Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Är det okej att säga "negerboll"?

xLOVEx skrev 2010-07-07 00:19:43 följande:
    Jag kan inte låta bli att tänka på den som skrev i en annan av alla dessa otaliga negerbollstrådar att hon slutligen ändrat sig... Från att vara en envis n-bolls sägare hade hon slutat med det när hennes dotter kom hem från förskolan och berättade att det var så konstigt. Dom hade fått baka chokladbollar på förskolan och det var samma som när vi gör negerbollar, men på förskolan hade dom haft choklad i bollarna istället för negrer som vi har mamma!  Självklart hade hon också på ett barns oskyldiga viss talat om detta för fröknarna... -Hemma har vi negrer i våra såna bollar.   
    hahhahahahahah HÄRLIGT !!
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    sverker11 skrev 2010-07-07 23:08:54 följande:
    Svennebanan är en nedsättande term för en vit svensk.
    Det är mer ett beteende än en vit svensk . Man är en svennebanan ... dvs man beter sig som en stereotyp svensk .
    I.e åker till Gran Canaria .. Har "etnisk" afton på fredagarna med Tacos eller om man verkligen vill spicy till det kanske gör Tikka Masala . Man gillar dansbandsmusik och Ullared , eller de unga kanske TAKIDA . Pratar tyst och ogillar att vara spontan .. man måste ringa 1 vecka innan för att få komma och hälsa på .. osv osv

En Svennebanan !
  • TheCoopers
    Milo och Elias mamma skrev 2010-07-08 08:58:05 följande:
    självklart...det är ju okey att säga vitlök, svennebannan osv....
    Du tycker att det argumentet håller ? På riktigt ?

1 . VIT är inget skällsord . Neger är det . Vit är en färg . Neger är ingen färg . Det är en VIT..LÖK ... men det är ingen NEGER i bollen .

2. Det är inte ok med några skällsord alls . Är det inte lite barnsligt att säga NEGER för att ngn säger Svenne ? Bör man inte vara en större människa än så ?
    Jag hoppar inte från bron heller bara för att ngn annan gör det .
  • TheCoopers
    Milo och Elias mamma skrev 2010-07-08 10:19:33 följande:
    jag har mina åsikter och du dina!!!
    varför kallar då de mörkhyade oss för vitlökar då???blir det då inte ett skällsord???
    Vilka mörhyade människor kallar dig för vitlök ? Jag har aldrig hört det förrut . Aldrig .
    Svenne yes ... men vitlök ?

Men du är ju vuxen .. jag kallar inte folk för fitta heller för att det finns andra som gör det . Ska du lära dina barn att säga neger för att det finns folk i världen som kränker andra människor ?

Det är ju på dagis nivå .. du slog mig så då slår jag dig .

Vad hände med eget val och sunt förnuft ?

Alla människor som kränker någon är idioter . Spelar ingen roll vartifrån de kommer .
  • TheCoopers
    bitte67 skrev 2010-07-08 10:58:51 följande:
    Oups, såg inte att du i princip skrivit det samma som jag. Skäms
    Men jag gör ett tillägg. Blir hellre kallad för svenne än neger.
  • TheCoopers
    MrsAssault skrev 2010-07-09 11:07:38 följande:
    hahahahhaha har du blivit kallad för vitlök? varför det? är du en lök?
    hahhaah Ja vi har aldrig fått ngt svar på det !

Men det är ju humor på högsta nivå !
  • TheCoopers
    logg81 skrev 2010-07-13 22:04:05 följande:
    Jag säger negerboll...

Och jag bjöd en kille från Gambia på negerbollar utan att skämmas...

Jag lägger inte så stor vikt vid ord... Handling är viktigare i min värld...
    Ja i din värld . Men så är den inte din . Det är människor runtomkring dig som tar illa vid sig .. så vad du känner för ordet är tämligen irrelevant .
  • TheCoopers
    sverker11 skrev 2010-07-13 23:18:00 följande:
    Fram till 2006 hade svenska akademin bara ordet negerboll i sin ordlista. Sedan dök chokladboll upp tillsamans med ordet negerboll. (källa wikipedia). Även om vi räknar med att det tar tid för ett ord att ta sig in i ordlistan så verkar det ganska troligt att ordet negerboll varit i allmän bruk långt senare än 70-talet.
    Citat från wiktionary: "I början av 2000-talet inleddes en diskussion om den tidigare beteckningen negerboll är lämplig eller inte,". Det tycks som om det inte var förrän i början av 2000-talet som diskussionen om namnet började på allvar. Så även det pekar på att ordet negerboll varit i allmänt bruk betydligt längre än många tror.

"Hur länge har bakverket funnits och hur länge har det hetat negerboll??"
    Intressant fråga. Jag har sökt på nätet men inte hittat något. Funderar lite på om bollen kan var en import från någon sydlig kolonialmakt (tänkte på kakaon).
    och ? .... man kan fortfarande ändra sitt ordbruk .. oavsett vad ordlistan säger eller ?

Jag är 35 år och mina föräldrar har alltid lärt mig att man inte får använda det ordet .. och ingen annan i  min närhet har någonsin sagt negerboll .

Det är inte så svårt att låta bli
  • TheCoopers
    Taurus skrev 2010-07-14 08:33:56 följande:
    alla tar inte illa upp, speciellt inte folk man känner
    Nej så är det ju  ! Men jag tycker att man själv som person idag 2010 kanske kan låta bli det ordet ? Speciellt om jag som mamma skulle kalla det för negerbollar ? Känns lite konstigt
  • TheCoopers
    logg81 skrev 2010-07-14 10:40:22 följande:
    Min värld? Om du tror att jag sitter i en bubbla så tar JAG väldigt illa vid mej!

Han bad själv om en till "negerboll" så han är väl minst lika skyldig som jag i så fall... Eller är det mer tillåtet om en svart person ber om än negerboll än en vit? I så fall är det hyckleri på högsta nivå!
    Nej det tycker jag inte .

Det gäller alla att man inte använder ordet neger . Det är inget ord man ska använda .
Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?