• Anonym

IBS - vad äta till frukost?

Jag har fått diagnosen IBS för ett år sedan.
    Har problem med lös avföring!! mkt sällan jag är hård.
    växlar mellan lös, diarré och normal.
    Besvären går upp och ner.....

När jag har dålig mage, så vet jag inte alls vad jag ska äta??
    Mest är det frukostproblem!
    Vad ska jag äta till frukost?
    Även middag o lunch-förslag med tack

Är sååå jobbigt med denna lösa magen!!!

Jag äter inolaxol, proviva, lactipluskapslar, blåbärssoppa, banan varje dag. och har nu börjat dricka risavkok oxå.
    Men jag vill ha nåt matigt till frukost så jag står mig några timmar.
    Är gravid med...

Vill inte äta fil/yoggi för jag tror att jag reagerar på laktosen, men jag vet inte..... inte enligt blodprover iaf.
    och havregrynsgröten jag testade i helgen blev jag jättelös i magen av!!

• Svar på tråden IBS - vad äta till frukost?
  • Anonym

Har du konatkt med en dietist? Annars rekommenderar jag dig starkt att be om en remiss till en. De har laktosfria näringsdrycker som är jättebra och andra råd och tips. Smörgås och te eller te och skorpor funkar det till frukost annars? Undvik fibrer dock.

Här är lite andra råd:

Det enklaste sättet och faktiskt det mest positiva är att först ta bort allt som kan påverka och sen lägga tillbaka efterhand. Det är roligare att lägga till än att hela tiden ta bort.

Så börja med att ta bort allt mjöl i alla former (bröd, flingor, pasta, couscous mm), gluten (finns tyvärr tillsatt lite var stans) och mejeriprodukter (Börja med alla, men både grädde och ost brukar snabbt kunna läggas tillbaka) . Låter trist, men vi börjar här. Sätt en gräns på tre månader i kalendern.

Vad ska du undvika? Jo, allt som irriterar och ökar inflammationen. Hårda fibrer, allt som kallas fullkorn och kli, fungerar som sandpapper på ett skrubbsår. Så knäckebröd och fullkornsprodukter ska helt bort. Troligtvis för alltid.

Omega 6 ökar inflammationen i din tarm, alltså förvärrar dina problem. Så vi vill skapa en bra balans mellan omega 6 och omega 3.

Byt margariner mot Bregott eller smör.
    Ta bort hel och halvfabrikat som är proppfulla med omega 6.
    Byt ut solrosolja och majsolja mot de nyttiga raps- och olivolja. (Men fortfarande är smör bättre eftersom de nyttiga oljorna ändå innehåller en ganska stor del omega 6)

Vad ska du lägga till?
    Nummer ett är Omega 3! Vissa tål fett ganska dåligt när tarmen bråkar, då är det omega 3 som ska prioriteras. 1-2 gram gurkmeja (smaklös gul helt vanlig krydda) är bra vid alla tarmsjukdomar. Lätt att lägga till sin dagliga kost. (Gurkmeja – curcumin, antiinflammatoriskt, når tjocktarmen)

Jag rekommenderar även probiotika. ”pling” Nu blir det reklamavbrott… Ja, jag kommer att rekommendera ett specifikt märke som jag bevisligen vet fungerar. Men visst finns det fler… Jag rekommenderar Semper magdroppar för barn. Finns i kylen på Apoteket. Samma dos som för barn. 5 droppar per dag.

Idén med probiotika är att återställa balansen i tarmfloran. Tycker du att dropparna fungerar så fortsätt i resten av ditt liv.

Du ska öka vattenlösliga fibrer. Men här kan det vara lite svårt. Vissa tarmar är så trötta att de reagerar negativt fast de behöver fibrerna. Prova med 2 msk linfrön eller phylliumfrön. För de flesta fungerar det. Annars har jag hört att phylliumskal bara blir gelén och du slipper fröna, som ibland ställer till det.

Vattenlösliga fibrer finns också i grönsaker. Öka dem! Men även här finns lite att tänka på. Vissa tål inte trådiga fibrer. De som finns i sparris till exempel.

Undvik gasbildning. Vilket betyder att du ska hoppa över linser, bönor, kikärtor och frukt.

Undvik starka kryddor, alkohol, mint och citrus.

Ät mindre mat vid 3-5 måltider.

Håll detta utan undantag i TRE månader. Utvärdera. Lägg aldrig tillbaka mjölmaten eller fullkornen. Men många klarar av att lägga tillbaka grädde och ost, vilket gör det enklare och godare att laga mat igen.

Sist men inte minst. Stress finns i ett system i kroppen. Magsmältningsfunktionerna i ett annat. Dessa två system är som en gungbräda. När det ena är på är det andra av. Står gungbrädan still så är ett system alltid avslaget… och inte brukar det vara stressen som är borta…

Avslappningsband, yoga, pilates, skogspromenader, läsa bok… ja, det kan göra under för en besvärlig mage.

• LaFontaine

Håll dig ifrån fibrer så gott det går! Skulle jag äta ett mörkare bröd till frukost kan jag inte ens ta mig till jobbet. Jag fastnar på toaletten.

För mig funkar det med proviva och ett ljust bröd (typ rostbröd utan socker) med lite ost eller ett ägg på. Det funkade också bra med en smoothie på laktosfri  lättyoghurt (inga mjökfetter heller, då blir reaktionen densamma som med fibrer), frysta bär och en banan.

Överlag är jag försiktig med fibrer, socker och fett och då speciellt mjölkfetter. Annars äter jag normal.

• Anonym

ägg blir jag dålig o pruttig av..

• Anonym

Be om en remiss till en dietist så kan du få massor av råd.

• Anonym

Proviva, ljust osockrat bröd, laktosfri fil eller laktosfri yoghurt m.m.

• Minomin

Jag har levt med IBS i halva mitt liv, men har blivit av med den. Min erfarenhet är att när man är dålig blir man sämre av i stort sett vad som helst man äter...när tarmarna redan är irriterade spelar det ingen roll vad de matas med.

Dessutom är det så att mycket av problematiken med IBS sitter i skallen, och det finns numera internetbaserad KBT att tillgå, något jag tror kan hjälpa väldigt många.

Probiotika har inte några vetenskapligt dokumenterade effekter, och det är därför man inte längre ser reklamfilmer där de hävdar att något har effekt. Visst kan vissa saker fungera för enskilda personer, men försök inte hitta lyckan i nåt oprövat undermedel...

Vad gäller maten skulle jag rekommendera att först plocka bort allt sånt som vanliga människor får knasig mage av...lök, starka kryddor, bönor, alkohol, fet mat osv.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-24 11:08:01 följande:
    Har du konatkt med en dietist? Annars rekommenderar jag dig starkt att be om en remiss till en. De har laktosfria näringsdrycker som är jättebra och andra råd och tips. Smörgås och te eller te och skorpor funkar det till frukost annars? Undvik fibrer dock.

Här är lite andra råd:

Det enklaste sättet och faktiskt det mest positiva är att först ta bort allt som kan påverka och sen lägga tillbaka efterhand. Det är roligare att lägga till än att hela tiden ta bort.

Så börja med att ta bort allt mjöl i alla former (bröd, flingor, pasta, couscous mm), gluten (finns tyvärr tillsatt lite var stans) och mejeriprodukter (Börja med alla, men både grädde och ost brukar snabbt kunna läggas tillbaka) . Låter trist, men vi börjar här. Sätt en gräns på tre månader i kalendern.

Vad ska du undvika? Jo, allt som irriterar och ökar inflammationen. Hårda fibrer, allt som kallas fullkorn och kli, fungerar som sandpapper på ett skrubbsår. Så knäckebröd och fullkornsprodukter ska helt bort. Troligtvis för alltid.

Omega 6 ökar inflammationen i din tarm, alltså förvärrar dina problem. Så vi vill skapa en bra balans mellan omega 6 och omega 3.

Byt margariner mot Bregott eller smör.
    Ta bort hel och halvfabrikat som är proppfulla med omega 6.
    Byt ut solrosolja och majsolja mot de nyttiga raps- och olivolja. (Men fortfarande är smör bättre eftersom de nyttiga oljorna ändå innehåller en ganska stor del omega 6)

Vad ska du lägga till?
    Nummer ett är Omega 3! Vissa tål fett ganska dåligt när tarmen bråkar, då är det omega 3 som ska prioriteras. 1-2 gram gurkmeja (smaklös gul helt vanlig krydda) är bra vid alla tarmsjukdomar. Lätt att lägga till sin dagliga kost. (Gurkmeja – curcumin, antiinflammatoriskt, når tjocktarmen)

Jag rekommenderar även probiotika. ”pling” Nu blir det reklamavbrott… Ja, jag kommer att rekommendera ett specifikt märke som jag bevisligen vet fungerar. Men visst finns det fler… Jag rekommenderar Semper magdroppar för barn. Finns i kylen på Apoteket. Samma dos som för barn. 5 droppar per dag.

Idén med probiotika är att återställa balansen i tarmfloran. Tycker du att dropparna fungerar så fortsätt i resten av ditt liv.

Du ska öka vattenlösliga fibrer. Men här kan det vara lite svårt. Vissa tarmar är så trötta att de reagerar negativt fast de behöver fibrerna. Prova med 2 msk linfrön eller phylliumfrön. För de flesta fungerar det. Annars har jag hört att phylliumskal bara blir gelén och du slipper fröna, som ibland ställer till det.

Vattenlösliga fibrer finns också i grönsaker. Öka dem! Men även här finns lite att tänka på. Vissa tål inte trådiga fibrer. De som finns i sparris till exempel.

Undvik gasbildning. Vilket betyder att du ska hoppa över linser, bönor, kikärtor och frukt.

Undvik starka kryddor, alkohol, mint och citrus.

Ät mindre mat vid 3-5 måltider.

Håll detta utan undantag i TRE månader. Utvärdera. Lägg aldrig tillbaka mjölmaten eller fullkornen. Men många klarar av att lägga tillbaka grädde och ost, vilket gör det enklare och godare att laga mat igen.

Sist men inte minst. Stress finns i ett system i kroppen. Magsmältningsfunktionerna i ett annat. Dessa två system är som en gungbräda. När det ena är på är det andra av. Står gungbrädan still så är ett system alltid avslaget… och inte brukar det vara stressen som är borta…

Avslappningsband, yoga, pilates, skogspromenader, läsa bok… ja, det kan göra under för en besvärlig mage.
    Ja jag har varit hos en dietist en gång, men det hjälpte inte alls! allt hon sa hade jag redan läst mig till + att hon sa att jag måste prova mig fram till vad jag ska äta, alla med IBS kan äta olika mat, inte nåt speciellt för alla personer utan det är från person till person.

För mig är det från gång till gång, ibland kan jag fixa att äta pizza nästa gång blir jag dålig, likaså med chips, även med vanlig husmanskost, vissa dagar inte andra går det. märkligt!!
    Jag blir väldigt sällan dålig efter direkt maten utan då blir jag det morgonen efter och det kan hålla på att vara löst och bubbligt i magen från jag går upp o hela förmiddan, lös i magen o får gå 2-4 ggr ca.
    Ibland blir jag gasig i magen på kvällen efter maten.

Gurkmeja?? var köper jag det och hur använder jag det? nån krydda jag ska blanda i vatten eller? eller är det te?

jag äter probiotika varje dag. provivadryck och Lactipluskapslar.

Ingen frukt alls?? banan kanske går....?
    Jag e ju gravid så jag behöver ju vitaminer o sånt ju
    Bananer är väl stoppande mat..

Jag brukar dricka te varje dag: pepparmynta, kamomill, ingefära/citron och kanel.(från Friggs sortiment)
  • Anonym
    Minomin skrev 2010-06-24 19:15:43 följande:
    Jag har levt med IBS i halva mitt liv, men har blivit av med den. Min erfarenhet är att när man är dålig blir man sämre av i stort sett vad som helst man äter...när tarmarna redan är irriterade spelar det ingen roll vad de matas med.

Dessutom är det så att mycket av problematiken med IBS sitter i skallen, och det finns numera internetbaserad KBT att tillgå, något jag tror kan hjälpa väldigt många.

Probiotika har inte några vetenskapligt dokumenterade effekter, och det är därför man inte längre ser reklamfilmer där de hävdar att något har effekt. Visst kan vissa saker fungera för enskilda personer, men försök inte hitta lyckan i nåt oprövat undermedel...

Vad gäller maten skulle jag rekommendera att först plocka bort allt sånt som vanliga människor får knasig mage av...lök, starka kryddor, bönor, alkohol, fet mat osv.
    Har du blivit av med din IBS?? kan man det?
    Hur lyckades du med det?!
  • Anonym (Mimmi)

Jag har inte nån IBS-diagnos, men massa symptom. Mina symptom låter som dina ungefär. Jag har uteslutit kolhydrater förutom frukt och bär i kosten. Och mår mycket bättre. Till frukost äter jag bär och laktosfri keso + lite laktosfri yoghurt.

• Najs

har inte läst alla inlägg, men haru kollat om du har Celiaki?
    jag fick veta att jag hade IBS och sen kom det fram att det var celiaki (glutenintolerans)
    Be om blodprover

• Anonym (ibs)

jag kör laktosfri verum vanilj yogurth med icas chrunch muslie med russin detta mår alltså min mage bäst av.

all sorts ljust och mörkt bröd kan jag inte äta.
    jag kan ta en banan varanan vecka i prencip utan att få ett anfall..
    och de enda grönsaker jag kan äta är gurka och isbergssallad.
    jag måste variera mellan potatis, ris och pasta inget får vara för ofta för då får jag ett skov.
    jag äter enbart laktosfritt! det var det första jag sluta med alltså laktosen.

så det kanske du ska börja med. äta laktosfritt. för mig vart det mycket bättre.
    fast måga har jag hört har värre problem när det är gravida medans andra slipper sin ibs helt när de är det.
    annars rekomenderar jag dig att gå med i www.ibsforum.se
    Det är gratis och där finns med info.

kan ju säga att en diatest till ibs är bara skratt retande, fick också komma till en men hon kunde inte förseslå något annant än lactos (stavning?) baktier för magen eller något sorts antideprisvi eller så. vilket jag inte vill äta för jag blev sämre av det.

annars kanske kokt fisk funkar för dig? att inte steka maten utan gör typ köttbullar, krov osv i ugnen utan fett.

det funkar för mig och jag har diarre ibs.

• Anonym
    Guldsmulan skrev 2010-06-24 23:11:18 följande:
    har inte läst alla inlägg, men haru kollat om du har Celiaki?
    jag fick veta att jag hade IBS och sen kom det fram att det var celiaki (glutenintolerans)
    Be om blodprover
    har lämnat blodprover och jag har varken laktos eller glutenintolerans.
  • Anonym

Jag har gjort så här. Jag börjar dagen med 1 tsk gurkmeja i vatten. Sen tar jag en morgonpromenad. Väl hemma dricker jag ett glas med 1 msk äppelcidervinäger innan jag käkar energibröd till frukost, med skinka/kalkon och gurka/tomat. Jag dricker mycket vatten. Jag försöker dricka vatten med äppelcidervinäger innan varje måltid och magen är nästan tyst... Ett mirakel, för den svullna magen är försvunnen den med. Jag undviker mejeriprodukter i rå form, tillagade går de bra. På smörgås använder jag bregott utan problem.

• Minomin
    Anonym skrev 2010-06-24 21:51:02 följande:
    Har du blivit av med din IBS?? kan man det?
    Hur lyckades du med det?!
    Det visade sig efter många år att jag, trots diagnosen ibs av två olika läkare,  bara var laktosintolerant.

Såhär i efterhand inser jag hur mycket jag själv ställde till det för mig med min "ibs". Jag fick för mig att jag blev tvungen att bajsa varje dag, annars skulle det bli kaos dagen därpå. Gick på toa och "tvångsbajsade" även om jag inte var nödig. Gjorde kopplingar att olika typer av mat gjorde mig dålig (pizza t ex) och visste att jag efter att ha ätit det skulle bli dålig. Gick och väntade och oroade mig, vilket såklart gjorde magen rörig :) Oroade mig hela tiden för att jag skulle hamna på ställen utan toalett, bedömde hela tiden hur länge det skulle dröja till jag kom till en toalett och stressade upp mig för det.

Stressade upp mig om jag var dålig i magen på morgonen och visste då att hela dagen skulle bli kaos, vilket den såklart blev då (av min oro).

Idag kan jag äta allt jag då trodde gjorde mig dålig. Visst kan jag bli lite rörig i magen om jag sätter i mig en hel pizza t ex, men vem blir inte det?
  • Kjell Åke

Kd juli 2017. Jag har under många år lärt mej att om jag äter havregrynsgröt och inte använda komjölk utan havremjölk. Detta har hjälpt de flesta.dagar men inte alla. Nu har jag sedan några månader startat dagen med en banan som huvudmål och har nu en avföring som är ok. Har varit undersökt på vårdcentral utan åtgärd.

Svar på tråden IBS - vad äta till frukost?