• Rakad Apa

Är det okej att säga "negerboll"?

När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?
  • TheCoopers
    Lussan5 skrev 2011-02-27 01:15:07 följande:
    Svar JA. 
    Jag kommer aldrig att byta ut ordet negerboll, så länge det är okej att säga finska pinnar
    finska är inge fult ord .. eller ?

Neger är det ..

På riktigt så skäms jag för folk som jämför finska pinnar med negerbollar .. det måste vara något väldigt basalt i intelligensen som brister då ..
    I'm the me I choose to be ...
  • giftfri
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-02-27 08:59:47 följande:
    Jag vill veta hur ni TÄNKER när ni jämförnegerboll med finskapinnar!?
    Jag är hur nyfiken som helst.

Rent spontant så tänker iaf jag att finsk är en nationalitet. Ok?
    En finsk individ, är någon från Finland, som vid förfrågan själv skulle benämna sig själv finsk. Liksom jag skulle kalla mig själv svensk, någon annan tysk en tredje kines osv. Min man skulle däremot inte kalla sig neger vid förfrågan vad han var, inte heller min dotter. Negerland finns inte och således heller ingen negernationalitet, (jämför gärna med finsk).
    Finsk är inget invektiv, utan en nationalitet.

Det lämnar oss med 10 000 kronors frågan, vad är "neger" för er? En person från negerland? Om ni skulle trägga en kvinna från säg...Kongo, tror ni då att hon skulle presentera sig som "neger" eller kongoles?

Om ni säger negerboll eller inte skiter jag lite i.
    Men att jämföra med vitlök, finska pinnar osv, är ju så otroligt korkat, en enorm tankevurpa, eller kanske värderingsvurpa, who knows.
    Lägger ingen annan värdering i neger än en rejält mörhyad person.., alltså precis som vi säger indian, vilket åxå är ett påhittat ord, som eg skulle beteckna indier, men som du vet så navigerade man fel å hamnade i Amerika istället för Indien..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Nice Girl Wrong Place
    giftfri skrev 2011-02-27 11:37:45 följande:
    Lägger ingen annan värdering i neger än en rejält mörhyad person.., alltså precis som vi säger indian, vilket åxå är ett påhittat ord, som eg skulle beteckna indier, men som du vet så navigerade man fel å hamnade i Amerika istället för Indien..
    Nej jag har förstått att du inte gör det.
    Men det spelar liksom mindre roll i sammanhanget. Värderingen är satt.
    Du har fått frågan om du även bevarar andra ord, som horunge, imbecill osv? Eller om det bara är ordet neger som du anser värt att bevara?
    Att kalla en människa som är "rejält mörkhyad" för "neger", är inte bara fult utan också ganska anonymt. Varför behöver du använda det ordet? En rejält mörkhyad person kan komma från Indien, Ghana, Jamaica, Tobago, Brasilien, Somalia eller varför inte Sverige?
    Vad är det då som gör att du behöver ett ord för en "rejält mörkhyad person"?
    Vd är motsvarigheten till ordet för de extremt ljusa? Jag förstår inte i vilket sammanhang du ens behöver använda ordet. En mörkhyad människa från t ex Jamaica, vill bli kallad jamaican, inte neger.

Och när man navigerade till Afrika, navigerade man inte fel.
  • fostermamma

Nice Girl
    Vad svarar du om dina barn frågar vad det är för någon då ?
    Du vet ju inte vilket land han/hon kommer ifrån ?

• giftfri
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-02-27 11:54:42 följande:
    Nej jag har förstått att du inte gör det.
    Men det spelar liksom mindre roll i sammanhanget. Värderingen är satt.
    Du har fått frågan om du även bevarar andra ord, som horunge, imbecill osv? Eller om det bara är ordet neger som du anser värt att bevara?
    Att kalla en människa som är "rejält mörkhyad" för "neger", är inte bara fult utan också ganska anonymt. Varför behöver du använda det ordet? En rejält mörkhyad person kan komma från Indien, Ghana, Jamaica, Tobago, Brasilien, Somalia eller varför inte Sverige?
    Vad är det då som gör att du behöver ett ord för en "rejält mörkhyad person"?
    Vd är motsvarigheten till ordet för de extremt ljusa? Jag förstår inte i vilket sammanhang du ens behöver använda ordet. En mörkhyad människa från t ex Jamaica, vill bli kallad jamaican, inte neger.

Och när man navigerade till Afrika, navigerade man inte fel.
    Säger samma sak om dig, du har satt din värdering.
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Johan75
    Lussan5 skrev 2011-02-27 01:15:07 följande:
    Svar JA. 
    Jag kommer aldrig att byta ut ordet negerboll, så länge det är okej att säga finska pinnar
    Det säger ju tyvärr en del om din förmåga att göra jämförande analyser!
    Behold, i come as a thief.
  • Nice Girl Wrong Place
    fostermamma skrev 2011-02-27 11:57:56 följande:
    Nice Girl
    Vad svarar du om dina barn frågar vad det är för någon då ?
    Du vet ju inte vilket land han/hon kommer ifrån ?
    Om mina barn frågar vad?
    Vad någon är för någon?

Likväl som jag inte vet om någon är från Sverige eller Danmark, så vet jag ju inte om någon är från Ghana eller Togo eller kanske Barbados, genom att enbart titta på denne.
    Om jag mot förmodan skulle vara tvungen att beskriva hudfärg, så säger jag en vit eller en svart alt mörkhyad person. Det är liksom det som skiljer oss, hudfärgen. Och vi kan ju alla namnet på alla färger på svenska.
  • fostermamma

Nicegirl
    Det lät så självklart så man skulle kunna tro att du frågar personen rakt ut det jag menade :)

Om barnen frågar vad det är för någon så svarar jag neger för en neger för mig är en person med svart hy

• Nice Girl Wrong Place
    fostermamma skrev 2011-02-27 12:15:41 följande:
    Nicegirl
    Det lät så självklart så man skulle kunna tro att du frågar personen rakt ut det jag menade :)

Om barnen frågar vad det är för någon så svarar jag neger för en neger för mig är en person med svart hy
    Och om du kallade någon i min familj neger, så skulle detta inte accepteras eller gillas. Inte ens lite.
Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?