• Boomtown

Hur vet man att man måste söka vård? Hjärnskakning

För 30 minuter sedan så ramlade jag av min cykel och slog i huvudet riktigt hårt i asfalten. Jag såg blixtar ett par sekunder. Men jag vill inte åka in till sjukhuset i onödan. Jag har ingen illamående. Bara pyttelite yrsel och givetvis en gigantisk bula som blöder lite. Jag fattar att man omedelbart ska söka sjukhus om man förlorrar medvetandet, mår illa m.m. Men det gör jag ju inte

• Svar på tråden Hur vet man att man måste söka vård? Hjärnskakning
  • annkar78

Ring och kolla med sjukvårdsupplysningen! Du får absolut inte gå och sova utan skall hålla dig vaken i ett par timmar! Lycka till:

• Boomtown

Tack. Det är nog bäst jag ringer. Jag känner mig lite orolig

• Suck och suck

Oj, jösses det där är så svårt tycker jag, med hjärnskakning. Dels har jag hört att de är jättetydliga på KS (Karolinska sjukhuset) att hjärnskakning är det då man mått illa och spytt, annars är det inte hjärnskakning (enligt en bekant).
    Samtidigt så sa flera läkare att jag visst antagligen drabbats av en lätt hjärnskakning trots att jag inte spytt.
    Man måste nog gå på allmäntillståndet, på hur snurrig du är efteråt och hur du mår. Du kan ju säga vad sjukvårdsrådgivningen säger sen så får vi veta hur de tycker.

• Suck och suck

Det de kommer att fråga dig på sjukvårdsrådgivningen tror jag är: "Var du avtuppad?"
    Vilket inte är den lättaste fråga att besvara om man var ensam. Det är inte så lätt att avgöra själv om man var avtuppad en stund.

• lövet2

Du ska inte vara ensam, utan någon vuxen vettig människa ska vara med dig, eftersom du kanske inte märker själv om du börjar bete dig underligt. Du ska dessutom hålla dig vaken de närmaste timmarna och sedan bli väckt en gång i halvtimmen hela natten.
    Om du kräks, så ska du åka in.
    Om dina pupiller inte vidgas som de ska i ljus, så ska du in (den andra kan lysa med en ficklampa i ögonen varje halvtimme).
    Om du blir förvirrad eller börjar tappa delar av minnet, så ska du in.

En viss yrsel och att man ser suddigt brukar inte vara tillräckligt akut för att man ska få komma in - inte här på vårt sjukhus i alla fall.

// mamma till 5 fall av lindrig hjärnskakning

• Petrah

usch då, jag flög oxå av min cykel för 3 veckor sen och svimmade av, dt blödde överallt och jag mådde skitilla men spydde inte. jag såg dimmigt och fick ångest för hela jag tappade kontrollen över mig själv. men jag åkte aldrig in heller utan gick o jobbade dum som jag är. men jag klarade mig fint ändå och allt gick över på ett par timmar. Tecknerna kan ju komma upp till 2 dygn efter då man kan bli jättetrött eller börja må illa.

Wild, Raw and Beautiful
  • Boomtown

Tack snälla för er hjälp och stöd.

Jag ringde in till sjukvårdsupplysningen förut. Hon frågade om jag hade tuppat av - nej, om jag va svart runt ögonen-nej mm
    Men hon tyckte att det lät som en mycket obehaglig smäll så hennes rekommendation blev att jag skulle åka in till sjukhuset så att en läkare får titta på det. Om jag börjar må illa så ska jag ringa ambulans omedelbart. Ja, här sitter jag, barnen sover och min gubbe måste givetvis vara hemma med dem. Ingen svarar i telefonen så jag kan inte få skjuts in till sjukhuset. Men jag har hämtat mig från den värsta chocken, jag har ätit och mår inte alls illa. Det måste ju vara ett gott tecken? Så jag avvaktar nu under ett par timmar.

Imorgon ska jag jobba eftermiddag. Undrar hur det kommer att gå. Jag kanske är helt mörbultad imorgon. Usch, det är läskigt att slå sig i huvudet. Tack för att ni har berättat om era erfarenheter.

Kram från den idiotiska småbarnsföräldern som inte använder cykelhjälm. Och som cyklar på en herrcykel som är för stor och som jag knappt når till handbromsen på. Och som cyklar med väska som ramlade ner på armen och in i hjulet. Är jag nominerad till Sveriges idiotiska klantarsel?! Jag känner mig segerviss.

• lövet2

Sjukskriv dig! En veckas vila är den rekommendation vi fått av varenda läkare och sköterska vi pratat med ang sådana här saker. Ingen motion, inget ansträngande, inte för mycket TV/dator/läsning.

• Suck och suck
    Boomtown skrev 2010-06-25 00:12:06 följande:
    Tack snälla för er hjälp och stöd.

Jag ringde in till sjukvårdsupplysningen förut. Hon frågade om jag hade tuppat av - nej, om jag va svart runt ögonen-nej mm
    Men hon tyckte att det lät som en mycket obehaglig smäll så hennes rekommendation blev att jag skulle åka in till sjukhuset så att en läkare får titta på det. Om jag börjar må illa så ska jag ringa ambulans omedelbart. Ja, här sitter jag, barnen sover och min gubbe måste givetvis vara hemma med dem. Ingen svarar i telefonen så jag kan inte få skjuts in till sjukhuset. Men jag har hämtat mig från den värsta chocken, jag har ätit och mår inte alls illa. Det måste ju vara ett gott tecken? Så jag avvaktar nu under ett par timmar.

Imorgon ska jag jobba eftermiddag. Undrar hur det kommer att gå. Jag kanske är helt mörbultad imorgon. Usch, det är läskigt att slå sig i huvudet. Tack för att ni har berättat om era erfarenheter.

Kram från den idiotiska småbarnsföräldern som inte använder cykelhjälm. Och som cyklar på en herrcykel som är för stor och som jag knappt når till handbromsen på. Och som cyklar med väska som ramlade ner på armen och in i hjulet. Är jag nominerad till Sveriges idiotiska klantarsel?! Jag känner mig segerviss.
    Låter som ett klokt beslut av sjukvårdsrådgivningen. Jag tänkte faktiskt också på ett det lät som en väldigt obehaglig smäll.
    Jo, just det när man får en hjärnskakning,
    kan göra att man sen har cykelhjälm vartenda meter man kör med cykel.
    Jag vet knappt om jag hade hjärnskakning ens, när jag ramlat från en stege.
    Men nu har jag hjälm PRECIS hela tiden på cykel. Den sitter som en smäck!
    och förut skämdes jag när jag hela tiden slarvade med den.
    Alltid nåt gott med det onda.
  • Boomtown

Så, nu har jag sjukskrivit mig. En hjälm får inhandlas snart.

Kram och ha en bra midsommarhelg!

Svar på tråden Hur vet man att man måste söka vård? Hjärnskakning