så är det gått med syrligt till.

Men jag tycker personligen att det är godare med lite "lättare sås" till en så fet fisk som lax.
  • Rae

Ja, jag har tänkt att ha en till som min mamma brukar göra. Den består av crème fraiche, lite dijonsenap, lite citronpeppar och lite curry. Jättegod till både fisk och kött.

Jag var bara så nyfiken på att se hur egen hollandais blir, har aldrig gjort det och det ska väl vara lite klurigt.

• Zanna1983

Jag älskar mimosasallad till varmrökt lax

• miss alm

Lax passar bäst med pepparrotssås tycker jag. Bara lite riven pepparrot och salt och peppar i lite turkisk yoghurt, creme fraiche eller vad man nu tycker är gott.

• sahara

Tusen tack för alla tips !
    Jag tror jag gör några olika såser så får man välja.

Svar på tråden Sås till varmrökt lax ?