Inlägg från: flingansnö |Visa alla inlägg
  • flingansnö

MÅSTE jag verkligen koka vattnet?

Hej!

Jag har just börjat ge ersättning på kvällen till min 4 veckors tjej, jag har köpt tetrapack nu först för att kolla om det skulle funka (ville få henne att sova bättre) och eftersomd et funkar har jag nu köpt pulver, men på paketet står det att man ska koka vattnet, MÅSTE man verkligen det? Vi har kommunalt vatten där jag bor. Hur har ni adnra gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-24 18:25
    Har fått mitt svar i tråden, men lägger det här också. Tack psykologistudenten

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/Modersmjolksersattning/

• Svar på tråden MÅSTE jag verkligen koka vattnet?
  • flingansnö
    Winterfresh skrev 2010-06-24 10:59:07 följande:

Har du kommunalt vatten behöver du inte koka vattnet innan.
    Jag ger ersättning till minsta och kokar alltid vattnet innan för att vara på den säkra sidan.
    Kokar upp 1 liter vatten som jag har under hela dagen i en termos och fyller på det jag ska ha och blandar i pulvret.

Du kan koka upp och ställa in det i kylen tills du ska använda det. Och sedan värma i micron

men omman ändå sparar vattnet i ten tillbringare tex måste man inte sterilisera den innan då? Och ha lock på?
    och varför står det på paketet att man ska koka? Jag tycker det verkar konstigt.....
    Sthlmsparlan skrev 2010-06-24 10:59:32 följande:
    Jag kokade min killes vatten tills han var ca. 7 månader, då ha började dricka välling istället.. Vi satte bara på vattenkokaren, då gick det ju snabbt:) Det jobbigaste var nog att få ersättningen och svalna. Det kunde ju ta sin lilla tid..
    Vi har ingen vattenkokare.... får kanske köpa en sådan... hur gjorde du för att få det att svalna?
  • flingansnö
    pp08 skrev 2010-06-24 11:03:50 följande:
    Ja, du ska koka / värma vattnet för din lilla tjej.

Ersättning nr 1 (tex. Sempers nr1) ska lösas upp/blandas i varmt (70C) vatten, och därefter kylas till 37C.  Det är då (vid 70C) pulvret lösas bäst och ersättningen blir "säkrast". Pulvret är nämligen inte "sterilt" innan användning.

När barnet blir äldre, ca 4mån, och man kan använda BabySemp 2, går det bra att ta direkt 37-40C vatten (dock inte varm vatten från kranen). Ersättning nr 2 löses också bättre upp i svalare vatten är nr 1. Det går dock bra att värma vattnet i mikron (typ 30-40sek, beroende på effekt)

Tetrapack är redan värmebehandlat och kan därför ges rumstempererat eller varmt.
    Aha, det är pulvret!! Då förstår jag!
  • flingansnö

ok, men vänta nu.... om det är så att pulvret ska blandas med 70gradigt vaten för att vara sterilt och bra, då funkar det ju inte att blanda kallt och varmt vatten och sedan skaka?

Ok förlåt om jag verkar helt puckad nu, men detta är helt nytt för mig.... men kan man göra såhär:

Koka vatten och ha i kylen
    vid matdags, koka vatten och blanda pulver med hett vatten, späd sedan till rätt mängd vatten och temperatur med det kalla vattnet från kylen?

• flingansnö
    La Lola skrev 2010-06-24 12:33:24 följande:
    Har aldrig kokat nåt till mina barn.

kommunalt vatten.
    Virrpirr skrev 2010-06-24 12:34:15 följande:
    Har aldrig nånsin kokat vattnet till ersättning och det gör de inte ens på BB här..

Är ju vanligt drickesvatten vi pratar om..
    men ngn här ovan skrev att det hade med pulvret att göra....
  • flingansnö
    La Lola skrev 2010-06-24 12:57:18 följande:
    Jaha, ja de får säga vad de vill.
    Jag har aldrig kokat något o mina barn har överlevt.
    Ja, det är ju bra
  • flingansnö

swedish down under: Det är precis så det är för mig, md amningen hon äter typ JÄMT, ocvh jag måste få sova, trugar med flaskan på kvällen och hon får i sig en del och sover då tak coch lov bättre. Fattar inte vad jag skulle ta mig till om hon vägrade....

I övrigt så har jag mailat till semper och frågat vad som gäller, tillsvidare blir det tetra

och sluta bråka på varandra....

• flingansnö
    Psykologstudenten skrev 2010-06-24 18:06:57 följande:
    Dom säger ju bara samma som står på paketet. Varför inte gå efter vad Svenska Livsmedelsverket säger istället?
    hm.... nu känner jag mig lite dum.... såklart de gör...... *skäms lite*  ska genast kolla slv istället.
  • flingansnö
    Psykologstudenten skrev 2010-06-24 18:06:57 följande:
    Dom säger ju bara samma som står på paketet. Varför inte gå efter vad Svenska Livsmedelsverket säger istället?
    Det står inget där.... Iaf inget somjag hittar.... står bara om amning.....
  • flingansnö
    Psykologstudenten skrev 2010-06-24 18:14:13 följande:
    "Om du vid resa är osäker på dricksvattnets kvalitet, på platsen där du befinner dig, bör du koka vattnet."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../
    Vi skrev samtidigrt! Jag ska kolla din länk! Tack för hjälpen
  • flingansnö

P.Studenten: TACK!!!! Nu vet jag!! 

• flingansnö
    hemljuvahem skrev 2010-06-24 18:41:33 följande:
    Nej och jag uppfattar TS fråga som: Måste man koka vattnet eller kan man ta varmt vatten från kranen ex. Därför postade jag min länk då jag för ett tag sedan satt inne i en tråd med väldigt många som faktiskt tog varmt vatten direkt från kranen för att blanda ersättning och välling med.

Är det något att bli upprörd över så säger jag förlåt att jag trampade dig på tårna?
    oj, ja nej så menade jag inte, men visst kan det tolkas så, jag tycker det var bra att du sa det!
Svar på tråden MÅSTE jag verkligen koka vattnet?