• Whirlwind

Fråga om en tjej är gravid?

Jag vet inte, jag bara stör mig.
    Hur tänker ni som vräker ur er och frågar om någon är gravid ?

Igår frågade min sambos mormor om jag väntar barn, okej jag är väll absolut inte den smalaste men jag är absolut inte tjock.

Jag undrar bara hur man kan med att fråga, inser inte ni som frågar att för det första kan man såra den man frågar eftersom man antyder att personen är fet.
    För det andra så borde man inse att OM nu människan skulle varit gravid så har inte människan sagt detta av en anledning.

Jag vet inte, meningslöst inlägg egentligen.
    Jag blir bara trött

• Svar på tråden Fråga om en tjej är gravid?
  • Kalycia

Många gånger har gravida kvinnor en speciell "gravidmage" vilket gör att det oftast känns safe att fråga. Jag frågar visserligen aldrig någon om jag tror att de är gravida, även om jag många gånger har lust till det, för är de inte gravida behöver de oftast gå ner ett par kilo. Om det är en människa som är bekväm med att vara lite stor men inte gravid så tar man inte åt sig, men om det är jobbigt att höra för att man inte vill vara tjock, då blir det knivigare.

• Anova

Får man frågan om man är gravid från närstående så brukar jag tolka det som ett önsketänkande.

• nirakanna2

Om man vill men inte kan bli gravid (eller graviditeten dröjer) är det ett helvete med alla som frågar om man är gravid. Är personen gravid får man ju veta förr eller senare iallafall... Jag hör till dem som inte frågar förrän typ 8:e månaden

• Strumpan 78

Jag tycker det hör till vanligt vett att inte fråga, om det kan vara i tidig grav och man inte har gått ut med det. Antingen är inte personen i fråga gravid, eller så vill den inte berätta än.
    Jag fick frågan från en manlig jobbarkompis när jag var gravid första gången. Jag hade tackat nej till alkohol på en fest, samt varit sjuk lite från jobbet. Direkt "-Är du gravid" Jag blev så förbannad och sur, blånekade. Rätt eller fel vet jag inte, men inte skulle han få äran att veta först av alla bara för att han var fräck nog att fråga!

Din sambos mamma kanske går och hoppas på att du ska bli gravid, hon kanske hade tänkt på andra saker som tecken på en graviditet än bara magen? Du kanske haft ont i huvudet, tackat ej till kaffe el alkohol, varit trött eller ur balans? Många brukar ju berätta i v 12 och då brukar man ju inte hunnit få så mycket mage än. (svullen mage kanske, men magen i sig brukar ju inte ha vuxit) men en massa andra symptom bruakr ju ha dykt upp.

• solskina

Samma känsla när jag läser i tidningen när ska vi höra små fötter i kungahuset.
    Tänk om dom inte kan få barn!!

Jag har en vän som levde många år med stressen att inte bli gravid. Hon fick höra dessa ord gång på gång. Även när andra i hennes närhet fick frågan så var det som en kniv i henne. (hon fick barn sedan med hjälp).

Jag har fått frågan av en husläkare för många år sedan.Jag var är med sonen.
    -Är du gravid
    -Nej jag är så här fet, svarade jag (var inte jätte stor men inte trådsmal heller).

Han rodnade läkaren och vände som om.

• Misskennedy

jag har aldrig fått frågan själv sådär (utan o va gravid) men kan tänka mig att det inte är den roligaste frågan..däremot kan jag tänka mig, som någon mer skrev, att hon kanske har tänkt på något annat än magen.. sen pratar en del och tänker efter senare helt enkelt med..

solskina skrev 2010-06-26 16:06:48 följande:
    Samma känsla när jag läser i tidningen när ska vi höra små fötter i kungahuset.
    Tänk om dom inte kan få barn!!

Jag har en vän som levde många år med stressen att inte bli gravid. Hon fick höra dessa ord gång på gång. Även när andra i hennes närhet fick frågan så var det som en kniv i henne. (hon fick barn sedan med hjälp).

-Är du gravid
    -Nej jag är så här fet, svarade jag (var inte jätte stor men inte trådsmal heller).

Jag har råkat ut för liknande, var till en distriktsköterska pga eksem och hade ett utslag på magen, där jag även har fått lite bristningar senaste åren..på en gång slänger hon bara ur sig "jaha du har fött barn också!".. jag blev så himla paff så jag hann inte "samla ihop" ett bra svar, som du, utan det blev bara "eehh...näe det har jag inte..".. senare så kom jag på att jag skulle ha slängt ur mig nåt sånt att näe jag är bara fet..
    inom vården framför allt borde dom ju ha vett o inte fråga eller släng ur sig saker bara sådär tycker man..
    BF 2010-07-19
  • Fru Sveden

Nu är detta visseligen något år sedan, jag och min man gick till ett kebabstälke här i stan och det första killen bakom disken säger är: grattis. Jag fattade ingenting vadå grattis. Sedan fattade min man och började asgarva. Snibben trodde jag var gravid, men tyvärr var jag bara tjock. Eller tyvärr och tyvärr jag var bara 19-20år då så det var väl egentligen bara bra

Kan tillägga att snibben skämdes ganska mycket

• Anova
    solskina skrev 2010-06-26 16:06:48 följande:
    -Är du gravid

Fast det är väl inte helt ovanligt att läkare/sjukvårdspersonal ställer den frågan?
    Värst var då jag sökte läkarhjälp eftersom jag bara kräktes hela tiden.. Tror att sjukhuset gjorde 5 grav-test på mig innan de konstaterade att jag inte var gravid. (jag var mjölkallergisk och laktosintollerant).
  • Bedan

Jag frågar inte.
    En kursare till mig hade putmage och jag tänkte att det såg ut som att hon var gravid, men jag kunde ju inte veta om det bara var så hennes mage var sen förra barnet. Så jag frågade såklart inte, men det visade sig med tiden att hon var gravid. Vad har jag med att göra vad andra har för graviditetsstatus? Det är väl bara intressant ifall de själva tar upp saken för diskussion.

• Michisen

Jag frågar inte, såvida jag inte ser ett barnahuvud tränga ut mellan benen på den jag frågar och då säger jag antagligen: "Oj, du är visst så gravid så du ska sluta vara gravid nu, ska jag fånga upp?"

Jag låter helt enkelt bli att fråga. Ursmart taktik, då jag bland annat träffat på en kvinna som hade en gigantisk cysta i magen - hon tyckte att jag var oerhört trevlig då jag var den enda som inte gratulerade henne till "graviditeten". Och jo, hon ser faktiskt oerhört gravid ut, och har så gjort i flera år.

Fråga mig inte varför cystan inte tas bort, jag har inte frågat henne om det heller, det är hennes liv och så länge hon verkar vara nöjd och glad så håller jag visligen klaffen.

Svar på tråden Fråga om en tjej är gravid?