• Anonyhm

Kör du över fotgängaren eller stannar du??

Du som svarar får inte ändra alternativen, lägga till eller dra ifrån. Situationen är som den är och det jag vill ha svar på är bara hur du hade gjort i exakt denna situationen.

Du befinner dig körandes din bil på en  50 väg. I bilen sitter också ditt spädbarn i sitt bakåtvända, korrekt fastspända babyskydd. Allt är korrekt och bra. Bakom dig kör en enorm lastbil. Du märker att föraren förmodligen är berusad. Han vinglar och trampar hårdare på pedalen. Framför dig ser du ett övergångsställe över vilket en fotgängare kommer att gå precis när du kommer fram. Lastbilen bakom dig har nu totalt flippat ut och pressar dig fortare och fortare. Han tänker inte stanna och stannar du kommer han att köra på/över din bil.

Det finns väldigt kort betänketid från det att du märker att lastbilen ökar takten tills det att du är framme vid övergångsstället. Det finns INGEN möjlighet att svänga av på något håll.

Hur gör du? De enda alternativ du har i detta exempel är att köra på fotgängaren eller att tvärbromsa och bli påkörd av den stora lastbilen. Stannar du? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-27 16:24
    Relevanta synpunkter dök upp tidigt i diskussionen. Betänketiden är kort men inte SÅ kort att du inte hinner fatta ett beslut. Jag skrev att betänketiden var kort eftersom jag ville slippa folk som svarade att de hade ringt polisen och inväntat dem eller "väntat till nästa avfart" och dylikt. Du har alltså en tillräckligt lång sträcka framför dig för att kunna tvärbromsa, ta smällen själv och ge fotgängaren en chans men inte tillräckligt lång för att hinna hitta en avtagsväg eller ringa efter polis osv.
  • Svar på tråden Kör du över fotgängaren eller stannar du??
  • JellyBean

Gasen i botten. Mitt barn i bilen? sorry fotgängarn men mitt barn kommer först.

• Anonyhm
    JellyBean skrev 2010-06-27 16:02:56 följande:
    Jag resonerar likadant. Självklart skulle jag inte må bra av valet men mitt barn kommer först. Vi i min bil har ingen möjlighet att göra något åt situationen som vi är intvingade i. Fotgängaren har möjlighet att se sig för och stanna. 
  • saltabanditen

I det läget spelar det ingen roll hur man gör. Bromsar jag och får lastbilen i häcken kommer fotgängaren att klippas eftersom långtradare har lång bromssträcka.

Trycker jag gasen i botten och klipper fotgängaren kommer bilen att sakta farten av krocken och får lastbilen i häcken.

Så hur man än gör i detta exempel så kör man över fotgängaren.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Anonyhm
    saltabanditen skrev 2010-06-27 16:07:31 följande:
    I det läget spelar det ingen roll hur man gör. Bromsar jag och får lastbilen i häcken kommer fotgängaren att klippas eftersom långtradare har lång bromssträcka.

Trycker jag gasen i botten och klipper fotgängaren kommer bilen att sakta farten av krocken och får lastbilen i häcken.

Yes men om man bromsar tillräckligt långt innan övergångstället har fotgängaren en större chans eftersom man då bromsar upp hela ekipaget. 
  • Trillian
    saltabanditen skrev 2010-06-27 16:07:31 följande:
    ...och blir själv troligtvis rätt illa tilltygad tillsammans med sitt spädbarn...

Fast lastbilschaffisen klarar sig nog skapligt.
    It?s not the fall that kills you, it?s the sudden stop at the end
  • DuBBeeL
    JellyBean skrev 2010-06-27 16:02:56 följande:
    Samma här. Jag hade inte stannat.
    Förmodligen hade jag kört både gasen och tuten i botten - och hoppas på att fotgängaren hinner kasta sig bakåt.
  • saltabanditen
    Anonyhm skrev 2010-06-27 16:08:54 följande:
    Yes men om man bromsar tillräckligt långt innan övergångstället har fotgängaren en större chans eftersom man då bromsar upp hela ekipaget. 
    Betänketiden var ju kort och då gäller inte det med de långa avståndet, i så fall har man fler alternativ som tex köra i diket.
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • saltabanditen
    Trillian skrev 2010-06-27 16:10:25 följande:
    ...och blir själv troligtvis rätt illa tilltygad tillsammans med sitt spädbarn...

Fast lastbilschaffisen klarar sig nog skapligt.
    Yes!
    Speciellt om han är full...
    Ja, förutom kurran efteråt dårå
  • Anonyhm
    saltabanditen skrev 2010-06-27 16:12:26 följande:
    Betänketiden var ju kort och då gäller inte det med de långa avståndet, i så fall har man fler alternativ som tex köra i diket.
    Meter och sekunder kan göra stor skillnad. Tvärbromsar jag och får lastbilen i häcken kommer fotgängaren förmodligen att hinna reagera och kasta sig undan, stanna eller vad tusan som helst om vi är en bit bort när lastbilen drönar in i mig. Jag ökar möjligheten för fotgängaren att komma undan om än väldigt lite. 
  • AndromedaA

Nu har jag inget barn, så jag vet inte så noga. Men jag skulle ha mycket svårt att leva med mig själv om jag medvetet kört över en annan människa.

Svar på tråden Kör du över fotgängaren eller stannar du??