Vilka aktier skulle du välja?
Om du hade ca 15-20000 kr att placera i aktier, vilka aktier skulle du välja och varför? Behöver lite tips!
Om du hade ca 15-20000 kr att placera i aktier, vilka aktier skulle du välja och varför? Behöver lite tips!
Det är ett långsiktigt sparande, har annat sparande också, så det här är lite "bonussparande". Jag är inte intresserad av att byta ofta, så det bör helst vara något som jag kan ha en längre tid.
En variant är att du lägger in allt i någon Sverigefond och litar på banken.
Annars ta reda på tre till fem svenska storbolag du tror på, är vinstdrivande, välskötta och med en framtid, i olika brancher. Köp lika stora delar av dem.
Eventuellt komplettera med något spännade men riskfyll bolag för 2000 kr.
Ett gott råd skulle jag vilja säga är att man förvaltar sina pengar på samma sätt som Sveriges förmöga familjer och deras investmentbolag då får du aktier som i sin tur består av aktier i andra företag och du behöver aldrig byta utan bara ha kvar dom.
Ex. ta ryggpå familjen Wallenberg (aktier i Investor), familjen Stenbeck (Kinnevik), Familje Lundbergs (Lundbergsföretagen).....
Tack för era synpunkter! Har mitt regelbundna sparande redan i fonder, och har dessa pengar redan i aktier (SEB), men känner att jag vill placera dem i nåt annat, så fonder är inte aktuellt för dem.
Finns väl minidepåer där man betalar 9kr i courtage, men egentligen inte lönt att hålla på med aktier med dina kunskaper och det kapitalet.
Sätt allting i en indexfond istället.
Varför inte ett investmentbolag - då får du bra spridning på lite olika aktier beroende på vilket bolag du köper?
Jag hade nog öppnat gratiskonto hos Avanza och köpt deras Avanza Zero (fond som satsar i dom mest omsatta bolagen HELT utan avgifter).
Annars är som några tidigare sagt investmentbolag ett bra sätt att sprida riskerna. Min favorit är Kinnevik då jag gillar deras dotterbolag samt att det verkar vara ett jävla go i ledningen.
Annars tror jag starkt på H&M samt SSAB (denna svänger dock en del, men tror verkligen denna kommer stå betydligt högre när det blir högkonjuktur (kanske 100-150 % upp?).
Tänk dock på att alla tips bara är rena spekulationer då ingen garanterat kan sia om framtiden.
Nån sa att nu ligget BPs aktier lågt pga oljeutsläppen. Men oljan kommer att stiga igen garanterat så om jag skulle köpa aktier nu så skulle jag välja det.
Tack tack för alla idéer, ska läsa på och fundera lite mer, men det är intressant att vidga vyerna lite och inte fastna i sitt vanliga tänk!
Köp inte allt på en gång. Sprid ut dina köp!