• vouffen

Kan man få ont när ägget fäster sig?!?!

Jag hade äl nån gång fre-lö kändes det som o vi körde på då... :P

Igår kväll var vi på en konsert och kom hem lite före kl 01. Jag hade lite småont i magen hela kvällen, men när jag hade borstat tänderna fick jag plötsligt jätteont nere i magen i bebisregionerna... det gjorde så ont att jag vek mig o satte mig på golvet en kort stund. Blev lite bättre när jag lagt mig, men nu på förmiddagen har det molat o värkt en del. Men nu har det lättat, så själva det onda satt väl i totalt 9-10 timmar kanske.

Jag undrar nu om det är nån som vet om det kan göra sådär ont vid infästningen av ägget, om det blev nåt denna gång?! Har varit gravid 4 ggr tidigare, men har inget minne av att jag känt såhär förut...

• Svar på tråden Kan man få ont när ägget fäster sig?!?!
  • vouffen

såg att det kommit nya kommentarer :) ! Jag är gravid nu :) ! Sen om det var äggfästningen som gjorde ont eller nåt annat vet jag inte, har inte varit på UL än, men ska på KUB-test på onsdag, då kanske man får veta mer exakt hur långt det är gånget.

Detta otroligt onda jag kände var sent på onsdagen/tidigt på torsdagen, måndag-tisdag veckan därpå började jag få ilningar o spänningar i brösten, lördagen därpå (ca 9-10 dagar efter det onda) testade jag svagt pos o måndagen efter det klart pos. Eftersom jag hade missfall innan denna graviditet var jag inte så säker på äl o sånt, men det kändes som det då som jag skrev. Ska bli väldigt intressant att se vad de säger på ultraljudet :) !

• vouffen
    Marzenie o dziecko skrev 2010-08-27 11:06:16 följande:
    Stort Grattis till dig!
    Är det första barnet?
    Vad är ett kub-test?
    Tack :) !

Nej, det blir fjärde :) ! Har två pojkar o en flicka förut. Men jag kan inte minnas att jag kände nåt sånt de gångerna.

KUB-test är ett test man kan göra mellan v 11-14 för o kolla sannolikheten för kromosomfel hos barnet. Först tar man ett blodprov tidigast v 10+0. Sen görs ett ultraljud där man mäter nackspalten (NUPP) på bebisen. Slutligen lägger man ihop blodprovssvaren, ultraljudsresultatet och mammans ålder och vikt o får då en siffra hur stor sannolikhet det är att barnet har downs syndrom eller en annan kromosomrubbning som jag inte minns namnet på... Får man bättre än 1:200, t ex 1:1000, anses det vara låg risk och man gör inget mer. Får man en siffra sämre än 1:200, t ex 1:20, kan man om man vill gå  vidare och göra fostervattensprov eller moderkaksprov. Men 1:20 är ändå 19 chanser på 20 att barnet är friskt.
    I mitt landsting erbjuds alla oavsett ålder att göra KUB, i vissa landsting bara de som är över 35, annars får man bekosta det själv.
Svar på tråden Kan man få ont när ägget fäster sig?!?!