• M  och  M

Låter ni andra mata bebisen ni med barn under 6 mån?

Ni som ger ersättning till barn från 0-6 månader, låter ni andra än mamma och pappa mata  med flaskan, t.ex. mormor/morfar, farmor/farfar, kusiner, moster, faster? Om inte varför? Och om ja, hur ofta?

• Svar på tråden Låter ni andra mata bebisen ni med barn under 6 mån?
  • Elvelina

ja det gör vi när det är någon som frågar om de får! Helammade vår son tills han var 3 mån, sen blev det 50/ 50 i  1 mån och nu den sista mån är det bara ersättning.

• Modgun

Ja varför inte?

Lillans far matade henne, hennes mormor och farmor ville det mer än gärna och jag tycker inte att dte är något konstig ti att låta dem göra det. Nu är ju visserligen lillan 10månader och blir fortfarande matad av (förutom mig och gubben) mormor och farmor.

• Kazeer

Yngste sonen är sex månader snart och mormor och morfar har fått ge flaskan några gånger, när de har varit på besök. Jag skulle tro att det har hänt 5-10 gånger under det här första halvåret.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • frwi

Ja, tycker det är bra för henne att veta att alla kan ge mat,,,,, alla som vill får mata så ofta de vill, men jag är med för att se att allt går bra. kan tillägga att jag har en väldigt social tjej som älskar att vara hos alla hon träffar

• Helene OSV

OM jag hade gett flaska så hade jag absolut INTE låtit andra ge!
    Jag hade försökt göra matstunderna så amningslika som möjligt för anknytningen och trygghetens skull.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • lilla hej

nej
    tyckte hon var tryggast hos mig och inte behövde någon annan som matade henne. andra kan göra saker med henne tids nog... 

Älskade ungen har fått en lillasyster
  • johlinn

Första halvåret var det bara jag och pappan som gav mat. Ville också göra det så "amningslikt" som möjligt, skapa mycket trygghet och ge hudkontakt. Kändes fel för oss att låta andra ge maten. De fick gosa mycket med honom ändå, bara inte vid matningen. Gör det som känns rätt för er!

• caspersmamma 08

Det första 6mån var det oftast jag som gav honom mat sambon ibland på natten eller morgonen för jag skulle få sova.
    Ingen annan fick mata honom det första året
    Jag ville som de andra här att de skulle vara så lik ammning som möjligt och skapa en trygghet.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • Snooze

Japp, vem som än ville. Har flaskmatat de två sista barnen, den ena från 3 månader, den andra från dag 1 och det har varit stor variaton i flaskhållare. Jag, pappan, storasyster, storebröderna, mormor, moster, mina kusiner, vänner, dotterns kompisar...

• mirre67
    lilla hej skrev 2010-06-26 09:20:27 följande:
    nej
    tyckte hon var tryggast hos mig och inte behövde någon annan som matade henne. andra kan göra saker med henne tids nog... 
    Fick inte ens hennes pappa mata henne?? Eller kände du att hon inte var trygg hos honom heller??
Svar på tråden Låter ni andra mata bebisen ni med barn under 6 mån?