Inlägg från: Psykologstudenten |Visa alla inlägg
  • Psykologstudenten

MÅSTE jag verkligen koka vattnet?

flingansnö skrev 2010-06-24 18:06:03 följande:
    swedish down under: Det är precis så det är för mig, md amningen hon äter typ JÄMT, ocvh jag måste få sova, trugar med flaskan på kvällen och hon får i sig en del och sover då tak coch lov bättre. Fattar inte vad jag skulle ta mig till om hon vägrade....

I övrigt så har jag mailat till semper och frågat vad som gäller, tillsvidare blir det tetra

och sluta bråka på varandra....
    Dom säger ju bara samma som står på paketet. Varför inte gå efter vad Svenska Livsmedelsverket säger istället?
  • Psykologstudenten
    flingansnö skrev 2010-06-24 18:17:18 följande:

P.Studenten: TACK!!!! Nu vet jag!! 

• Psykologstudenten
    hemljuvahem skrev 2010-06-24 18:22:51 följande:

"Livsmedelsverket rekommenderar inte att du dricker varmt kranvatten eller använder det till matlagning. Det är inte kontrollerat som kallvattnet.

Riskerna är att varmvattnet kan ta upp koppar från rören och en del människor blir skruttiga i magen av för höga halter.

Det finns också ett litet fåtal fall av allvarliga leverskador på grund av för höga kopparhalter. Varmvattnet kan också innehålla skadliga halter av bakterier som kan föröka sig i den varma miljön."

Citerar Jon Hansson, Aftonbladets matskribent

Men det är väl ingen som tar varmvatten direkt från kranen och använder?
  • Psykologstudenten
    hemljuvahem skrev 2010-06-24 18:32:35 följande:
    TS frågade om hon skulle koka vattnet.. hur ska det annars bli varmt?
    Finns ju de som tar varmvatten direkt från kranen till välling och ersättning.
    Oj, jag hoppas att dom inte är många.

Sjävklart använder man kallt vatten från kranen som man värmer några sekunder i micro eller vattenkokare. 
  • Psykologstudenten
    La Lola skrev 2010-06-24 18:35:24 följande:
    Jamen....ja...men.....ja, hon frågade om hon skulle koka vattnet ja..?...

Ingen har skrivit nåt om att ta varmt vatten från kranen?
    Nej, och i länken som jag postade så står det också att man ska ta kallt vatten från kranen och varför det inte är bra med varmvatten.
Svar på tråden MÅSTE jag verkligen koka vattnet?