• HelenaMax

Varfor blev allt sa svart efter man blivit foralder?

Sedan vi blev foraldrar ett ar sedan sa var det en sjalvklarhet att livet skulle forandras totalt, det visste vi och vad medvetna om.. Men att hela relationen skulle bli sa annorlunda?
    Jag vet inte om det ar flera som har samma problem har men vi har helt tappat varandra, energin och lusten till att gora ' roliga' saker..
    Det kanns som om det ar mest jobb, arbete i hemmet, och ta hand om den lille..

Lyckan kommer endast genom att se var lille plutt glad o nojd, men hela situationen blir dubbelt sa jobbig nar han inte mar bra, sjuk, gnaller osv.

Sjalvklart paverkar detta var ( mannen och jag sjalv) relation, och bygger upp massa spanningar mellan oss.. Bada jobbar och har kravande arbeten, sa somn, halsa osv ar viktigt..

Den senaste tiden ( 6 manader) har vi inte orkat med nagot forutom komma hem fran jobbet, hamta lillen pa dagis, laga middag, fixa valling, bada, och hupp i sang..
    Sen skall det hangas o vikas tvatt, dammsugas o hallas rent, mat inhandlas, osv osv.. Ja ni vet sakert sjalva..

Hur gor man for att fa tillbaka ' buset' igen.??? Man kan ju inte bara slappa allt ansvar..

Och hur gor ni for att inte bli galna pa varandra nar bada jobbar och gor sa gott man kan? Kanns som om vi surar pa varandra varje dag.

Nagot nara samliv ar inte att tanka pa, varken orkar eller har lust, vilket sjalvklart gor allt ANNU varre, om det nu kunde bli sa..

suck.

Tips?

• Svar på tråden Varfor blev allt sa svart efter man blivit foralder?
  • Bonanza

Hur gammalt är barnet?

Jag känner inte igen mig, men tänkte ändå försöka ge lite råd.

Hur många av dessa "måsten" och "ansvar" kan ni skära ner på? Man behöver inte ha ett så städat hem, inte om det går ut över relationen. Kan ni inte beställa matkassar som levereras till dörren med recept? Då behöver ni inte tänka på att storhandla eller vad ni ska äta.

Vad är det som är så jobbigt? Sover barnet dåligt? Ger ni varandra sovmorgnar på helgerna? Om ni sätter er ner och ser över exakt vad det är som är så jobbigt, och sedan försöker hittalösningar så att ni kan skära ner på det, hur fungerar det? Måste båda jobba heltid (Om ni gör det?), har ni möjlighet till barnvakt för att kunna göra något kul?

Och sist: nej, man kan inte släppa allt ansvar. Men det går att vara busig och ha kul med barn också, och erat barn kommer må mycket bättre av två föräldrar som kanske är lite oansvariga ibland, men som mår bra och trivs med sitt liv.

• far

<<<<<<så blir livet nog för de allra flesta. Kanske har man alldeles för stora förväntningar, kanske man inte kan föreställa sig hur mycket "jobb" det innebär att köra "räset", man ger sig aldrig tid att fråga sig själv vad man håller på med. Du känner dig maktlös, fastkedjat vid den "dröm" du hade om "den lyckliga lilla familjen". Ni orkar inte äns att ge varrandra närhet längre. Det som är det viktigaste. All energi går åt att upprätthålla "farten på racerbilen".

Man får ställa sig frågor. "Vad kan jag/ vi ändra på, och hur?" Har en av os möjlighet att gå ner i tid på jobbet, har vi kanske råd med en "städaska" som kan komma ett par ggr i veckan, så vi får mera tid att "bara vara"? Kan vi lämna barnet hos någon över en helg, så vi kan åka nånstans, eller bara stanna hemma, mysa, äta gott, titta på film?

Om ni bor i en villa med trädgård, så kanske man kan fundera på att byta "ner sig", till en mindre lägenhet med balkong, (hyresrätt) för att slippa allt ansvar med hus och trädgård.

Har vi råd till att utnuttja "vårdbidraget", kanske under en tid?
    Så det ni behöver är just TID. En bristvara i dag, som får många på knä.

Börja med att ge' din man en stor kram, berätta för honom hur mycket du längtar, och försök att få igång en dialog. Om ni har jättesvårt att prata "djupt" just nu, så skriv ett brev, och skicka det med posten så han öppnar det själv och läser. Lycka till.Förvånad

• snabla

nu har ni ju klarat av första året som är det jobbigaste ur många aspekter
    barnet blir mer självständigt och kan/vill snart hjälpa till m olika måsten som att
    ex bära tvätt t maskinen.
    Visst är man trött och när barnen är sjuka o man sitter isolerad fast man egentligen skulle
    hitta på nått kul känns inte livet så glamoröst men så är det ju för alla. Man orkar mer som förälder om man ibland får egentid att göra någon hoby eller träffa någon kompis samt att
    träna lite kanske en promenad på lunchen på jobbet eller iaf en gång i veckan gå på ett gruppass. Sätt er ner o prata o berätta hur ni skulle vilja att det var ha ej för höga förväntningar
    känns kanske inte kul att typ planera in tid för sex men vad gör man ni måste själva starta igång det så blir det bättre, jag lovar. Vår flicka är nu 3år och trots kan själv, vill inte utbrotten är allt så harmoniskt nu hon leker bra själv ett tag, hon kan se en film en stund och varava ner efter middagen igår satt hon vid ett barnbord m sina kompisar (på midsommar) och åt själv!!! Helt ortroligt vad barn är fantastiska, lycka till med allt visst förändras livet när man får barn men man behöver inte ge upp allt det gamla - hitta en balans o lycka till.

• pojkens

ja du. Det blir lätt så, man får tvinga sig själv att göra saker tillsammans. Ett tag planerade vi in en kväll i veckan för sex. Låter trist men det funkade ganska bra. Ju mer närhet man får/ger desto gladare brukar stämningen bli hemma.

Sen gäller det att faktiskt skita i hur det ser ut hemma ibland. Man får lätt känslan att alla bor i perfekta hem och är lyckliga men vem ser hur det ser ut hemma hos andra egentligen? Är jag trött så prioriterar jag sova eller träna framför att plocka undan, det kommer ju ändå se lika stökigt ut imorgon när sonen rivigt fram alla leksakerna igen.

Så rådet är nog att skita i fler "måsten" och planera in aktivteter tillsammans, elelr ta barnvakt en kväll i månaden och gå ut och äta god middag eller ta en romantisk promenad tillsammans.  

• HelenaMax

Hej alla,

Tack for fina svar och ideer. Vi bor i utlandet sa har tyvarr varken familj, vardbridag eller nagon orderntlig mamma ledighet ( den var 3 manader)..
    Nu ar var lille pojk redan ett ar..

Egentligen ar det inte sa att han ar jobbig i sig, han sover mkt bra i perioder, ater, leker och ar glad och jattemysig.. har dock haft massa tunga forkylningar med feber sedan han borjade dagis vid 9 manader ( tidigare hade vi barnflicka/en van som hjalpte oss)..

Kanner mer att man min och jag stor oss pa varandra.. vi har hamnat i nagonslags kontrollveva, vem har gjort vad/vems tur att ga upp pa morgonen, vem far sova och hur lange? allt som det ena gjort jamfors mot vad den andra gjort nar han/hon hade ett visst ansvar..
    Hel knappt har det blivit!
    Precis som om vi inte kan unna varandra att fa lite tid for oss sjalva for man maste matcha upp mot varandra. ( typ han lagade mat och hangde tvatten och jag har bara varit ute pa promenad med lillen i en timme) vi liksom vager upp vilket som ar jobbigast och efter det sa bestammer vi vem som skall ta nasta ' jobb'   .
    Samtdigt gor vi inte pa detta viset sa skulle jag fa ta varenda morgon, nattning, tvatt, tomma diskmaskin osv osv. Skulle jag inte jobba sa visst, fine, det kan jag hantera men jag ar lika trott som min man ar nar vi kommit hem fran jobbet.

Aven om vi har detta planeringsattet sa blir jag ofta sur pa mannen for jag kanner att jag tar mer av de 'jobbiga' bitarna..Helst nar det galler allt som skall grejas med nar man kommit hem fran jobbet och hamtat pa dagis.. Da lyckas pappa garna hitta nagot annat pyssel som inte innebar ta hand om en trott grinig bebis.

Suck.. och i denna vevan har var pojk gatt o blivit jatte mammig, sa han nojer sig inte ofta med pappa, utan kommer krypandes till mig for gos o kel...vilket ju ar jatteharligt men valdigt utmattande for jag far aldrig en lugn stund! Sjalvklart kanns detta jobbigt for min man eftersom han blir otillracklig a nagot vis..

Vad som ar varst, tror jag ar att han inte har nagra vanner att tala med detta om.. Han ar Engelsk och mentaliteten ar lite att man biter ihop och kor pa, man visar inte utat om man ar upprord eller har det jobbigt.. Sa vad som hander ar att han biter ihop, men exploderar da och da..

I slutandan har detta i vilket fall utvecklats till spanningar och gnall mellan oss, som in sin tur gjort att vi knappt ens orkar/har lust att prata om saker o ting som vi brukade.. Drommar, tankar, ideer, skvaller, ja allt mojligt.. Da vi tappat denna narheten har vi aven tappat sexet.. :( jag tander inte pa honom langre eftersom vi oftast ar arga och irriterade/trotta pa varandra.

Vi hade en drom om att fa resa langt bort, men tanken pa att ens ta med var plutt pa en 25 timmars resa kanns oxa fel..

Nu sitter vi liksom fast. Alskar var pojk mer an allt annat, har ingen tid eller lust for varandra, de vanner vi har kvar har inte sjalva barn utan reser, gar pa middagar, fester, tranar flea ggr i veckan, umgas osv osv.. Sen vi fick barn sa blev vi lite uteslutna eftersom man inte passar in i dessa miljoer med en bebis..

Kanske vart fel da vi bestamt att ordentliga rutiner ar viktigt och skall foljas for lillens valmaende.. Men nu ar det vi som inte mar bra istallet.

Skulle hemskt hemskt garna vilja ha en pappas asikt/view pa detta.. Vad ar viktigt for er, hur gor ni i er relation, och hur andrades er livsstil sedan ni fick barn? Skall man planera in EGEN tid ( for ol, sport, resor osv ) eller skall man gora allt tillsammans?

Hur lagger ni upp ansvaret pa uppgifterna i hemmet?

• allakantralla
    HelenaMax skrev 2010-06-28 10:29:52 följande:
    Hej alla,

Tack for fina svar och ideer. Vi bor i utlandet sa har tyvarr varken familj, vardbridag eller nagon orderntlig mamma ledighet ( den var 3 manader)..
    Nu ar var lille pojk redan ett ar..

Egentligen ar det inte sa att han ar jobbig i sig, han sover mkt bra i perioder, ater, leker och ar glad och jattemysig.. har dock haft massa tunga forkylningar med feber sedan han borjade dagis vid 9 manader ( tidigare hade vi barnflicka/en van som hjalpte oss)..

Kanner mer att man min och jag stor oss pa varandra.. vi har hamnat i nagonslags kontrollveva, vem har gjort vad/vems tur att ga upp pa morgonen, vem far sova och hur lange? allt som det ena gjort jamfors mot vad den andra gjort nar han/hon hade ett visst ansvar..
    Hel knappt har det blivit!
    Precis som om vi inte kan unna varandra att fa lite tid for oss sjalva for man maste matcha upp mot varandra. ( typ han lagade mat och hangde tvatten och jag har bara varit ute pa promenad med lillen i en timme) vi liksom vager upp vilket som ar jobbigast och efter det sa bestammer vi vem som skall ta nasta ' jobb'   .
    Samtdigt gor vi inte pa detta viset sa skulle jag fa ta varenda morgon, nattning, tvatt, tomma diskmaskin osv osv. Skulle jag inte jobba sa visst, fine, det kan jag hantera men jag ar lika trott som min man ar nar vi kommit hem fran jobbet.

Aven om vi har detta planeringsattet sa blir jag ofta sur pa mannen for jag kanner att jag tar mer av de 'jobbiga' bitarna..Helst nar det galler allt som skall grejas med nar man kommit hem fran jobbet och hamtat pa dagis.. Da lyckas pappa garna hitta nagot annat pyssel som inte innebar ta hand om en trott grinig bebis.

Suck.. och i denna vevan har var pojk gatt o blivit jatte mammig, sa han nojer sig inte ofta med pappa, utan kommer krypandes till mig for gos o kel...vilket ju ar jatteharligt men valdigt utmattande for jag far aldrig en lugn stund! Sjalvklart kanns detta jobbigt for min man eftersom han blir otillracklig a nagot vis..

Vad som ar varst, tror jag ar att han inte har nagra vanner att tala med detta om.. Han ar Engelsk och mentaliteten ar lite att man biter ihop och kor pa, man visar inte utat om man ar upprord eller har det jobbigt.. Sa vad som hander ar att han biter ihop, men exploderar da och da..

I slutandan har detta i vilket fall utvecklats till spanningar och gnall mellan oss, som in sin tur gjort att vi knappt ens orkar/har lust att prata om saker o ting som vi brukade.. Drommar, tankar, ideer, skvaller, ja allt mojligt.. Da vi tappat denna narheten har vi aven tappat sexet.. :( jag tander inte pa honom langre eftersom vi oftast ar arga och irriterade/trotta pa varandra.

Vi hade en drom om att fa resa langt bort, men tanken pa att ens ta med var plutt pa en 25 timmars resa kanns oxa fel..

Nu sitter vi liksom fast. Alskar var pojk mer an allt annat, har ingen tid eller lust for varandra, de vanner vi har kvar har inte sjalva barn utan reser, gar pa middagar, fester, tranar flea ggr i veckan, umgas osv osv.. Sen vi fick barn sa blev vi lite uteslutna eftersom man inte passar in i dessa miljoer med en bebis..

Kanske vart fel da vi bestamt att ordentliga rutiner ar viktigt och skall foljas for lillens valmaende.. Men nu ar det vi som inte mar bra istallet.

Skulle hemskt hemskt garna vilja ha en pappas asikt/view pa detta.. Vad ar viktigt for er, hur gor ni i er relation, och hur andrades er livsstil sedan ni fick barn? Skall man planera in EGEN tid ( for ol, sport, resor osv ) eller skall man gora allt tillsammans?

Hur lagger ni upp ansvaret pa uppgifterna i hemmet?
    Hej hej!

Nu är jag inte pappa, utan mamma, men delar livet med en pappa som på det stora hela är nöjd med hur vi gjort och vad vi gör. Vårt samliv har väl inte heller varit på topp kan jag säga, och vi får också boka tid för sex, men det hjälper faktiskt.

Hos oss behöver vi inte fundera på vem som gjorde vad sist, utan har ett varannan-dags-system som rullar på med både barn och hushåll. Vi kom gemensamt fram till att vi inte vill att hushållsarbete exklusive matlagning skulle ta mer än 45 minuter/dag. Utifrån det har vi ett rullande schema för vem som är ansvarig för vad. Storstädar en gång i veckan på helgen då vi båda är lediga. Den ena tar sonen på natten vid ett eventuellt uppvak, och den andre tar honom på morgonen med frukost och så. Den ena lämnar på dagis, den andre hämtar. Osv osv.

Att vårt liv är så uppstyrt betyder för vår del att vi dels inte behöver TÄNKA på vem som ska göra vad, vad som är orättvist eller vem som blir tyngst belastat. Vi har själva bestämt att detta var det rättvisaste, vilket också ger utrymme för att man kan be varandra om hjälp, och erbjuda varandra hjälp när man känner att man har det utrymmet. Dels betyder det att vi har kvällarna fria. Medan den ena nattar barn, tar den andre hand om köket efter middagen. Sen lägger vi varsin halvtimma kanske på övriga hushållsuppgifter, som vi är klara med lagom till när sonen somnat in. Så från halv åtta varje kväll har vi "egen tid", och kan ägna oss åt varandra eller oss själva. Det är toppen tycker jag.

det enda som är tråkigt är att vi aldrig har barnvakt, men det är en annan femma.
  • pojkens

nu går vår son på dagis men jag är arbetslös, så jag lämnar sonen och hämtar honom vid 3 och leker med honom och ger honom middag, oftast innan min sambo hinner hem. Så just nu gör jag det emsta med sonen. Men på helgerna har vi varsin natt att sova, och sen runt 8 väcker den som varit uppe på naten/morgonen den andre och får då sova 1-2 timmar själv. 

Så försöker vi köra varannan middagsdag, och en har ansvar för tvätten och en för dammsugningen. Eftersom jag är hemma på dagarna nu gör jag mer för tillfället, men jag tror på at tha uppdelade ordentliga ansvarsområden för att slippa tjafset.

Men jag känner igen det där med att man jämför vem det är mest synd om, och börjar man tjafsa om vem som är tröttast elelr vem som diskat mest eller liknande så blir det skitdålig stämning. För oftast tycker bägge att de är tröttast. Så det gäller att bestmma sig att inte nämna att jag minsann diskat nu och städat så nu får du leka med sonen... Utan istället försöka bestämma ansvarsområden som man följer, och sen kan man istllet när man är trött hänvisa till just bara at man är trött och vore glad om ens partner kunde ta hand om barnet en halvtimme så man fick vila. Utan att skuldbelägga den andra så man hamnar i en ergumentation om vem som gjort mest. Men som du sa, så funkar det bara om man delar hyfsat på bördan, inte om den ena alltid gör allting.

• Majsan72

Rent krasst (biologiskt), så är det ju inte tänkt att er relation ska vara så där hoppsan hejsan när ni har ett litet barn i huset. Ett år är forftarande ganska kort tid. 
    Men sen finns det ju knep för att undvika skilsmässan.
    Tipsar gärna om den här sajten - www.relationer.biz, med många tips på hur man får tillbaka lite "sparks" igen.  

• NovasM

Det var lite skrämmande att läsa ditt inlägg för jag känner igen mig så otroligt väl! Jag och min man bor i Tyskland med vår dotter på 7 månader. Nu ska vi visserligen flytta hem om en månad och jag hoppas såå att att saker förändras. Vår dotter föddes här och förlossningen drog ut en vecka, sen var hon på sjukhus en del för att hon hade höftledsluxation. Vi flyttade hit för att min man fick jobb här, vilket inte går att missa. Större delen av min förlossningen och de andra sjukhusvistelserna gick jag igenom ensam. Om jag ringde honom och sa att jag behövde honom kom han så klart, men.. jag märkte att han hela tiden tänkte på jobbet och inte kunde fokusera. Jag var ändå ensam även om han var med.

Hemma gör jag nästan allting, han lagar maten och vi handlar gemensamt. Men, städar och tvättar är det bara jag som gör. När han kommer hem från jobbet är han så trött och sliten. Och snäll som jag är så försöker jag avlasta honom så jag tar vår dotter även på kvällen. Jag har aldrig någon egen tid alls känner jag. Och, jag önskar så ofta att han bara kunde se hur jag kämpar och tar henne hela tiden och erbjuda sig att hjälpa till utan att jag måste be honom. Men, så är inte fallet. Jag måste alltid säga till honom om han ska göra någonting. Jag försöker hitta på små överraskningar till honom hela tiden för att motivera honom men jag får ALDRIG något tillbaka. Det "dumma" i det hela är att han tycker att han gör jättemycket och så tjafsar vi om det. Vi småbråkar och går varandra på nerverna nästan hela tiden, vilket beror på trötthet skulle jag tro. Och att vi inte känner några här, så vi får aldrig någon form av avlastning med tösen.

Vi har avsatt kvällar då vi inte ska titta på TV eller göra något annat än att ligga i sängen och mysa och eventuellt ha sex. Även om vi är för trötta eller inte alls på humör så försöker vi, och efteråt känns det som om vi har kommit varandra mycket närmare igen. Jag tror att det gäller att försöka kämpa även om man känner sig för trött eller sliten. Man känner sig så mycket närmare sin partner efteråt. Det låter kanske hemskt att avsätta kvällar för att ha sex, inget blir ju spontant då. Nej, det stämmer ju, men å andra sidan så kanske man får göra så under en begränsad period. Vi brukar även ligga och prata ordentligt om allt som kommer upp. Vi har då bestämt innan att det inte ska bli något bråk utan vi försöker prata om problem vi har och ger oss inte förrän vi har kommit på en lösning eller kompromissat. Jag tror att kommunikation är så otroligt viktigt när man lever så.

Lycka till och massa styrkekramar!

• Sugarpaste

hej TS.

Hur går det för er?, hittade tråden och blev väldigt nyfiken...

• HelenaMax

Hej!

Ja jag kom bort mig, och aldrig riktigt tillbaka till forumet..
    Tankte faktiskt pa detta harom dagen... Sa, hur har saker o ting andrats?

Vad som funkar bra/riktigt bra:

-Hushallet
    -Delat ansvar
    -Tid for oss sjalva, var och en som individer da och da
    -Mer somn
    - Mer mys o mindre brak
    -Leker tillsammans med lille gosen

Vad som fortfarande inte funkar:

-Inget sex sug whatsoever ( han har, inte jag)
    -bada blir latt huggiga mot varandra ( antar att denna meningen och den ovan hanger ihop.haha)

Tja, jag vet inte om man skall bli deppad av detta svaret eller ska man kanske bli glad att de flesta bitarna har lagt sig pa plats?

• allakantralla

Jag tänker att ibland får man liksom starta sexet för att få igång själva suget. Antingen på egen hand eller tillsammans (eller helst både och). Alltså att börja sexa utan att man känner sig sugen, känns det konstigt kan man ju börja med massage, att bada tillsammans eller hitta något annat sätt att vara nära kroppsligt på en längre stund.

Vad tror du om det? 

• pojkens

för oss är det också så att om vi inte haft sex på länge, då blir vi mer korta i tonen och irriterade. När vi sen "får till det", ja då blir vi bägge mer avslappnade och får längre stubin, 
    Så ibland är det helt enkelt så att jag ser till att vi har sex. Det är näligen jag som inte har så mycket sexlust såklart. Tror generellt att vi tjejer är lite sämre på att koppla bort allt det jobbiga och tänka på sex än vad killarna är.

• TheFamily

Har inga råd att ge men vill säga att jag kunde skrivit det du skrev....känner igen mig...
    Så jag vill bara säga att du inte är ensam eller onormal! Kram

• HelenaMax

ahh det var skont att hora.. alltsa, inte skont att andra maste vara i samma situation, men skont att man inte ar ensam...
    Konstigt hur saker o ting forandras. Jag ar verkligen nyfiken pa att forsta hur de manniskorna som 'far till det'  inte bara bara nuppa fronten, utan alla bitar som man tidigare hade i sitt liv, efter man fatt barn och blivit ansvarsfull..

Varfor fungerar det bra for vissa, och for andra inte? Jag skulle garna kanna mig ung, snygg o sexig o SUGEN igen.. men mamma och jobb hjarnan, ont i ryggen osv sager precis tvartemot.

Jaja, vad ar val en bal pa slottet..... :)

• mariaheterjag

Å jag känner också igen mig! Vår son är 1 år nu. Och mycket har ju blivit lättare men samtidigt har det också gått så lång tid. Utan sömn, så mycket närhet, tid att göra roliga saker....Har nästan aldrig sex för vi orkar inte. Ingen av oss. Jag är hemma så jag gör det mesta förutom att laga middagen. Tar även alla nätter. Och sambon är så himla trött när han kommer ifrån jobbet att jag ofta tar det mesta då också. Hoppas att vi kan fixa det här. För vi älskar ju varandra egentligen men det finns ju igen tid!

Jag undrar också varför det fungerar så bra för vissa och vissa inte. Vad gör vi för "fel"?

Svar på tråden Varfor blev allt sa svart efter man blivit foralder?