• M  och  M

Låter ni andra mata bebisen ni med barn under 6 mån?

Ni som ger ersättning till barn från 0-6 månader, låter ni andra än mamma och pappa mata  med flaskan, t.ex. mormor/morfar, farmor/farfar, kusiner, moster, faster? Om inte varför? Och om ja, hur ofta?

• Svar på tråden Låter ni andra mata bebisen ni med barn under 6 mån?
  • Lena

De få gånger hon fick ersättning/bröstmjölk på flaska var det ibland någon annan som matade henne. Sen vid smakportionerna hände det oxå några få gånger att någon annan matade henne.

• stor grön drake
    stor grön drake skrev 2010-06-27 07:30:35 följande:
    ja
    mormor, farfar, farmor, gudfar har alla matat sonen någon gång med flaskan när han var under 6 månader.
    Kan tillägga att han ammade så ofta och länge att jag bara tyckte det var skönt att någon annan matade ibland. Hemma var det ofta pappan, men borta tyckte vi båda det var skönt att få famnen fri en stund.
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • sahara sahara

Nix. För oss var det en viktig anknytningsgrej, och något vi ville ha mellan bebis och föräldrar. En mysstund.

Däremot började hon äta gröt och mat innan hon blev sex månader, och det fick andra ge, om de ville och hon tyckte att det var okej.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Elisabeth83

Ja de som har velat har fått mata henne och det har gått superbra! Skönt med avlastning ibland. I början var det dock mest jag eller sambon som gav henne mat.

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • jenlul

Nej! Och jag är fortfarande snål med att låta någon annan fixa matningen... Jag är lite av en egoist skulle jag tro Skäms När jag eller hennes pappa ger henne mat så vet jag att hon äter ordentligt, och det ruckar inte på andra rutiner. När farmor provade ge henne flaska vid 4 månader åt hon inte, men när jag tog över så gick den i.  Hon är nu 8 månader, och äter inte flaska längre annat än en gång per natt. (Jo, hon får fortsätta med det, visst är jag hemsk!) Men jag ger henne gärna när det är dags för mat, och då ger jag henne.  

Det är helt okej att säga nej, det är jag/vi som sköter matningen! Min tjej slutade amma vid två månader, jag hade inte mat så det fick bli ersättning. Det var bara vi, alltså jag och pappa som fick ge henne mat dem första sex månaderna. Jag resonerade som så att dem som ammar får behålla den här mysstunden för sig själv, varför ska jag nekas den bara för att jag inte har tillräckligt med mjölk?

Men, om du vill att någon annan ska mata barnet, så varför inte, så länge hon är trygg med personen så tror jag inte det ska vara några problem.

• Euphoria85

det är många andra som matat mina söner
    men om man bortser fråna alla sköterskor på neonatal
    så är det nära familj
    och nån vän
    bara skönt med avlastning
    och då kunde båda killarna får mat i famnen :)
    dock sitter alltid  känslan där av att vilja göra det själv,
    ingen annan gör helt rätt ;)

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • Burberry
    Ise 27 skrev 2010-06-26 23:24:06 följande:
    Alla som ville fick mata henne, hålla henne, gå ut och gå med henne och gosa med henne redan från första dagen. Hon har inte några problem med nya människor i dag då hon är 20 månader. Jag har aldrig sett en tryggare och mer framåt unge. Jag tror inte att det där är så viktigt i början som alla säger. Det är bara ett behov man som förälder vill skapa. Så länge barnet får närhet, kärlek och mat så spelar det absolut ingen roll vem som ger det. (inte baserat på forskning, utan erfarenhet)
    Håller med. Så har vi också gjort med våra tvillingar som nu är 15 månader, och de har aldrig varit blyga för andra människor.
    Ja, jag har tvillingar & Nej, jag tycker inte det är det minsta jobbigt
  • k girl
    Burberry skrev 2010-06-27 10:52:42 följande:
    de har aldrig varit blyga för andra människor.
    Men vad har det med saken att göra?
  • Sanningsdan

Jag har aldrig riktigt förstått det där med att koppla just matningen till anknytning och trygghet? Vad är det som gör just matningsstunden så optimal för att knyta an till sitt barn/sin förälder? Jag gosar med, bär på, sjunger för, är nära mitt barn i stort sett hela tiden ju, och det är Agnes pappa med...men vad är det vi riskerar att förlora genom att låta syskon, mormor, farmor eller annan mata henne?

• myran82

Vår son har blivit matad av sin farmor, mormor, morfar, lillafarmor (min farmor) och moster. Utöver oss är det lillafarmor som har matat mest gånger eftersom vi väldigt ofta är och hälsar på hos henne och hon tycker det är mysigt.
    Min mamma och pappa är de med störst erfarenhet av flaskmatning av de som matat honom eftersom min mamma inte ammat någongång.

Självklart får ingen som vi inte litar på mata honom och såklart inte hålla honom heller.

Svar på tråden Låter ni andra mata bebisen ni med barn under 6 mån?