• plupp06

Ammar nyfödd hela tiden????

Min lilla kille är idag 2 veckor gammal. Första veckan strulade amningen pga att han inte vill ta bröstet, men när han väl fick tag så åt han tills han blev mätt och somande. Nu de sista dagarna så vill han äta HELA  tiden. Han äter och somnar vid bröstet och när jag lägger ifrån han så vaknar han och skriker och vill ha bröstet igen.  En matning tar ca 1,5-2,5 timmar innan han kommer till ro och vill sova. Jag sitter och ammar mest hela tiden känns det som, När jag pratar med andra så verkar deras bebisar äta ca 15 minuter och bli mätta, för mig tar det 2 timmar?? Är det dumt att börja ge ersättning komplement  vid amningen så han blir mätt?

• Svar på tråden Ammar nyfödd hela tiden????
  • Alexi

Det är helt normalt, massor med bebisar gör så. När man väl slutar fundera över nä amning börjar och slutar och hur lång tid det tar, då blir det mer avslappnat för den som ammar. Se till att du sitter bra, har något att läsa, se på tv, någon att prata med osv så att du kan sitta där i flera timmar utan att det blir jobbigt.

Ge inte ersättning, det riskerar bara att skapa problem i det här helt normala läget.

• pigglet

Det är så i början. Han äter så ofta för att öka mjölkproduktionen eftersom han vill ha mer mjölk nu när han blir större.

Hur länge barnen äter är väldigt olika. Mitt första barn var en långammare, minst 1 timme. De 2 senare barnen har ätit klart på 5 minuter. Alla 3 har gått upp mycket i vikt. Hur länge de äter har alltså inget att göra med hur mycket de får i sig.

Börjar du ge ersättning så kommer han äta mindre ofta. Då får du mindre mjölk. Bäst är att låta honom äta så ofta han vill just nu, och så väga honom ofta om du är orolig att han inte får i sig tillräckligt.

Det tar oftast ett par månader innan man kommit igång med amningen, så den fungerar helt problemfritt.

Läste en gång en mamma som skrev typ "Jag hade föreställt mig hur jag skulle lägga barnet till bröstet, och det hungrigt skulle slurka i sig mjölken tills det somnade mätt och nöjd. Det skulle vara lugnt och harmoniskt, och ta ca 5 minuter. Sedan skulle jag ha gott om tid att göra allt möjligt innan nästa amning.
    Så är det ju inte alls! Tvärt om faktiskt - när jag har ammat klart är det 5 minuter kvar tills nästa amning!"

Så orkar du, och vill, kämpa på! Se till att du dricker ordentligt med vatten, äter bra och vilar så mycket du kan. Då anpassar sig produktionen bättre.

• FridaSofia

Känner igen mig så väl.. Om du verkligen vill amma så kämpa på, tro mig om någon vecka kommer det säkert fungera super bra :) Och om en månad så kommer allt kännas väldigt avlägset.. Jag kämpade som en idiot med såriga vårtor och konstant hungrig bebis, började komplettera med ersättning när hon var 5dgr för att avlasta brösten men efter en vecka ville den lilla latmasken inte ta bröstet lika gärna, jag ville inte ge upp amningen så vi ammade konstant (!) i 3 dygn innan mjölken rann till o hon åt ordentligt från mig. 

Trodde inte att amningen skulle vara så psykiskt (o fysiskt) jobbig som den var i början, men som sagt det blir så mkt bättre :)

Nu är hon 6 månader och äter mest vanlig mat men när hon ammar så går det på 10 min :) 

Lycka till och grattis till sonen! 

Emmie 091222
  • plupp06
    pigglet skrev 2010-06-24 22:05:33 följande:
    Läste en gång en mamma som skrev typ "Jag hade föreställt mig hur jag skulle lägga barnet till bröstet, och det hungrigt skulle slurka i sig mjölken tills det somnade mätt och nöjd. Det skulle vara lugnt och harmoniskt, och ta ca 5 minuter. Sedan skulle jag ha gott om tid att göra allt möjligt innan nästa amning.
    Så är det ju inte alls! Tvärt om faktiskt - när jag har ammat klart är det 5 minuter kvar tills nästa amning!"
    Det är nog den bilden jag haft om amning...
  • Gondola

så hade jag det oxå i början.Ammade jämnt men särskilt på kvällen satt mellan 16-21 med honom vid bröstet....men det blir bättre.För oss blev det betydligt bättre då han var ca 3 månader.Så vill du amma så kämpa på,det löser sig sen.

• cicci85

Det låter helt normalt. Så åt båda mina i början. Snart så kommer den att äta kortare tid.

• pigglet
    plupp06 skrev 2010-06-24 22:47:51 följande:
    Det är nog den bilden jag haft om amning...
    Ja, vad kan jag säga - det blir aldrig som man tänkt sig    ;)

Om mitt första år som mamma kan jag nog säga att det var ett slags ledord. Dottern fick jag för att bli överbevisad om att ALLT jag någonsin tänkt om barn/-uppfostran inte alls stämmer.

När en av döttrarna var ett par veckor var min mamma här. Jag ammade, så bytte maken blöja, och så ammade hon igen... Jag beklagade mig över att hon åt hur många gånger/dag som helst. Min mamma menade att man räknade det där som EN amning, att samma amningstillfälle fortsatte efter blöjbytet. Ok - så då åt egentligen bara bebisen 1 gång/dag då      ;)
  • plupp06

Nu äntligen sover killen, har ammat sedan 6 tiden i morse tills nu. Hoppas verkligen ni har rätt att det kommer bli bättre och han äter snabbare framöver. Har pumpat ur mjölk och gett honom efter amningen och då slockande han. Men så ska jag väl inte behöva hålla på vid varje matning....

• elio

Hej! Jag har ungefär samma problem, kan inte ge mycket detaljer nu då killen sover vid bröstet (vaknar om jag lägger ifrån mig honom). Era kommentarer lugnar, men jag undrar bara:

plupp06 skrev 2010-06-25 12:03:34 följande:
    Har pumpat ur mjölk och gett honom efter amningen och då slockande han. Men så ska jag väl inte behöva hålla på vid varje matning....
    Hur ger du honom mjölken? Flaska? Får inte det honom att "go off" bröstet? Det är det problemet jag har (sjukhuset gav honom ersättning dag 1 till dag 3 och instruerade mig att fortsätta toppa upp efter varje amning. Idag är lillplutten endast 5 dagar gammal och jag har bestämt mig att endast amma, att bryta abrupt med ersättningen (han fick senast för 12 h sen) då han verkar få allt svårare att ta bröstet då flaskan är så mycket lättare att dricka ur.
  • Veris

Tycker det är befängt (av sjukhuspersonalen) att ge ersättning, vi fick också det rådet men det dtörde amninge alldeles för mycket så slutade tvärt med det också. När vi senare (när dottern var 4 månader) började ge ersättnig igen trappades amningen av ganska snabbt eftersom det blev "för jobbigt" att jobba för mjölken vid amning.

När ditt barn är så litet (5 dagar) klarar han sig på det du har i mjölkväg och dessutom ska han stimulera din produktion så det komme mer mjölk i framtiden. Så jag säger som ovan: kämpa på!

Svar på tråden Ammar nyfödd hela tiden????