• Rakad Apa

Är det okej att säga "negerboll"?

När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?
  • Fialisan

Klart man får säga negerboll, har jag gjort sen jag var liten och kommer alltid att göra. För mig kommer de alltid att heta så. Chokladbollar är såna man köper i butiken aka delicatobollar eller andra b-varianter. Negerbollar är de underbara små godbitarna man rullar ihop hemma och gottäter på =) För mig är det inget negativt ord.

• Ethi
    SunnyBunny skrev 2010-06-25 22:27:04 följande:
    Ja för mig är det ju lika självklart och säga negerboll som att kalla dem där gröna avlånga kakorna för dammsugare! Förstår du vad jag menar? Jag är ju uppväxt med det, det är ju så svårt och ändra vanor man haft hela sitt liv! Jag tänker ju inte på mörkhyade människor när jag köper negerbollar. Så det är ju såklart man blir chockad när man helt plötsligt 20 år senare inte får säga så!!!!!
    Jisses. Med andra ord säger du att vi alla får vara tacksamma för att du är alldeles för ung för att ha haft körkort när Sverige bytte från vänstertrafik till högertrafik...

För hur hade det gått?!
  • susannemalmö
    SunnyBunny skrev 2010-06-25 22:27:04 följande:
    Ja för mig är det ju lika självklart och säga negerboll som att kalla dem där gröna avlånga kakorna för dammsugare! Förstår du vad jag menar? Jag är ju uppväxt med det, det är ju så svårt och ändra vanor man haft hela sitt liv! Jag tänker ju inte på mörkhyade människor när jag köper negerbollar. Så det är ju såklart man blir chockad när man helt plötsligt 20 år senare inte får säga så!!!!!
    Men seriöst. Igen, för normalbegåvade människor är det inte svårt att säga chokladboll istället.
  • Guerita
    Shadilly skrev 2010-06-25 22:27:03 följande:
    Hade du inget svar på frågan jag ställde?

Jag har inte läst tråden, jag har redan läst alla inläggen i andra trådar.
    Tänkte att svaret var så självklart att du kunde lista ut det själv. Uppenbarligen finns det fortfarande ett intresse av att diskutera ämnet eftersom tråden nu är uppe i 7 sidor efter ett halvt dygn. Kanske inte alla som är inne i denna har läst det trådar du har läst? De kanske inte ens har sett dem? Kanske har folk hängt olika länge på FL, haft olika intresseområden tidigare än just dig. Att de kanske helt enkelt har missat de andra trådarna eller, tänka sig, vid de tidigare tillfällen VALT att inte klicka på dem men just idag för att de är uttråkade eller nåt väljer att ställa frågan/svara på frågan. FL har hittills varit ganska befriat (något jag tycker är positivt alltså) inlägg där svaret på någons fråga är "titta uppe till höger så hittar du sökfunktionen".
  • Guerita
    Ethi skrev 2010-06-25 22:31:34 följande:
    Jisses. Med andra ord säger du att vi alla får vara tacksamma för att du är alldeles för ung för att ha haft körkort när Sverige bytte från vänstertrafik till högertrafik...

För hur hade det gått?!
  • SunnyBunny
    Ethi skrev 2010-06-25 22:31:34 följande:

För hur hade det gått?!
    Det hade fan vart svårt om man hade kört på samma sätt i 20 år JA! Men kanske inte samma sak då jag kör bil VARJE DAG men inte fan beställer jag negerbollar/chockladbollar dagligen;)

Jag går fortfarande och köper corner cigg fast de idag heter pall mall HA! Kanske är jag bara trög...... Men finns nog värre problem ute i samhäll..
  • Elavela87

Finns det någon mörkhyad i närheten säger jag kokosboll.

Finns det inga mörkhyade i närheten säger jag negerboll.

Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?